Jönköping strand, bild på omlastningsstationen från NJ samlingar (Fotografier/bildfrågor)

av Fredrik S, Saturday, January 09, 2010, 12:46 (5432 dagar sedan)

[image]

Här kommer bilden på Jönköping Strand som HP skrev om tidigare i veckan och som han bett mig scanna in och lägga ut här i forumet. Bilden är från Nässjö Järnvägsmuseums samlingar och fotografen okänd.

Till vänster ser vi spåret ut ur Jönköping mot Nässjö och till höger omlastningsmagasinet och traversen. Notera höjdskillnaden mellan normalspåret och smalspåret. Smalspåret slutar i en stoppbock bakom fotografen och normalspåret ansluter i en växel till stambanan. På andra sidan magasinet slutade normalspåret i en stoppbock och så fanns ett litet rundgångsspår på smalspåret och sedan fortsatte spåret ner över Norra strandgatan över Båtsmansbacken och vedtorget(Snurren)/ Tullportsgatan innan det gick in på Jönköping östra.

Karta på eniro

Trevligt det här med lite extra fokus på JGJ. :-D

Fredrik

Jönköping strand, bild på omlastningsstationen från NJ samlingar

av Anders Östlund, Saturday, January 09, 2010, 13:11 (5432 dagar sedan) @ Fredrik S

Man tackar enormt! :-)

Verkar som de haft problem med sättningar, magasinet är stöttat mot Vättern och man verkar ha tagit i rejält så dörrbladen här hamnar på sniskan... ;-)

Oerhört inspirerande bild, man tackar djupt!

Är vi mogna att röra oss vidare mot "Östra"?

Fudnerar,
Anders Ö

av Rolf Johansson, Saturday, January 09, 2010, 13:14 (5432 dagar sedan) @ Fredrik S

Tack för ännu en bild jag aldrig sett publicerad tidigare!

Rolf J

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 09, 2010, 13:37 (5432 dagar sedan) @ Anders Östlund

Man tackar enormt! :-)

Verkar som de haft problem med sättningar, magasinet är stöttat mot Vättern och man verkar ha tagit i rejält så dörrbladen här hamnar på sniskan... ;-)

- Är det inte samma stöttning även på andra sidan?

av Fredrik S, Saturday, January 09, 2010, 15:11 (5432 dagar sedan) @ Anders Östlund

Är vi mogna att röra oss vidare mot "Östra"?

Ja det tror jag!
/Fredrik

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 15:27 (5432 dagar sedan) @ Anders Östlund

Definitivt:-)

av Anders Östlund, Saturday, January 09, 2010, 15:58 (5432 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Då var grabbarna på sjösidan starkare... ;-)

Hälsar,
Anders Ö

av Anders Sandgren, Saturday, January 09, 2010, 16:38 (5432 dagar sedan) @ Anders Östlund

Då huset har dörrar i båda ändar och väldigt litet utrymme därutöver blir det ju svårt att ondna de diagonalstag som stabiliserar huset i sidled. Då behövs nog yttre stöttor.
Överlag var väl strand ingen speciellt lyckad anläggning, det lär varit att få omlastningen att fungera löpande.

Jönköping strand, en bild till....

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 14:18 (5431 dagar sedan) @ Fredrik S

Denna bild har jag scannat ur den första boken om JGJ av Thulin. Jag blir inte klok på exakt var den är tagen. Bilden är rastrerad rätt grovt så det hjälper inte direkt att förstora den heller. Någon som vet?

[image]

MVH

Torbjörn G

av Björn Rundqvist @, Sunday, January 10, 2010, 15:06 (5431 dagar sedan) @ Torbjörn G

Tåget i gatan!

Härlgt, även om bilden är rastrig så ger den en god miljöstämning. Jag erinrar om bilderna från gatuspår som visats i grannforumet från SJK där stora godståg går rätt igenom städer.

Tåget bifinner sig i sydöstra kanten på vedtorget på sin färd från Strand och loket har just börjat svängen åt vänster i 90 graderssvängen för att komma in på JkÖ bangård. Huset med trapptornet till vänster har nummer 10 i en av kartorna som någon lade ut häromdagen och anges som "10 Mosskulturför:n", vad det nu kan innebära. Torvförening? Botanisk förening? Eller Masskultur?

Tack för denna bild, det är synd att originalen från Thulins artiklar har försvunnit i ngt arkiv någonstans - om nu inte någon känner till var de finns.

Fortsätt leta och lägg ut!!!

Björn R

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 15:31 (5431 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jo det är en del härliga bilder i Thulins artiklar! I tråden ovan om Östra har jag nu lagt ut en vinterbild från Jönköping Ö.

Jag håller på och diskuterar med några hembygdsvänner om foton från JGJ. Jag ska fråga dem om de vet mer om var Thulins fotosamling om JGJ kan befinna sig.

MVH

Torbjörn G

av Håkan Arlebrand @, Sunday, January 10, 2010, 15:50 (5431 dagar sedan) @ Torbjörn G

Huset tillhörde Svenska Mosskulturföreningen. På baksidan låg en relativt omfattande anläggning med planteringar som bl a hade några meter utlagt trallspår. Sveriges kortaste smalspårsbana? Anläggningen är byggd i modell i skala HO av en konstnär bördig från Vetlanda. Jag minns inte hans namn med i varje fall för ett par år sedan låg bilder av hans modell ute på webben.

Ang Thulins fotosamling: jag skulle tro att de flesta av fotona i hans samling idag finns på Skärstads hembygdsmuseum i Kaxholmen. Men det finns ett par fotosamlingar som nog slår samlingarna i Kaxholmen. Vi får hoppas att några godbitar från dessa hamnar på detta forum. Tyvärr är dock kvaliteten på de bilder som ännu inte publicerats ofta låg.

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 22:08 (5430 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Spännande Håkan!!! Hur ska man nu kunna somna efter en sådan "cliff-hanger"???
Eller som ordspråket säger...."Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge".....i en "modifierad" form....:-D :-D :-D :-P

MVH

Torbjörn G