BANVALLSPROMENAD (Bana)

av m.sundström, Thursday, April 03, 2008, 19:48 (6089 dagar sedan)

Årets järnvägsvandring kommer att gå till Köping. Etapperna Falun - Torsång, Torsång - Säter samt Säter - Bispberg - Turbo - Hedemora har hittills avverkats.

Från det sistnämnda avsnittet kan följande av järnvägsintresse noteras:

o Stationshuset i Bispberg finns kvar och ser - med undantag för en missprydande tillbyggnad av cementblock - ut som när jag för 35 år sedan senast vandrade banan. (Herregud, hur gammal är jag egentligen!?!) Tvättstuga (?) och Afträde finns kvar, det senare sannolikt flyttat, avträden brukar hålla sig på behörigt avstånd från stationshus. Söder om stationshuset finns en "normalhög" kaj, norr därom en högkaj för malmlastning. Kan förresten någon visa en spårplan över Bispberg från valfritt år?

o Kmp 1 finns kvar! Metallsiffror på träpåle, siffrorna 01 anbringade lodrätt, d v s med längdaxeln vågrät (om Ni förstår hur jag menar).

Korsade SDJ vid Kullsveden, fortsatte över skogen till Vikmanshytte Bruk och vidare efter bruksbanan till Turbo. C:a 2 km före Turbo sågs på banans norra/västra sida en gedigen lutande stenmur som följdes av betongfundament. Vad har det varit?

Det kan också nämnas att banan lutar uppför rejält från Vikmashyttan mot Turbo, c:a 25 o/oo om jag inte räknade bort mig på femtiotusendelens höjdkurvor. Stigningen i kombination med det kladdiga underlaget (kisbränder!) gjorde att vandringen fram till Turbo var mycket tung. Trots att jag hade gått bortåt 3 mil kändes landsvägen in till Hedemora himmelskt lätt att vandra och på bussen hem till Falun behövde jag inte räkna får för att somna!

Nästa "riktiga" järnvägsavsnitt blir KNJ om några veckor - om Gud vill och grejorna håller!

Olle S

Kalabaliken vid Turbo

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, April 03, 2008, 23:21 (6089 dagar sedan) @ m.sundström

Korsade SDJ vid Kullsveden, fortsatte över skogen till Vikmanshytte Bruk och vidare efter bruksbanan till Turbo. C:a 2 km före Turbo sågs på banans norra/västra sida en gedigen lutande stenmur som följdes av betongfundament. Vad har det varit?

Det kan också nämnas att banan lutar uppför rejält från Vikmashyttan mot Turbo, c:a 25 o/oo om jag inte räknade bort mig på femtiotusendelens höjdkurvor. Stigningen i kombination med det kladdiga underlaget (kisbränder!) gjorde att vandringen fram till Turbo var mycket tung. Trots att jag hade gått bortåt 3 mil kändes landsvägen in till Hedemora himmelskt lätt att vandra och på bussen hem till Falun behövde jag inte räkna får för att somna!

Det på sin tid till GDJ sålda SJ N 641 ska i GDJ-skepnad ha använts på banan till Turbo och lär vid något tillfälle ha skenat någonstans där.
Någon som kan berätta mer om detta?

/undrar CEO, för något tiotal år sedan också banvallsstuderande på platsen, dock per Amazon

Kalabaliken vid Turbo

av Hans Broman, Friday, April 04, 2008, 22:59 (6088 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

---
Det på sin tid till GDJ sålda SJ N 641 ska i GDJ-skepnad ha använts på banan till Turbo och lär vid något tillfälle ha skenat någonstans där.
Någon som kan berätta mer om detta?

/undrar CEO, för något tiotal år sedan också banvallsstuderande på platsen, dock per Amazon

Det var kanske så att loket gick fortare än förut när det hade blivit turbolok? :-D :-P :-D