Orrefors, Målerås och Gullaskruv (Byggnad)

av Björn Malmer, Falkenberg, Friday, February 05, 2010, 08:24 (5341 dagar sedan)

Det fanns glasbruk i Orrefors, Målerås och Gullaskruv och jag kom därför att besöka dessa platser vid några tillfällen. Det föll sig då naturligt att även stanna till vid järnvägsstationerna på dessa orter och invänta tåget.

[image]

Orrefors i oktober 1977.

[image]

Målerås år 1979.

[image]

I Gullaskruv var stationshuset rivet, när jag kom dit år 1981.

[image]

Sävsjöström hade år 1979 fått en annan lokomotor än vid mitt förra besök år 1972. Här är det Z4p 232. Denna finns idag bevarad hos AGJ. Även sjöspåret har rivits upp sedan jag var där år 1972.

[image]

Sävsjöström vackert beläget vid sjön Alstern. Foto år 1979.

Orrefors, Målerås och Gullaskruv

av Olof B, Friday, February 05, 2010, 10:44 (5340 dagar sedan) @ Björn Malmer

En riktigt fin bild.
Men jag hade nog kopierat ut den med något mera svärta.

Ett stort tack för alla fina bilder som du visar!

-- Olof

[image]

Sävsjöström vackert beläget vid sjön Alstern. Foto år 1979.

Orrefors, Målerås och Gullaskruv

av Jakob E, Friday, February 05, 2010, 11:11 (5340 dagar sedan) @ Björn Malmer

Vilken fullständigt underbar bild:

[image]

Man undrar vad driftskostnaden per tonkilometer var för denna lilla stump. Jag var i Lenhovda 1982 och en liknande lätt rörande uppenbarelse kunde beskådas där

[image]

Orrefors, Målerås och Gullaskruv

av Granis, Friday, February 05, 2010, 11:24 (5340 dagar sedan) @ Jakob E

Herrejistanes vad man kunde uppleva i den reguljära tågtrafiken in på 80-talet. Inte för att man gjorde det i tillräcklig utsträckning förrän det var för sent trots att man hade åldern inne och därmed möjligheterna. Så nu handlar det om att återskapa det hela på museibanorna..

/ L G :-) (trots allt)

Orrefors, Målerås och Gullaskruv

av Kjell Aghult, Saturday, September 01, 2012, 17:09 (4401 dagar sedan) @ Jakob E

Man undrar vad driftskostnaden per tonkilometer var för denna lilla stump. Jag var i Lenhovda 1982 och en liknande lätt rörande uppenbarelse kunde beskådas där

Tonkm-kostnaden är okänd. Men årsförlusten på bandelen var 155 tkr. Detta i 1970 års prisnivå, att uppräkna med lämpligt index.

Orrefors, Målerås och Gullaskruv

av Herbert Paalberg @, Västervik, Friday, February 05, 2010, 11:52 (5340 dagar sedan) @ Björn Malmer

Var på återbesök i Orrefors för några år sedan men då med bil, det var en ledsam syn som mötte mig, totalt igenvuxet på baksidan, en bit av spår 1 låg kvar under den täta vegatationen, bx verkade vara någotsånär intakt men i övrigt ett stort förfall, synd på en så fin miljö tidigare. På den sista bilden från Sävsjöström är Vattentornet bakom magasinet rivet. Nu får man leva på de fina minnena från tjänstgöringen på gamla KJ och Y6-tiden och enligt min åsikt så får man nog betrakta Sävsjöström som en av de mest idylliska järnvägsstationer i landet med sina dubbla spårvidder och läget invid sjön, så lantligt och typiskt Småland, tänk om man kunde skruva tillbaka tiden.
Palle i Vika.

Orrefors, Målerås och Gullaskruv

av Ante Svensson, Friday, February 05, 2010, 13:22 (5340 dagar sedan) @ Björn Malmer

Det fanns glasbruk i Orrefors, Målerås och Gullaskruv och jag kom därför att besöka dessa platser vid några tillfällen. Det föll sig då naturligt att även stanna till vid järnvägsstationerna på dessa orter och invänta tåget.

[image]

Orrefors i oktober 1977.

Ack, vilken miljö som fanns för inte så länge sedan! Och jag som bodde i Växjö medan banan fortfarande låg kvar men då var alldeles för smalspårsorienterad för att orka åka och dokumentera det som då fanns kvar. Tack Björn för alla dina fina bilder!

Ante