JGJ Bilder - Jönköping Östra (Järnväg allmänt)
Ett långt inlägg som försvann, men jag går på det igen!
Nu är vi mogan att röra oss öster ut och bara ett stenkast från Vedtorget så kommer Jönköping Östra, vi har redan skymtat delar på tidigare bilder i tråden om Jönköping Strand.
Jönköping Östra var JGJs "Centralstation" där verkstäder och andra basfunktioner fanns. Förutom stationshus med afträde och ett uthus fanns ett större godsmagasin, lokstall, snickeri och på senare år även ett motorvagnstall. Några mindre "strukturer" fanns också, ett täckt kolupplag och en vågkur. Spårplanen var, i mitt tycke, mycket intressant när man kommer till "lokstationen" med vändskiva på baksidan av lokstallet som hade lokplatser på båda sidor. Se mer nedan.
Söder om stationen fanns i öster ett vedupplag och i väster fanns kolonilotter för järnvägens personal. Mellan kolonilotterna och stationsområdet fanns en hög häck planterad, syns på bilden bredvid raden med uppställda persongvagnar.
Nu går vi på en översiktsbild:
Bild 1: Flygfoto över Jönköping Östra från öster (neråt) mot väster (uppåt). (bild från Håkan Arlebrands samlingar)
Uppe i högra hörnet kommer spåret från Vedtorget in, torget är precis utanför bilden. Efter kurvan passeras stationshuset, afträde/uthus, godsmagasin och i höjd med lokstallet (under stämpeln) så svänger linjen ut mot Vireda i bildens nedre vänstra hörn.
Bilden talar väl för sig själv men några saker att notera, mellan godsmagasinet och lokstallet så ligger kolupplaget, ett rejält stort med tak. Norr om lokstallet finns en skjulliknande utbyggnad som är rätt stor.
I nedre vänstra kanten syns motorlokstallet som daterar bilden till mellan 1925-35. Utanför står båda motorvagnarna utkörda, kanske de visst de var fotograferingsdags och man mönstrade all materiel som fanns tillgänglig...
Och en sista liten not är den pyttelilla kuren som syns till vänster om vagnen med ljust tak som med två andra vagnar står ganska mitt på bangården. Detta är "vågkuren" till vagnvågen.
Bild 2: Spårplan (ritad av mig)
Här klipper jag in lite text jag skrivit innan med mesta informationen från Håkan A:
Bangården hade tre parallella spår och två stickspår, i öster fanns anslutning till två längre stickspår till vedgården och ett till motorvagnstallet som uppfördes ca 1925, då JGJs motorvagnar levererades.
Godsmagasinet hade ett genomgående spår som från början kan ha var anslutet till huvudspåret (visas så på bygglovsritningen) vid utfarten från godsmagasinet (ritat i rött). Detta spår rätades ut, eller byggdes direkt, till ett stickspår som försågs med frilastkaj. Godsmagasinet hade ett fristående tak öven "entren" på gatusidan, streckat på ritningen ovan.
Strax norr om infartsspåren till lokstallet låg kolförrådet som var försett med ett tak. I anslutning till lokstallet fanns troligen även ett litet skjul med papptak som kallas "Oljeboden" i handlingarna. På norra väggen byggdes lokstallet ut med ett träskjul, exakt utseende okänt.
Byggnaderna ritade i rött var avsedda som boningshus för järnvägens personal men blev aldrig byggda.
Nu har vi väl ganska noggrannt gått igenom "Östra" på en övergripande nivå. Nu hoppas jag att ni hänger på och diskuterar "Östra" och kanske någon kan gräva fram fler bilder. Det finns gott om bilder men vissa byggnader är helt obefintliga på bild. Det saknas bilder på "Afträdet", bra bilder på godsmagasinet och lite andra byggnader. Vi får se vad som kan dyka upp!
Själv återkommer jag med de bilder jag har men de måste redigeras lite först och jag öppnar nya undertrådar med det jag har.
Som avslutning kommer en bild som visar "helheten", dvs Östra och Strand på samma bild. Även om "strand" bara finns där teoretiskt, det är svårt att avgöra på bilden exakt var byggnaden ligger, men den finns där...
Bild 3: JGJ i Jönköpings tätort (från Håkan As samling)
Hoppas på mer inlägg med bilder, berättelser och funderingar från många andra!
Hälsar,
Anders Ö - JGJ fanatiker (nämnde jag det...?)