Varför diggar vi Falsterbo-banan? (Bana)
En del järnvägar har nått magiskt över sig. Nått som väcker angenäma minnen inombords när deras namn nämns i olika sammanhang.
BLJ är en sådan järnväg - Falsterbobanan en annan.
Falsterbobanan fanns med från början i mina första år som medveten liten individ. Gaturläsen på Falserbokanalsbron i Höllviken, stickspåren med G-vagnar vid Bunkeflo station, kastljusen av model äldre vid nyss nämnda bro, bomfällningsklockorna från vägskyddsanlägningen intill Flommens golfklubbhus när Y-tågsätten antingen ankom eller avgick, ljudet av tre till fem Wilsonväxellådor som elektro-penumatiskt-hydraulmekaniskt styrda synkront (på en gång) växlade upp när tågsätten började rulla ut på rakan mot Skanör, stins Mårtenssons hönsgård intill rundgånspåret inne på Falsterbo station och likaledes hans glupska getabock som åt allt man gav honom, lokstallet i Falsterbo där min bror klättrade upp i ett träd för att se in genom fönstren och påstod sig se ett ånglok (förmodligen en av J-maskinerna) fast jag inte riktigt trodde honom.
Järnvägssträckan var en naturlig del av sommarhalvårets intryck och ett självklart inslag. När jag var sju eller åtta år i fick jag med brorsan åka hela sträckan medan föräldrarna körde parallellt i bil. Jag åkte den sedan ytterliggare några, bla. ett par veckor före nedläggningen.
När nu Falsterbobanan på olika sätt kommer upp i detta forum förnimmer jag alltid en doft av rutten tång från Höllviken där banan i praktiken gick 5-10 meter från stranden, jag minns alla de buttra gråhåriga SJ-gubbar som tjäntsgjorde på tågen och som bara verkade längta efter pension. En motorvagnsförare var dock av den mindre malmöitiskt buttra sorten (kanske han var inflyttad från annan plats i SKåne) och lät brorsan och mig åka med i hytten trots skyltar som förbjöd samtal med föraren.
LIkaså kommer det upp minnesbilder från stationer som Tygelsjö, Vellinge och Fotevik där platsvakter och/eller stationsföreståndare lämnade tjänstepost till föraren och kanske också lite styckegods.
Förmodligen ter sig Falsterbobanan - i alla fall i mitt minne - som lite mer idyllisk än den kanske var. Men jag tror att just kombinationen av sommar, bad, handlastat styckegods och rultiga tanter i blommiga klänningar (som klev på i Ljunghusen för att åka och handla i Vellinge) i hög grad bidrar till att vi så gärna minns Falsterbobanan. Kanske också att den var ganska så osvensk på sträckan Vellinge-Falsterbo; kalkstens utfyllnader, vita sandstränder, ljunghedar, intilliggande sommarstugeområden som bara Skåne har och stationshus som alla med sina trappstegsgavlar inte liknande något vid järnvägarna mellan Malmö och Haparanda.
För min egen del är ovan nämnda intryck (de sura SJ-gubbarna till trots) i hög grad bidragande till varför jag diggar Falsterbobanan fast det är mer än 35 år sedan den försvann. :-)
Någon mer som upplevt samma som jag?
Jovisst - jag upplevde aldrig hur banan var på vintern. men jag gissar att den var långifrån den sommaridyll som jag minns den som. Blåsiga, kalla vinterdagar nere på Falsterbonäset har aldrig varit en höjdare.
Hilsen
Johan