Efter att ha konsulterat Bertil Thulins bok om Järnvägen Borås-Ulricehamn-Jönköping och då speciellt en bild på sid 227. Via den kan jag se husen i bakgrunden på det foto jag frågade på. Så Mikael Blom har nog rätt i att det är i närheten av den position han anger.
Västerbrunns hållplats ligger längre österut ungefär på mitten av det som idag är Kämpevägen. Det borde vara på baksidan av den vitvarubutik som ligger där idag.
Loken som användes på byggspåren med 600mm spv var f d BYCF 6 (O&K 5252/1912) och BYCF 9 (O&K 6215/1913). Dessa inköptes dock från Carl Ström 1932 som samma år köpt dem från SJ BYCF.
Då är frågan om det fanns några skillnader på dessa två lok som gör att vi kan identifiera vilken det är på bilden? Troligen inte, men man kan hoppas...:-)
För övrigt så räddade några medlemmar från Ohsabanan pannan till "6;an" från skrotdöden i skiftet 80-/90-talet någon gång efter att pannan tjänstgjort som värmepanna i ett växthus i Östergötland. OBJ bytte bort denna i en bytesaffär med ÖSlJ där jag tror pannan fortfarande finns kvar.
MVH
Torbjörn G
Tack. Då är det (som vi sagt) Bycf 6, O&K 5252/1912 på bilden.
Bycf 9 levererades 1913 och jag tror att nästan alla 600-lok fr.o.m. det året är av den nya moderna typen med Walschaertstyrning.
Har ingen annan bild just på det loket men i "Skogen tar tåget" så finns bild på O&K 5933/1913, "Putte" vid Båven Likstammen. Alltså levererat före Bycf 9 och av den moderna Walschaerttypen.
Pannan kvar vid ÖSlJ, men kraftigt rostskadad runt bottenringen och med många dubiösa påsvetsningar, så den är utdömd.
Dag B
P.S.
Pannboken till Bycf 6 har en O&K typritning på lok och panna. Denna visar det moderna utförandet (med Walschaert). Detta lok hade nr. 5252.
Men loket till Herrängs Gruf AB (också 20 hkr) hade nr 5340 och "Petter" till Bosjöbanan (också 20 hkr) hade nr. 5672. De hade båda den äldre Marshallstyrningen. Alltså bör även Bycf 6 och 7 ha varit av detta utförande.
Men båda varianterna leverades parallellt under 1912, så vi kan inte vara riktigt säkra. Någon som har annan bild på Bycf 6 eller 7?
Typritningen av Bycf 6 är troligen levererad av Carl Ström betydligt senare, när lokets pannan skulle registreras in hos ÅF (SJs pannor var ju inte hos ÅF), och då var det nog inte så noga med vilken variant av maskineri. Det var ju typritnignen på pannan som var det viktiga.
DB