Fråga - vad är det här för plats/bana/lok? (Fotografier/bildfrågor)

av Torbjörn G, Monday, February 01, 2010, 16:31 (5519 dagar sedan)

Hej!

När jag nu håller på med den stora samlingen med bilder från JGJ så dyker det nu upp även bilder från andra banor. Just denna bild på en byggnadsbana med en liten 2-axlig maskin typ O&K, Kruss eller liknande med 10 tippvagnar fångade mitt smala hjärta och nyfikenhet. Någon som vet eller kan föreslå var och vad detta är?

[image]
Magnus Knutssons samling

MVH

Torbjörn G

Fråga - vad är det här för plats/bana/lok?

av Kurt G Möller, Sthlm, Monday, February 01, 2010, 16:49 (5519 dagar sedan) @ Torbjörn G

Loket är en standard O&K 20 hkr med Marshalls slidstyrning ("Patent-Steuerung") = byggt ca 1900 - 1910. (Walschaertstyrning infördes på dom minsta loken m början cirka 1912; Patent-Steuerung levde dock kvar rätt länge...

av Torbjörn G, Monday, February 01, 2010, 17:03 (5519 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack för svar! Jag var lite tveksam på vilken tillverkare det var då skylten på hyttsidan är rektangulär.

Någon idé om var? Funderar själv på var runt Jönköping detta kund vara. Kanske är det vid bygget av banan mot Ulricehamn eller vid anläggandet av den gamla flygplatsen centralt i nuvarande Jönköping???:-)

MVH

Torbjörn G

av Dag Bonnedal, Monday, February 01, 2010, 17:19 (5519 dagar sedan) @ Torbjörn G

Tack för svar! Jag var lite tveksam på vilken tillverkare det var då skylten på hyttsidan är rektangulär.

Någon idé om var? Funderar själv på var runt Jönköping detta kund vara. Kanske är det vid bygget av banan mot Ulricehamn eller vid anläggandet av den gamla flygplatsen centralt i nuvarande Jönköping???:-)

MVH

Torbjörn G

Var också inne på flygplatsen, men äldre loket där hade Allanstyrning, från Spexeryd. Det nyare Walschaert från Kullsberg.

SJ Bycf 6, O&K 5252/1912, 20 hkr hamnade hos AK för bygget av Ulricehamnsbanan. Skulle kunna stämma...

Dag B

av Torbjörn G, Monday, February 01, 2010, 18:02 (5519 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag funderade också på SJ BYCF Nr 6. Frågan är då var platsen kan vara? Gamla flygfältet känns inte helt riktigt med bakgrunden. Kanske direkt efter att banan passerat Tabergsån på en hög bro och kommit in på den blivande banvallen? I så fall är det husen vid kanten på stadsdelen Torpa vi ser i bakgrunden. Hmmmmm....?

MVH

Torbjörn G

av Kurt G Möller, Sthlm, Monday, February 01, 2010, 18:56 (5519 dagar sedan) @ Torbjörn G

Carl Ström i Stockholm var agent för O&K i många år; lok sålda via honom hade fr o m cirka 1905 dessa rektangulära skyltar med (ungefärlig) text "O&K BERLIN - representant Carl Ström, Stockholm" och utan vare sej årtal eller tillv.nummer, vill jag minnas. Så även O&K 6619 och 6620/BYCF 10 (Jvm m m) och 11 (ÖSLJ 1).

Rektangulär skylt

av Urban Åkesson, Monday, February 01, 2010, 19:23 (5519 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Här är en bild på en av de skyltar som sitter på lok 5 smedjebacken vid Ohsabanan, skylten är dock inte orginal utan en avgjutning från ett annat lok, vilket känner jag ej till.

[image]

av Anders Sandgren, Monday, February 01, 2010, 22:26 (5519 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Den svängda plåten i bakkant liknar mer något äldre O&K-lok, exvis Attsjöloket från 1906. Ett lok som från 1933 (1929 enligt historisk.nu?) användes vid flygplatsbygget skulle vara ett något äldre lok, OK 555/1900 (historiskt.nu anger 755/1901?) som från början var ett uthyrningslok hos Carl Ström bl.a för SWB byggnad av Ängelsberg-Vansbro och 1906 gick till gick vid Spexeryds gruva (Wargöns bruk).
EDIT: Eller är det två olika lok?

av Ola Almquist, Monday, February 01, 2010, 22:40 (5519 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den svängda plåten i bakkant liknar mer något äldre O&K-lok, exvis Attsjöloket från 1906. Ett lok som från 1933 (1929 enligt historisk.nu?) användes vid flygplatsbygget skulle vara ett något äldre lok, OK 555/1900 (historiskt.nu anger 755/1901?) som från början var ett uthyrningslok hos Carl Ström bl.a för SWB byggnad av Ängelsberg-Vansbro och 1906 gick till gick vid Spexeryds gruva (Wargöns bruk).

Jag tror att det är samma lok. Enligt Janis Priedits lista fanns tre OK-lok vid Jönköpings stads byggnadskontor, 555/1900, 3235/1909 och 9016/1919. Det här med att se skillnad på slidstyrningar är inte min grej. Jag måste plugga på ämnet.

Om det nu är Hållplatsvägen, är det då järnvägen till Ulricehamn som avses, och i så fall var kommer namnet ifrån? Västerbrunns hållplats?

M.v.h.
Ola

av Dag Bonnedal, Monday, February 01, 2010, 23:40 (5519 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror att det är samma lok. Enligt Janis Priedits lista fanns tre OK-lok vid Jönköpings stads byggnadskontor, 555/1900, 3235/1909 och 9016/1919. Det här med att se skillnad på slidstyrningar är inte min grej. Jag måste plugga på ämnet.

Om det nu är Hållplatsvägen, är det då järnvägen till Ulricehamn som avses, och i så fall var kommer namnet ifrån? Västerbrunns hållplats?

M.v.h.
Ola

Slidstyrningarna skiljer som sagt:
Äldst: O&K 555/1900 Allan från Spexryd
Mellan: 3235/1909 Marshall (Vilket även loket på bilden har.)
Ny: 9016/1919 Walschaert

MEN, 3235 är ett 40 hkr-lok (som Lappen på Möja) och loket på bilden är mindre, 20 hkr. Alltså inte samma.

Bycf 6 borde stämma i typ och storlek.

Dag B

av Anders Sandgren, Tuesday, February 02, 2010, 00:04 (5519 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag håller med om att mellanloket är det mest sannolika.
Jag hade ingen aning om att 555 hade Allan, så det loket är ju därmed diskvalificerat.
Nu vet jag bättre.

av Dag Bonnedal, Tuesday, February 02, 2010, 07:47 (5519 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag håller med om att mellanloket är det mest sannolika.
Jag hade ingen aning om att 555 hade Allan, så det loket är ju därmed diskvalificerat.
Nu vet jag bättre.

Som jag just sa är mellanloket (40hkr) inte samma storlek som det på Torbjörns bild (20hkr). Krympt i tvätten;-)

Det är alltså fastställt att det inte är något av de tre OK-lok som skulle ha funnits vid flygplatsbygget.
Fortfarande: kan det inte vara vid bygget av Ulricehamnsbanan? Då skulle loktypen stämma.
Jag kan lokalgeografin för dåligt, men även där måste man väl ha schaktat en del inne i Jönköping?

Dag B

av Mikael Blom, Jönköping, Monday, February 01, 2010, 20:52 (5519 dagar sedan) @ Torbjörn G

Jag tror kortet är taget ungefär här: Google gatuvy
Alltså i korsningen Karlavägen/Ladugårdsgatan/Hållplatsgatan i Jönköping.

De två närmaste husen har tillkommit senare men husen bakom verkar stämma med dem som syns på bilden.

/Micke

av Torbjörn G, Monday, February 01, 2010, 22:39 (5519 dagar sedan) @ Mikael Blom

Även om jag via Google gatuvy har lite svårt att se likheten i husen så känns området bekant via den bild som Mikael B länkar till. Troligen schaktade man av ett större område för att få fyllnadsmassor till den banvall som löper ner mot Tabergsån där en lång och hög stålbro tog vid.

Jag ska kolla i boken om Jönköping-Ulricehamns Järnväg nu ikväll och se om det kan ge något.

MVH

Torbjörn G

av Torbjörn G, Tuesday, February 02, 2010, 11:19 (5518 dagar sedan) @ Torbjörn G

Efter att ha konsulterat Bertil Thulins bok om Järnvägen Borås-Ulricehamn-Jönköping och då speciellt en bild på sid 227. Via den kan jag se husen i bakgrunden på det foto jag frågade på. Så Mikael Blom har nog rätt i att det är i närheten av den position han anger.

Västerbrunns hållplats ligger längre österut ungefär på mitten av det som idag är Kämpevägen. Det borde vara på baksidan av den vitvarubutik som ligger där idag.

Loken som användes på byggspåren med 600mm spv var f d BYCF 6 (O&K 5252/1912) och BYCF 9 (O&K 6215/1913). Dessa inköptes dock från Carl Ström 1932 som samma år köpt dem från SJ BYCF.

Då är frågan om det fanns några skillnader på dessa två lok som gör att vi kan identifiera vilken det är på bilden? Troligen inte, men man kan hoppas...:-)

För övrigt så räddade några medlemmar från Ohsabanan pannan till "6;an" från skrotdöden i skiftet 80-/90-talet någon gång efter att pannan tjänstgjort som värmepanna i ett växthus i Östergötland. OBJ bytte bort denna i en bytesaffär med ÖSlJ där jag tror pannan fortfarande finns kvar.

MVH

Torbjörn G

av Dag Bonnedal, Tuesday, February 02, 2010, 11:57 (5518 dagar sedan) @ Torbjörn G

Efter att ha konsulterat Bertil Thulins bok om Järnvägen Borås-Ulricehamn-Jönköping och då speciellt en bild på sid 227. Via den kan jag se husen i bakgrunden på det foto jag frågade på. Så Mikael Blom har nog rätt i att det är i närheten av den position han anger.

Västerbrunns hållplats ligger längre österut ungefär på mitten av det som idag är Kämpevägen. Det borde vara på baksidan av den vitvarubutik som ligger där idag.

Loken som användes på byggspåren med 600mm spv var f d BYCF 6 (O&K 5252/1912) och BYCF 9 (O&K 6215/1913). Dessa inköptes dock från Carl Ström 1932 som samma år köpt dem från SJ BYCF.

Då är frågan om det fanns några skillnader på dessa två lok som gör att vi kan identifiera vilken det är på bilden? Troligen inte, men man kan hoppas...:-)

För övrigt så räddade några medlemmar från Ohsabanan pannan till "6;an" från skrotdöden i skiftet 80-/90-talet någon gång efter att pannan tjänstgjort som värmepanna i ett växthus i Östergötland. OBJ bytte bort denna i en bytesaffär med ÖSlJ där jag tror pannan fortfarande finns kvar.

MVH

Torbjörn G

Tack. Då är det (som vi sagt) Bycf 6, O&K 5252/1912 på bilden.
Bycf 9 levererades 1913 och jag tror att nästan alla 600-lok fr.o.m. det året är av den nya moderna typen med Walschaertstyrning.
Har ingen annan bild just på det loket men i "Skogen tar tåget" så finns bild på O&K 5933/1913, "Putte" vid Båven Likstammen. Alltså levererat före Bycf 9 och av den moderna Walschaerttypen.

Pannan kvar vid ÖSlJ, men kraftigt rostskadad runt bottenringen och med många dubiösa påsvetsningar, så den är utdömd.

Dag B

P.S.
Pannboken till Bycf 6 har en O&K typritning på lok och panna. Denna visar det moderna utförandet (med Walschaert). Detta lok hade nr. 5252.
Men loket till Herrängs Gruf AB (också 20 hkr) hade nr 5340 och "Petter" till Bosjöbanan (också 20 hkr) hade nr. 5672. De hade båda den äldre Marshallstyrningen. Alltså bör även Bycf 6 och 7 ha varit av detta utförande.
Men båda varianterna leverades parallellt under 1912, så vi kan inte vara riktigt säkra. Någon som har annan bild på Bycf 6 eller 7?
Typritningen av Bycf 6 är troligen levererad av Carl Ström betydligt senare, när lokets pannan skulle registreras in hos ÅF (SJs pannor var ju inte hos ÅF), och då var det nog inte så noga med vilken variant av maskineri. Det var ju typritnignen på pannan som var det viktiga.

DB

Tack!

av Torbjörn G, Tuesday, February 02, 2010, 12:38 (5518 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tack för all hjälp! :-)

MVH

Torbjörn G