Handvevade bommar (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 17, 2010, 21:39 (5347 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Är det F5-driv eller liknande till bommarna? Eller är det handvevade bommar?

Jag kan inte tänka mig annat än att båda övergångarnas bommar är handvevade, återkommer med bilder från Stora Köpinge, men vid en snabb koll ser jag där mekaniska ledningar som säkerligen är anslutna till fällbommarna.

Elektriska fällbomsdriv användes fram till 1960-talet normalt endast i följande situationer:

* bommar manövrerade av tågklarerare på starkt trafikerad bana
* bommar manövrerade från ställverk på starkt trafikerad bana
* bommar manövrerade av vägvakt där både järnväg och väg/gata var starkt trafikerad, och antalet bommar var stort. Exempelvis Tegelbacken i Stockholm, som var en av de första plankorsningarna som fick elektrisk drivanordning (som för övrigt krånglade väldigt ofta, så antagligen krävdes i många fall handvevning)
* fjärrmanövrerade bommar (längre avstånd än ungefär en kilometer)
* automatiska bommar, vilket blev generellt tillåtet först på 1950-talet


Hela tråden: