JGJ Bilder - Jönköping Östra (Järnväg allmänt)

av Anders Östlund, Saturday, January 09, 2010, 16:57 (5514 dagar sedan)

Ett långt inlägg som försvann, men jag går på det igen!

Nu är vi mogan att röra oss öster ut och bara ett stenkast från Vedtorget så kommer Jönköping Östra, vi har redan skymtat delar på tidigare bilder i tråden om Jönköping Strand.

Jönköping Östra var JGJs "Centralstation" där verkstäder och andra basfunktioner fanns. Förutom stationshus med afträde och ett uthus fanns ett större godsmagasin, lokstall, snickeri och på senare år även ett motorvagnstall. Några mindre "strukturer" fanns också, ett täckt kolupplag och en vågkur. Spårplanen var, i mitt tycke, mycket intressant när man kommer till "lokstationen" med vändskiva på baksidan av lokstallet som hade lokplatser på båda sidor. Se mer nedan.
Söder om stationen fanns i öster ett vedupplag och i väster fanns kolonilotter för järnvägens personal. Mellan kolonilotterna och stationsområdet fanns en hög häck planterad, syns på bilden bredvid raden med uppställda persongvagnar.
Nu går vi på en översiktsbild:

Bild 1: Flygfoto över Jönköping Östra från öster (neråt) mot väster (uppåt). (bild från Håkan Arlebrands samlingar)
[image]
Uppe i högra hörnet kommer spåret från Vedtorget in, torget är precis utanför bilden. Efter kurvan passeras stationshuset, afträde/uthus, godsmagasin och i höjd med lokstallet (under stämpeln) så svänger linjen ut mot Vireda i bildens nedre vänstra hörn.
Bilden talar väl för sig själv men några saker att notera, mellan godsmagasinet och lokstallet så ligger kolupplaget, ett rejält stort med tak. Norr om lokstallet finns en skjulliknande utbyggnad som är rätt stor.
I nedre vänstra kanten syns motorlokstallet som daterar bilden till mellan 1925-35. Utanför står båda motorvagnarna utkörda, kanske de visst de var fotograferingsdags och man mönstrade all materiel som fanns tillgänglig...
Och en sista liten not är den pyttelilla kuren som syns till vänster om vagnen med ljust tak som med två andra vagnar står ganska mitt på bangården. Detta är "vågkuren" till vagnvågen.

Bild 2: Spårplan (ritad av mig)
[image]
Här klipper jag in lite text jag skrivit innan med mesta informationen från Håkan A:
Bangården hade tre parallella spår och två stickspår, i öster fanns anslutning till två längre stickspår till vedgården och ett till motorvagnstallet som uppfördes ca 1925, då JGJs motorvagnar levererades.
Godsmagasinet hade ett genomgående spår som från början kan ha var anslutet till huvudspåret (visas så på bygglovsritningen) vid utfarten från godsmagasinet (ritat i rött). Detta spår rätades ut, eller byggdes direkt, till ett stickspår som försågs med frilastkaj. Godsmagasinet hade ett fristående tak öven "entren" på gatusidan, streckat på ritningen ovan.
Strax norr om infartsspåren till lokstallet låg kolförrådet som var försett med ett tak. I anslutning till lokstallet fanns troligen även ett litet skjul med papptak som kallas "Oljeboden" i handlingarna. På norra väggen byggdes lokstallet ut med ett träskjul, exakt utseende okänt.
Byggnaderna ritade i rött var avsedda som boningshus för järnvägens personal men blev aldrig byggda.

Nu har vi väl ganska noggrannt gått igenom "Östra" på en övergripande nivå. Nu hoppas jag att ni hänger på och diskuterar "Östra" och kanske någon kan gräva fram fler bilder. Det finns gott om bilder men vissa byggnader är helt obefintliga på bild. Det saknas bilder på "Afträdet", bra bilder på godsmagasinet och lite andra byggnader. Vi får se vad som kan dyka upp!

Själv återkommer jag med de bilder jag har men de måste redigeras lite först och jag öppnar nya undertrådar med det jag har.

Som avslutning kommer en bild som visar "helheten", dvs Östra och Strand på samma bild. Även om "strand" bara finns där teoretiskt, det är svårt att avgöra på bilden exakt var byggnaden ligger, men den finns där...

Bild 3: JGJ i Jönköpings tätort (från Håkan As samling)
[image]

Hoppas på mer inlägg med bilder, berättelser och funderingar från många andra!

Hälsar,
Anders Ö - JGJ fanatiker (nämnde jag det...?)

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Stationshuset

av Anders Östlund, Saturday, January 09, 2010, 17:12 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

Här startar jag med en bild på stationshuset, inser att jag har sorgligt lite bilder på stationshuset där man ser det i all sin prakt...

Bild 1: Jönköping Östra (foto HA samling)
[image]

Inte mycket att säga mer än att de många "snickerierna" verkar ha försvunnit under årens lopp om man jämför med bilden från ca 1970 som Rolf J publicerade tidigare:
[image]

Ska leta vidare!

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Anders Östlund, Saturday, January 09, 2010, 17:17 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

På lokstallet har jag fler bilder, men många är "befläckade" med diverse fordon som skymmer... ;-)

Bild 1: Lokstallet bakom motorvagn 1 och personal
[image]

Bild 2: lokstallet bakom personal och en "brädhög"
[image]

Bild 3: lokstallet bakom ett lok
[image]

Samtliga bilder från Håkan A.

Någon som har sett en bild på snickeri och från sidan med vändskivan?

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Dag Bonnedal, Saturday, January 09, 2010, 19:03 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

[image]
Nu är vi inne på den verkligt intressanta biten.
Verkstaden/lokstallet på Jönköping Ö måste ha varit tämligen unikt på de svenska småbanorna. Främst i England men även i andra delar av det brittiska imperiet utvecklades precis denna lokstallsmodell. Det var ett genomgångsstall med parallella spår. Först loken förbi stallet och vänd dem på skivan sedan in och serva dem i ena änden av stallet och ut med dem i den andra, färdiga för tjänstgöring.
Klart rationellt, färre spår än lok behövs och man riskerar aldrig att få lok instängda på grund av havererad vändskiva.
Har detta förekommit på någon annan svensk småbana?

Bilder bakom stallet verkar vara klart ovanliga, jag skulle också vilja se fler.

[image]

Denna klassiska bild är tagen på vändskivan bakom stallet. Jag har tidigare trott att det var Motalas leveransfoto (blanka axelboxar). Men staketet i bakgrunden är otvetydigt JGJ. Tyvärr ser man inte så mycket av omgivningen.

Sedan var skivan hela 9 meter lång, för att med marginal klara Malletlok med tender, samt även vagnar.

Dag B

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 19:41 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

En annan bild av "svarta gänget" från verkstaden:
[image]
Ett av Bolinders malletlok (ett leveransfoto eftersom det inte är numrerat ännu?)
[image]
Bilden är tagen på spåret söder om lokstallet som gick rakt till vändskivan, men vad är linorna till?

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Christer Fredriksson @, Saturday, January 09, 2010, 20:00 (5514 dagar sedan) @ MatsF

Den nedersta bilden är taget med loket stående på linjespåret.
Stallspåret till vändskivan är bakom loket.
Linorna troligen till semaforen.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 20:41 (5514 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den nedersta bilden är taget med loket stående på linjespåret.
Stallspåret till vändskivan är bakom loket.
Linorna troligen till semaforen.

Det syns ju hur tydligt som helst på bilden, att jag kunde missa det:-)

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Dag Bonnedal, Saturday, January 09, 2010, 20:01 (5514 dagar sedan) @ MatsF

Ett av Bolinders malletlok (ett leveransfoto eftersom det inte är numrerat ännu?)
[image]
Bilden är tagen på spåret söder om lokstallet som gick rakt till vändskivan, men vad är linorna till?

Nja, bristen på märkning berodde på att det inte var tillverkat för JGJ!
Som jag har skrivit i ÖSlJ jubileumsbok så är det Bolinders nr. 1 (JGJ 1) som sannolikt tillverkades för Nesttun Osbanan i Norge men inte kom att levereras dit pga. den banans spårviddsändring.

Linorna är till bommarna vid Odengatan, precis i utanför bangården.

Dag B

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Håkan Arlebrand @, Saturday, January 09, 2010, 20:15 (5514 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Linorna gick till semaforen. Bommarna reglerades från ett ställverk som låg vid SJs järnvägsbank vid JGJs passage under stambanan. Ställverket beskrivs i boken Jönköpings elekricitetsverk och spårvägar (Trafiknostalgiska förl 2007). Boken har också ritning till ställverket.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Dag Bonnedal, Saturday, January 09, 2010, 22:32 (5514 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Linorna gick till semaforen. Bommarna reglerades från ett ställverk som låg vid SJs järnvägsbank vid JGJs passage under stambanan. Ställverket beskrivs i boken Jönköpings elekricitetsverk och spårvägar (Trafiknostalgiska förl 2007). Boken har också ritning till ställverket.

Tack, den källan har jag missat.
Annars har ju säkerhetstjänsten varit ett ganska eftersatt kapitel i småbaneböckerna.

Var det ställbock av samma typ som på Rolfs bilder från Rosendala?

Dag B

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Håkan Arlebrand @, Sunday, January 10, 2010, 00:04 (5514 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Inte riktigt samma modell som Rosendala. Du ser den på första bilden av stationshuset som Anders Ö la ut. Den är till vänster om fönstret till vänster om entrédörren för att vara exakt.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 14:03 (5513 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Ritningen till ställverket med bomanläggningen vid korsningen mellan JGJ och spårvägen vid "undergången" vid Jönköping Östra.

[image]

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av MatsF, Sunday, January 10, 2010, 14:43 (5513 dagar sedan) @ Torbjörn G

Som jag förstår ritningen och beskrivningen i Welanders bok (s38-39)så var bommarna vid vägövergången Odengatan inte manövrerade från ställverket på SJ-banken?

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Passage Odengatan

av Anders Östlund, Sunday, January 10, 2010, 15:45 (5513 dagar sedan) @ MatsF

JGJ passerade Odengatan på två ställen, den ena precis när man lämnat Östra och sen gick man i en vid sväng i det som idag heter "Knektaparken" och igenom undergången vid SJ som visas på ritningen över "Bomkuren".
Jag är övertygad om att ett bompar manövrerades från östra och det andra från "bomkuren".

Så båda svaren är alltså troligen rätt... ;-)

Bild på första passagen av Odengatan:
[image]

Jämför med sista flygfotot i första inlägget, där syns byggnaden till höger tydligt i bildens nedre vänstra hörn.

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Lokstallet

av Henrik B. @, Sunday, January 10, 2010, 00:13 (5514 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

"... så är det Bolinders nr. 1 (JGJ 1) som sannolikt tillverkades för Nesttun Osbanan i Norge men inte kom att levereras dit pga. den banans spårviddsändring."

Nesttun-Osbanen (NOB) ble åpnet i 1894 og ble nedlagt i 1935 og hadde 750 mm sporvidde - en sporvidde den hadde i de 41 årene banen eksisterte. Banen hadde tre mallettlok levert fra La Metallurgique - Ateliers de Tubize i Belgia, byggenummer 891, 892 (bygd 1893) og 952 (bygd 1895). Lokene hadde ikke nummer, men hadde navn etter områder banen kjørte gjennom, Bjørnen, Ulven og Os. I 1917 ble det levert et lok fra Baldwin i USA, byggenummer 45287. Dette loket var både for tungt og stivt og ble brukt svært lite. Informasjon om banens lok finnes her

Mesteparten av NOB er i dag gang- /sykkerlvei som kan anbefales. Flere av stasjonsbygningene står ennå. Stend stasjon er bevart som museum.

Artiklene er forøvrig skrevet på nynorsk, som er en skriveform som brukes i deler av Norge - eller Noreg som det da skrives. Det er obligatorisk for alle elever i norsk skole at de skal lære å lese og skrive nynorsk - noe som gir næring til adskillig debatt med engasjement ...


Beste hilsen Henrik B. Backer

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Motorvagnsstallet

av Anders Östlund, Saturday, January 09, 2010, 17:20 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

Här kommer en bild där man skymtar motorvagnsstallet i bakgrunden

[image]

När det gäller JGJ lok och vagnar så finns det nog en bildskatt att ösa ur även där, men det tänkte jag spara lite på "bildandet" och kanske ta det i senare trådar (någon annan är välkommen att tänka annorlunda! ;-) ).

Detta var nästan allt jag hade på "husbilder", nu ska jag gräva lite i vad jag har när det gäller "miljöbilder" från Östra.

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - spår 1

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 17:22 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

Vi börjar med en av de vanligare bilderna: Ett persontåg på spår 1
[image] snart redo för avgång mot Rosendala.
Skjutluckan på förarsidan är fördragen men det kan inte ha varit så kallt då ett fönster är öppet i vagnen bakom och ett av vädringsfönstren i nästa.

.. och följer upp med ett tåg lastat med plank (från Sågverket i Bunn kanske?)
[image]

JGJ Bilder - personvangsmålning

av Dag Bonnedal, Saturday, January 09, 2010, 18:42 (5514 dagar sedan) @ MatsF

Vi börjar med en av de vanligare bilderna: Ett persontåg på spår 1
[image] snart redo för avgång mot Rosendala.
Skjutluckan på förarsidan är fördragen men det kan inte ha varit så kallt då ett fönster är öppet i vagnen bakom och ett av vädringsfönstren i nästa.

Nu kommer vi in på ett sidospår kanske...
Det verkligt intressanta med denna bild är personvagnen bakom loket.
Det är tämligen otvetydigt att den är målad i två olika färger för de båda klasserna. Detta finns på ytterligare ett foto (mer otydligt) men inte beskrivet.
Vilka färger? Det finns skrivet att vissa vagnar skulle ha varit blå och på senare tid var de röda.

Dag B

JGJ Bilder - Jönköping Östra - spår 1

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 19:13 (5514 dagar sedan) @ MatsF

Ytterligare en bild av spårområdet närmast stationshuset:
[image]
Det är väl lanterninen på avträdet som sticker upp bakom JGJ Co2?
Ser också ut att vara kallt, folk är väl påpälsade och det ligger snö kvar på vagnstaket över plattformarna - det är alltså värme i vagnarna.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - spår 1

av Håkan Arlebrand @, Saturday, January 09, 2010, 20:05 (5514 dagar sedan) @ MatsF

Visst är det lanterinen till avträdet. Notera de båda korta stolparna i förgrunden. De bar upp linorna för fjärrmanövreringen av semaforen vid stationens utfart (söder om lokstallet och väster om snickeriverkstaden). Semaforen syns på de flygfoton som Anders Ö tid. lagt ut i denna tråd.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - spår 1

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 15:20 (5513 dagar sedan) @ MatsF

....å så en med vintermotiv! Sett från där spåren i ryggen går till Strand. Alltså så ser vi österut bort mot godsmagasinet till vänster efter stationshuset. Längst bort skymtar lokstallet. Verkar vara en lugn dag med vagnreserven i form av godsvagnar på spår 3 och passagerarvagnar på spår 4. För ordnings skull vill jag påtala att denna bild är scannad ur Thulins bok om JGJ.

[image]

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Vintergatan

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 18:55 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

Här en bild tagen söderut längs vintergatan mot stationshuset (vykort)
[image]
OBS att gatan har kullerstensbeläggning

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Vintergatan

av Gun Pålsson @, Saturday, January 09, 2010, 22:01 (5514 dagar sedan) @ MatsF

I huset nederst till vänster skall lokföraren Otto Danielsson ha bott tillsammans med sin familj.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Vintergatan

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, January 09, 2010, 23:54 (5514 dagar sedan) @ Gun Pålsson

Berätta mera, Gun! Har du några foton? Eller andra uppgifter eller papper...? Eller vet du ngn annan som har...?

Hjälp oss, om du har den minsta lilla chans! Vi försöker rädda alla små fragment vi kan av denna "svenska historia" från mellankrigstiden, som alla bara skrattade åt när 2. världskriget var slut och ingen brydde sej om att spara ett smack av åren 1920-40...

Välkommen att besöka oss på Östra Sörmlands Järnväg i Mariefred nästa sommar, så får du åka en sväng med ett RIKTIGT gammaldags tåg!

Hemsida: www.oslj.nu

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Vintergatan

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 13:25 (5513 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jag hade ett långt och trevligt samtal med Gun igår som jag fann genom ett annat historiskt forskningsforum. Lokomotivförman Otto Danielsson var hennes farfar. Hon är annars uppväxt runt Värnamo och har tillbringat över 30 somrar i Vika vid Ohsabanans södra ände. Så "riktigt gamla tåg" som KM erbjöd henne vet hon redan gott och väl vad det är.....:-)

Gun, tack för ett mycket givande och trevligt samtal!

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Vintergatan

av Gun Pålsson @, Sunday, January 10, 2010, 22:12 (5513 dagar sedan) @ Torbjörn G

Bilderna på lok 6 och på Otto med familj är skannade och skickade till Torbjörn, via e-mail
Gun

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Vintergatan

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 22:28 (5513 dagar sedan) @ Gun Pålsson

Bilderna kom fram fina och bra! De kommer väl till användning längre fram.

Tack så mycket!

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - vedgården?

av MatsF, Saturday, January 09, 2010, 23:50 (5514 dagar sedan) @ Anders Östlund

Jag är inte 100% på denna bild men det skulle väl kunna vara taget på Östra med
vedgården i bakgrunden - loket skulle isåfall stå på det norra av de långa stickspåren söder om motorvagnsstallet.
[image]

JGJ Bilder - Jönköping Östra - vedgården?

av Håkan Arlebrand @, Sunday, January 10, 2010, 00:10 (5514 dagar sedan) @ MatsF

Jag får inte horisontlinjen i bakgrunden att stämma med Jkpg Ö. Spåren verkar inte heller vara östra. Av flygbilderna att döma verkar det varit större avstånd mellan de båda stickspåren s om motorvagnsstallet. Jag har bilden i min samling och har tidigare gissat på Lyckås. Men som man sjöng i den gamla slagdängan: I May Be Wrong.

Stadskartor, kan det hjälpa något kanske

av Eric Henriksson, Sunday, January 10, 2010, 00:16 (5514 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Jag vet inte om jag kan tillföra något men jag hittade en stadskarta över jönköping från slutet av 1920-talet
[image]
och i samma bok äen en över huskvarna
[image]

Hoppas det funkar med kartor så här;-)

mvh eric

Stadskartor, kan det hjälpa något kanske

av Anders Sandgren, Sunday, January 10, 2010, 00:44 (5514 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Intressant karta.
Den streckade linjen torde vara Ulricehamnsbanans planerade täckning då den var avsedd att få sin station i Kålgårdsområdet söder om Östra. Så blev det inte (då den skulle övergå till SJ och inte skulle få egen station) utan istället fick linjen göra en sväng efter flygfältet runt östra sidan av Rocksjön in på SJ-spåret ungefär där det korsar JGJ.
Varför man inte planerade ett stationssamarbete med HNJ eller SJ från början kan man ju uÅ„dra, men det fanns väl andra ekonomiska orsaker.
Någon som vet vad denna station var tänkt att heta?
Central, Hamn, Östra och Strand fanns redan (och Jönköping Södra var & är ju ett fotbollslag...)

Stadskartor, kan det hjälpa något kanske

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 13:52 (5513 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Ovan är det förslag som till stationsläge för järnvägen mot Ulricehamn. Tanken var att korsa JGJ i plan strax efter vägkorsningen utanför Östras stationsområde och sedan gå genom en tunnel i SJ´s bank in i det som idag är Liljeholmsparken. Där skulle sedan utbyte med SJ ske. Bolagen för järnvägen till Ulricehamn och Borås var också villiga att köpa in hela JGJ för att driva trafiken vidare i ett första skede. Tanken var då att även deras station skulle heta Östra. Tankar fanns även på att därifrån bygga om JGJ till normalspår upp till fabriken i Huskvarna och låta 600-spåret ligga kvar för trafik från Rosendala och vidare nord och österut på den bandelen.

En annan tanke var även att låta den nya spårvägen ta över den bandelen från Rosenlund och vidare på JGJ-banan till Huskvarna Stad och anlägga 3-skens spår.

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Anders Östlund, Sunday, January 10, 2010, 16:04 (5513 dagar sedan) @ Anders Östlund

Här kommer ytterligare några översiktsbilder från Bangården på Östra. Tror inte de har dykt upp tidigare i något inlägg.

Bild 1: Perrongen på Östra sedd åt öster.
[image]
Vågkuren och Motorvagnstallet syns i bakgrunden till höger.

Bild 2: "Samma" vy fast från andra hållet av perrongen.
[image]

Någon som har ovanstående bilder i bättre (större) version så är det intressant...

Bild 3: En bra vy åt öster över bangården
[image]

Bild 4: Uppställningsspåren vid stationen, häcken döljer kolonilotterna
[image]

Bild 5: Ett par herrar på bangården.
[image]
Denna är jag inte exakt säker på var den är tagen, är det östra eller någon annan plats? Vireda? Spårläget och växlarna i bakgrunden stämmer inte med Östra tycker jag... Jag gissar nog på Vireda men det är JGJ i alla fall...

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Anders Östlund, Sunday, January 10, 2010, 16:23 (5513 dagar sedan) @ Anders Östlund

Och för att knyta till en tråd längre upp i forumet, de flesta av "mina" bilder kommer från Håkan Arlebrand. Jag råkar ha lite serverutrymme så jag har lagt upp dom där och sen skickat ut på forumet... Bara så det är klart... ;-)

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Håkan Arlebrand @, Sunday, January 10, 2010, 16:31 (5513 dagar sedan) @ Anders Östlund

Och här kommer Håkan Arle brand med en kommmentar: Jag håller med dig om att spårläget är problematiskt om man jämför med de ritade spårplaner som finns. Horisontlinjen stämmer dock med östra. Notera också att masten till semaforen skymtar i bakgrunden och placeringen av denna stämmer. Om det är östra måste bilden i så fall vara tagen innan man byggde motorvagnsstallet.

Jag har sedan gammalt bekräftat att det är östra. Minns dock inte min källa, men det kan ha varit eldaren Fredrik Lund som är till vänster på bilden.

Jag tror f ö inte att det brukade stå så många godsvagnar inne på bangården i Vireda. Notera sommarvagnen!

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Anders Östlund, Sunday, January 10, 2010, 17:06 (5513 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Du har nog rätt, det var avsaknaden av motorvagnstallet som fick mig att fundera. Och sen så var det lite krokigare spår och ett växelpar som jag inte kände igen. Men det finns utrymme för mer forskning inser jag... ;-)

Vi kör på Östra, jag har inget som kan sättas emot det!

Hälsar,
Anders Ö

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Torbjörn G, Sunday, January 10, 2010, 22:02 (5513 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Jag tror också att det är Fredrik Lund. Jag var ofta hos honom de sista åren då han levde. Vi hade en del intressanta samtal om förr och nu. Han på JGJ och jag på OBJ....;-)

I tilläggskompendiet till Welanders bok och listan med alla anställda står FL bara som verkstadsarbetare de sista åren vilket är mycket felaktigt! Han var både eldare och senare förare samt körde även motorvagnarna vid olika tillfällen. Efter att JGJ lagts ner så fortsatte han som bussförare mellan Jönköping och Huskvarna.

Fredrik var född 1901-01-01, men när han gick ur tiden kommer jag just nu inte ihåg. Han blev dock 90 och några till.

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Jöran Johansson, Monday, January 11, 2010, 11:31 (5512 dagar sedan) @ Torbjörn G

Han avled 1993-09-21 och hade då varit änkling i 14 dagar. Bosatt i Gisebo f.d. station. Källa Sveriges dödbok.

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Fredrik Lund

av Torbjörn G, Monday, January 11, 2010, 11:44 (5512 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack för de uppgifterna! Men han bodde i f d godsmagasinet i Gisebo som först blev sommarbostad och sedan permanentbostad. I den gamla stationsbyggnaden bor/bodde hans son. Jag vet ej om han bor kvar där ännu.

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Torbjörn G, Monday, January 11, 2010, 14:29 (5512 dagar sedan) @ Anders Östlund

Jag tycker det börjat stanna av lite med bilder från Jönköping Östra! Så därför bidrar jag med ett par bilder till tråden. Båda är i o f s publicerade i bokform men i väntan på nya bilder så tycker jag att dessa ändå tillför tråden något.

Den första är på lok 2 med personal framför verkstaden på Jönköping Östra. Förutom lok och personal så tycker jag att det sköna i bilden är att det visar hur väl arkitektoniskt man "smyckade ut" sina byggnader i tegel under denna tidsepok. Jag har sett samma uthäng i takfoten på många samtida industribyggnader och valv är ju alltid valv....snyggt....*suck*:-P

[image]

Nästa bild väntade jag på att Håkan A skulle lägga ut. Hoppas att det är OK att jag stressar på och hoppar före Håkan?;-)
Den visar från en plats ungefär utanför stationshuset mellan spåren bort mot övriga byggnader. T v ser vi godsmagasinet och sedan lokstallet. Rakt bort ligger vagnverkstaden med sin svarta port. Vilka byggnaderna t h i bild är har jag inte riktigt klurat ut? Någon? Jag gjorde en delförstoring (underst) för att försöka se lite bättre, men inte hjälpte det mig!:-D

[image]
(Håkan Arlebrands samlingar)

[image]

MVH

Torbjörn G

JGJ Bilder - Jönköping Östra - Bangårdsbilder

av Håkan Arlebrand @, Monday, January 11, 2010, 19:38 (5512 dagar sedan) @ Torbjörn G

Först en rättelse: jag hade inte tänkt mig lägga ut den aktuella bilden, eftersom den inte finns i min samling. Tyvärr blandade Lennart W i hop denna bild med andra när han angav bildkällorna i sin bok. Men jag kan väl försöka ge en guidning till vad ni ser.

Rakt fram syns mycket riktigt vagnverksatden (eller snickeri-). Om man jämför fotot med bevarade ritningar kan man dra slutsatsen antingen att verkstaden måste ha blivit kraftigt utbyggd, eller att den byggnad som finns på ritningen aldrig blev förverkligad. Förvisso är de bevarade ritningarna från Jkpg Ö alla förslagsritningar.

Framför verkstaden står ngt som är vitt till färgen. Vad är detta? kan det vara någon form av anordning för tankning av motorvagnarna? Fotot är nämligen taget efter att motorvagnsstallet blivit uppfört. Det är taket till denna byggnad som skymtar längst till höger.

Ett annat mysterium är godsmagasinet. Hur såg det egentligen ut? Jag har ännu inte sett några bilder som ger mig tillfredsställande svar.

Tidigare var jag ägare av ett vykort som var en panoramabild över hela stationsområdet. Fotografen har stått på SJs järnvägsbank vid Artillerigatan. Det är den i särklass bästa översiktsbild över Jkpg Ö jag någonsin sett. Tyvärr lyckades kungl postverket slarva bort ett brev med kortet i och dumt nog hade jag inte scannat bilden innan jag skulle låna ut den till en bekant.