Bilder Tc sökes (Järnväg allmänt)

av Joakim Larsson @, Friday, February 19, 2010, 12:17 (5444 dagar sedan)

Hejsan

Någon som har en bra bild på ett snöröjande Tc? Vänligen kontakta mig.

Joakim

Bilder Tc sökes

av Åke H., Friday, February 19, 2010, 14:00 (5444 dagar sedan) @ Joakim Larsson

På tal om Tc. Hur många sådana har banverket i drift?
Någon lär väl inte starta och någon lär vara avställd.

Bilder Tc sökes

av Tobbe Johansson, Friday, February 19, 2010, 17:14 (5443 dagar sedan) @ Åke H.

Om jag inte hörde alltför mycket fel så uppgavs det i utskottdebatten häromdagen att 10 stora och 2 små lär finnas kvar i drift.
Jag har för mig att någon på postvagnen hade fotat x-antal Tc-lok avställda i Ånge mer eller mindre plockade och "slaktade" på andvändbart materiel.
Detta vad jag kommer ihåg just nu...
Tobbe8tpnh

Bilder Tc sökes

av Olof W, Friday, February 19, 2010, 18:50 (5443 dagar sedan) @ Tobbe Johansson

Om jag inte hörde alltför mycket fel så uppgavs det i utskottdebatten häromdagen att 10 stora och 2 små lär finnas kvar i drift.
Jag har för mig att någon på postvagnen hade fotat x-antal Tc-lok avställda i Ånge mer eller mindre plockade och "slaktade" på andvändbart materiel.
Detta vad jag kommer ihåg just nu...
Tobbe8tpnh

Vilken utskottsdebatt? Jag blir nyfiken. Handlade det om Tb och Tc?

/Olof

Bilder Tc sökes

av Bergakungen, Friday, February 19, 2010, 19:26 (5443 dagar sedan) @ Åke H.

3 Tc lok som är körbara idag finns kvar samt 4 avställda.
Ytterligare ett körbart lok finns hos DVVJ.

Här kommer en hyfsat korrekt lista.

3115 fd Tc 294 Tillhör DVVJ
3116 fd Tc 295 Tillhör Infranord,normalt i tjänst men står på översyn i Göteborg
3117 fd Tc 296 Skrotad okänt datum
3118 fd Tc 297 Skrotad Okänt Datum
3119 fd Tc 298 Skrotad Okänt Datum
3120 fd Tc 299 Avställd i Örebro 2004? för motorbyte.Står kvar utan motor än idag.
Tc 300 Skrotad efter olycka på SJ Tiden?
3121 fd Tc 301 Skrotad okänt år
3122 fd Tc 302 Skotad okänt år.Var relativt nyreviderad men avställd pga dåliga cylinder foder
3123 fd Tc 303 Samma som ovan.
3124 fd Tc 304 Avställd vid maskinverkstaden Kristianstad pga dåliga kardaner.
3125 fd Tc 305 Skrotad okänt år
3126 fd Tc 306 Skrotad 2009-11
3127 fd Tc 307 Vinterutrustad denna vecka,utlämnad cirka 15:00 idag för röjning i Skåne/Blekinge/Södra Småland.
3128 fd Tc 308 Avställd i Örebro sen brand orsakad av stödlagerhaveri 2000-2002? Skrotbeslutad
3129 fd Tc 309 Skrotad okänt år
3130 fd Tc 310 Går i snötjänst runt Stockholm just nu
3131 fd Tc 311 Står vid skroten i Timrå i avvaktan på skrotning. Avställd av okänd anledning,vid besiktning 2009 befann det sig vara i bra skick med få driftstimmar.
3132 fd Tc 312 Skrotad okänt år.
3133 fd Tc 313 Avställd i Boden pga dåliga cylinder foder.


Jag tror att jag fått med alla lok i denna lista.
Samtliga lok förutom 294 samt 300 är lok som funnits i Banverkets ägo.
Loken som fortfarande finns kvar förutom 294 tillhör idag Infranord Ab (fd Banverket Produktion).
De flesta utav Banverket skrotade lok var i grund och botten väldigt bra lok med få driftstimmar. De flesta av loken hade cirka 2000-6000 driftstimmar vilket kan jämföras med Tc 295/3116 som har gjort runt 15000 timmar och fortfarande rullar. Den stora utskrotning utav Tc började någon gång efter 2002.

Det finns i grund och botten 3 huvudsakliga anledningar till att man skrotat Tc.

Nr 1 är att Kunden (Banverkets förvaltande enheter) ej efterfrågat Tc som snöröjnings fordon. Detta pga av okunskap samt en önskan att spara pengar.

Nr 2 är att Banverket Produktion Maskin köpte in 30 så kallade Kockumstrallor som skulle kunna ta över Tc lokens uppgifter som dragare och snöröjjare. Desvärre så är Kockumstrallan utomordentligt dålig som både dragare och snöfordon. Dock så har Banverkets Distrikt viljat få timmar på de traller de hyrt utav Banverket Produktion Maskin vilket gjort att man har försökt med stor iver använda Kockumstrallan till något den inte är byggd för medans Tc lokena har stått stilla (Tc lokena tillhörde och bemannanades av Baverket Produktion Maskin).

Nr 3 Banverket Produktion Maskin samt även Infranord Ab driver en hård policy som går ut på att man ska skrota ut så mycket matriel som möjligt för att kunna tjäna pengar (minskat underhåll,avskrivningar etc etc).

Dessa tre huvudanledningar kombinerat med oerhört komplicerade organisationer har lett till att Tc lokena har fallit mellan stolarna samt blivit ett offer då ansvariga fordonschefer helt naturligt gärna offrar ett Tc lok för att försvara existensen utav sina tyngre lok (TB,G1206,T43,Rc). Skrotningarna ifrån centralt håll har sällan varit baserad på en viss typ utan mer baserad att x antal fordon skall bort.

2009 sattes en mindre arbetsgrupp ihop vars målsättning var att utreda de kvarvarande Tc lokenas framtid. Rapporten som pressenterades förordade att samtliga idag existerande lok sparas samt rustas upp då behov utav dom finns. Ett par paket presenterades även där man beskrev olika sorters underhålls/modernifierings alternativ,allt ifrån lite dyrare varianter till relativt billiga.
Dock så har skrotningen utav Tc lok fortsatt då 3126 skars ner 2009 trots att det fanns beslut på att fordonet skall bevaras.

Summa summarium,Sveriges enda dugliga ploglok för linjetjänst har en ytterst osäker framtid framför sig.

Hoppas att jag inte blivit för långdragen och att jag lyckats rätta ut lite frågetecken!

:-)

Bilder Tc sökes

av John Thoweman, Friday, February 19, 2010, 20:33 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

Tack, intressant läsning!

Summa summarium,Sveriges enda dugliga ploglok för linjetjänst har en ytterst osäker framtid framför sig.

Men hur är det med f.d. Tb? Har man alltså helt slutat använda de loken för snöröjning numera?

När man läser om alla Tc-skrotningar slås man väl av tanken att bevarande av åtm. ett f.d. Tb-lok väl vore önskvärt? Kanske en något prematur tanke, för loktypen har väl ändå en del år i tjänst kvar framför sig?

Bilder Tc sökes

av Bergakungen, Friday, February 19, 2010, 20:57 (5443 dagar sedan) @ John Thoweman

Just nu är det faktist fler Tb än Tc i snötjänst.

Kan dra listan lite snabbt

3100 fd Tb 284 Snöutrustad samt placerad tillfälligt i Ånge
3101 fd Tb 285 Sommarutrustad,även med ombyggd hytt
3102 fd Tb 286 Skrotad för några år sedan. Avställd pga bristande underhåll
3103 fd Tb 287 Skrotad/ska skrotas. Plundrad på reservdelar efter vevaxelbrott
3104 fd Tb 288 Snöutrustad samt tillfälligt placerad i Stockholm
3105 fd Tb 289 Snöutrustad samt tillfälligt placerad i Göteborg
3106 fd Tb 290 Snöutrustad samt tillfälligt placerad i Hallsberg
3107 fd Tb 291 Sommarutrustad,tillfälligt vid maskinverkstaden i Kristianstad för rep
3108 fd Tb 292 Vid maskinverkstaden Kristianstad för översyn 3 samt demontage utav plogvingar och isrivare.
3109 fd Tb 293 Vid driftsverkstaden i Nässjö för översyn efter avställning

Vad jag vet så finns det inga bevarande planer för Tb/Tc tyvär. Dock så vore 2 bevarade Tb trevligt.
Men personligen så håller jag på att lobba för att ta över en Tc i föreningen jag är aktiv i ;-)

Tb/Tc är lite unika bland moderna fordon då individerna har varit relativt fast placerade geografiskt sett. Även på BV/Infranord tiden så har loken i stort sett behållit sina hemstationer. Detta gör enligt mig att de bland en del föreningar definitivt är något som borde finnas på bevarandeplanen.

Bilder Tc sökes

av Joachim Eliasson, Friday, February 19, 2010, 20:46 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

3127 fd Tc 307 Vinterutrustad denna vecka,utlämnad cirka 15:00 idag för röjning i Skåne/Blekinge/Södra Småland.

I god tid inför vintersäsongen med andra ord! ;-)

mvh Joachim E

Bilder Tc sökes

av Bergakungen, Friday, February 19, 2010, 20:59 (5443 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

Du vet,järnvägen är stoooooooooor och med tjocka väggar mellan cheferna :-D

Bilder Tc sökes

av Lennart Fransson, Friday, February 19, 2010, 21:00 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

3127 fd Tc 307 Vinterutrustad denna vecka,utlämnad cirka 15:00 idag för röjning i Skåne/Blekinge/Södra Småland.


Finns det nån info om denna röjning? Ju mer detaljerad ju bättre.

Bilder Tc sökes

av Bergakungen, Friday, February 19, 2010, 21:11 (5443 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det gäller röjning Kristianstad - Karlskrona - Emmaboda - Karlskrona - Kristianstad. Avgångstid Kristianstad var cirka 15:00 och loket beräknas åter 3:00 imorgon bitti.

Dock så är fortsatt röjning osäker då inget är beställt men personal ligger i beredskap om ifall att.

Bilder Tc sökes

av Lennart Fransson, Friday, February 19, 2010, 21:13 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

Det gäller röjning Kristianstad - Karlskrona - Emmaboda - Karlskrona - Kristianstad. Avgångstid Kristianstad var cirka 15:00 och loket beräknas åter 3:00 imorgon bitti.

Dock så är fortsatt röjning osäker då inget är beställt men personal ligger i beredskap om ifall att.

Tack!

Misstänkte att det var så, men ville veta om ytterligare körning var planerat. Såg att det låg extartåg där.

Snöröjning med Tc i Skåne...

av Lasse M, Saturday, February 20, 2010, 00:28 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

Det gäller röjning Kristianstad - Karlskrona - Emmaboda - Karlskrona - Kristianstad. Avgångstid Kristianstad var cirka 15:00 och loket beräknas åter 3:00 imorgon bitti.

Dock så är fortsatt röjning osäker då inget är beställt men personal ligger i beredskap om ifall att.

Det var inte många kilometer röjning i Skåne det. Skulle väl behövts bl.a på Simrishamnsbanan.

Snöröjning med Tc i Skåne...

av Olof W, Saturday, February 20, 2010, 09:40 (5443 dagar sedan) @ Lasse M

Det var inte många kilometer röjning i Skåne det. Skulle väl behövts bl.a på Simrishamnsbanan.

Är det inte för mycket snö på Simrisbanan för Tc? Jag har alltid funderat på de ganska låga plogarna. Klarar verkligen Tc skånsk snö med höga packade drivor? Har inte Tc-loken historiskt varit placerade längre norr-över?

/Olof

Snöröjning med Tc i Skåne...

av Joakim, Saturday, February 20, 2010, 10:00 (5443 dagar sedan) @ Olof W

Tb:n är väl ganska olämplig just på Simrisbanan, du kan ju inte vända hur som helst med den som du kan med Tb och du måste ju gå rättvänd från Ystad och vända i Tomelilla för att kunna gå med plogen i rätt ände mot Simrishamn. För ett par år sedan provades en mindre intelligent variant med att försöka backa Tb:n från Ystad till Tomelilla vilket resulterade i en fastkörning mellan Köpingebro och Tomelilla...

Tidigare år med snövintrar har Tc:n klarat det galant. Måste säga att man blir beklämd hur våra skattepengar behandlas av fullständigt inkompetenta statliga företag.

DLL 3126 står kvar i Timrå 20100218

av Håkan Zaar ⌂ @, Sundsvall, Saturday, February 20, 2010, 09:41 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

Man upphör aldrig att förvånas över utarmningen av banverket och gallringen av deras fordonspark.

/Håkan

Bilder Tc sökes

av Joakim, Saturday, February 20, 2010, 10:05 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

Om nu en del lok är avställda med dåliga cylinderfoder, varför byter man inte till moderna motorer som man gjorde med V5-loken??? För den som undrar så kostar en motor till ett sådant här lok i storleksordningen 350 000SEK

Banverket är ju väldigt snabba på att anamma allt annat som rör miljö men att koska land och rike runt med lok med motorer från 60 och 70 talet går bra ;)

Jocke

Bilder Tc sökes

av Bergakungen, Saturday, February 20, 2010, 11:16 (5443 dagar sedan) @ Joakim

Jag och en kollega gjorde en liten utredning som innefattade samtliga Tc lok.
Där la vi även fram förslag på motorbyte samt förbättringar av andra känsliga komponenter.

Vi nämnde bland annat just den Deutz motorn som V5 har fått men ansåg oss finna starkare kandidater hos både caterpiller samt detroit.

Dock så förkastades hela våran rapport med motiveringen att Tc inte behövs.

Bilder Tc sökes

av Fredrik Bergman, Västerås, Saturday, February 20, 2010, 14:18 (5443 dagar sedan) @ Bergakungen

Jag och en kollega gjorde en liten utredning som innefattade samtliga Tc lok.
Där la vi även fram förslag på motorbyte samt förbättringar av andra känsliga komponenter.

Vi nämnde bland annat just den Deutz motorn som V5 har fått men ansåg oss finna starkare kandidater hos både caterpiller samt detroit.

Dock så förkastades hela våran rapport med motiveringen att Tc inte behövs.

Då kan ju de som sa att "Tc inte behövs" stå till svars nu och förklara sig med vilken motivering de hade till det. Gärna en artikel, bild och namn på dom i dagspressen så de får skämmas.:-P

Bilder Tc sökes

av JK @, Saturday, February 20, 2010, 17:28 (5442 dagar sedan) @ Bergakungen

Bergakungen, har du möjlighet att kontakta mig?

jakob.kindesjo@hwj.nu

Bilder Tc sökes

av Bergakungen, Saturday, February 20, 2010, 19:05 (5442 dagar sedan) @ JK

Kontakt upprättad ;-)

Bilder Tc sökes

av Bo Lang @, Ösmo, Thursday, February 25, 2010, 09:18 (5438 dagar sedan) @ Bergakungen

Skrämmande läsning i ett vinterland!

Bilder Tc hittat

av Morshyttan, Friday, February 19, 2010, 21:29 (5443 dagar sedan) @ Joakim Larsson

Hejsan

Någon som har en bra bild på ett snöröjande Tc? Vänligen kontakta mig.

Joakim

Till ursprungsfrågan;:-)

av intresse vad överhuvudtaget det var för lok råkade jag på denna youtube-film:-)

http://www.youtube.com/watch?v=YbK8Efqg_aQ

innehåller baåde lok, snö samt en järnväg, och till yttermera allt i kombination:-)

Med all respekt för ursprungsfrågan förhoppas det från horndal att den är till glädje och nytta :-) :-) :-)

Bilder Tc hittat - off topic

av Olof W, Friday, February 19, 2010, 22:58 (5443 dagar sedan) @ Morshyttan

Kul film men jag undrar hur det gick för den där cykelvarningsskylten :-)

/Olof

Snöröjning i Bjärka Säby

av Mattias E, Saturday, February 20, 2010, 19:22 (5442 dagar sedan) @ Joakim Larsson

[image]

[image]

[image]
Några reprisbilder från Bjärka Säby, tagna den 12 januari 1995.

/Mattias