Rälsbussfrågor OJF och Karlskoga (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Hej!
Vilka rälsbussar ägs idag av Karlskoga kommun resp Orsa Järnvägsförening? För visst hade OJF köpt en tredje?
Mvh Henrik R
av HP, Monday, February 15, 2010, 20:25 (5394 dagar sedan)
Hej!
Vilka rälsbussar ägs idag av Karlskoga kommun resp Orsa Järnvägsförening? För visst hade OJF köpt en tredje?
Mvh Henrik R
av Ulf Josén, Tuesday, February 16, 2010, 07:54 (5394 dagar sedan) @ HP
Y7 1001 ägs av Karlskoga kommun medan Y8 1076 och UBF7Z 2069 ägs av den person som under 2009 arbetat som lots åt Karlskoga kommun för trafiken mellan Bofors och Degerfors.
Det var i alla fall förhållandet förra sommaren. Om det skett någon förändring sedan dess känner jag inte till.
/Ulf
av Granis, Tuesday, February 16, 2010, 11:20 (5393 dagar sedan) @ Ulf Josén
!!? Men angavs inte kommunen som köpare av [b]alla[/b] dessa (fd mfGDJ) rälsbussar härom(?)året? [i](Denna förening sålde ju också Y8 1124 till OJF varför man således har avvecklat alla sina stålrälsbussar)[/i]. Tydligen en "Smålandslösning" för trafikupplägget på fd NBJ; "jobba på flera fronter". Och fördelarna är? Riskspridning?
/ L G
av Ulf Josén, Tuesday, February 16, 2010, 12:29 (5393 dagar sedan) @ Granis
!!? Men angavs inte kommunen som köpare av [b]alla[/b] dessa (fd mfGDJ) rälsbussar härom(?)året? [i](Denna förening sålde ju också Y8 1124 till OJF varför man således har avvecklat alla sina stålrälsbussar)[/i]. Tydligen en "Smålandslösning" för trafikupplägget på fd NBJ; "jobba på flera fronter". Och fördelarna är? Riskspridning?
/ L G
Y7 1001 köpte Karlskoga kommun 2008 (eller var det hösten 2007?) men de båda andra fordonen tillkom 2009. De var i och för sig stationerade i Karlskoga i somras men de ägdes inte av kommunen. Varför? Antagligen ville inte kommunen satsa pengar på inköp av ytterligar fordon? NBVJ hyrde dem hur som helst av ägaren vid några tillfällen bl.a. i samband med Nora marknad.
/Ulf
av Granis, Tuesday, February 16, 2010, 18:17 (5393 dagar sedan) @ Ulf Josén
Hur fungerar det med trafiktillståndet för verksamheten? Kör kommunen på NBVJ´s tillstånd? Fast om TÅGAB går in lär väl detta inte vara nåt problem, för den del av trafiken [b]dom[/b] utför i varje fall? Man kan också som Ulf gör undra över detta med kommuner som köper gamla rälsbussar; [i]vi[/i] tycker säkert sånt är välplacerade pengar, men jag anar att många (andra) skattebetalare tycker annorlunda. Knappast nån "kärnverksamhet"... Skulle vara kul att se vad som hände om t ex Uppsala kommun ville köpa in några begagnade Y7:or för att köra till Gamla Uppsala. Eller om [i]Vadstena[/i] ville köpa några YP för "turistbaserad" trafik sommartid till Fågelsta!!!
/ L G :-P