Jag har här i forumet, eller måhända i grannforumet, för rätt länge sedan läst någon redogörelse för (troligen) den här olyckan.
Jag vill minnas att man tömde skadade vagnar på sitt innehåll genom att helt enkelt öppna bottenventilerna så att bensinen fick rinna ut och försvinna ner i marken. Dessutom gjorde man kontaktledningen spänningslös så att tåg som passerade stationen (inga uppehåll fick göras) fick passera förbi med nertagna strömavtagare.
I samband med den redogörelsen vill jag minnas att det även fanns en bild på vilken man ser en skadad tankvagn hänga i lyftkroken till en stor kran, kopplad i buffertbalken eller rent av i vagnens dragkrok.
Någon som minns den redogörelsen, och rent av kan lägga ut den igen?
Genom Tydal.nu erhölls
Tågolyckan vid Helgum 1956
(Bobo L | 2005-02-05 15:24)
Från Riksarkivet har följande hämtats av en bekant till mig:
"Godståg 4354 Ånge-Långsele spårade ur på helgums bangård. Ett flertal tankvagnar började läcka olja och bensin. Eldnings- och rökförbud infördes närmast bangårdsområdet. Ett sidospår var farbart sent på kvällen. Brandrisken var så överhängande de närmaste dygnen att ellokens strömavtagare "togs ner" långt före bangården medan tågen rullade förbi olycksområdet. Någon bromsning av passerande tåg fick ej förekomma. Persontåg och rälsbussar med fast uppehåll på stationen fick ej passera Helgum med egna motorer/maskiner verksamma utan drogs/sköts över bangården med ett speciellt ackumulatorlok för att undvika gnistbildning."
(Källa: Gunnar Nässén, Helgum)
Är det någon som vet mer om denna händelse?
/Bobo L
Gamla PV