Lastprofilen överskriden (Historiskt material)
Olycka i Lingbo 31 maj 1945.
Någon som vet mer om denna?
Olycka i Lingbo 31 maj 1945.
Någon som vet mer om denna?
Tunnlast ungefär 1912 men var är lastsäkringen?
Vad var vanligt att transportera i tunnor? Tror mej ha hört att t o m spik har transporterats i tunnor.
Silltunnor var mycket mycket mindre.
Under 1950-talet fraktades whisky i tunnor,egenligen benämnda fat, med styckegodsbåt från Skottland men det är också den enda last i stora tunnor som jag har sett.
Tunnbindaryrket, när försvann den siste aktive tunnbindaren.
Och, förresten en tunna behövde väl inte vara vätsketät? Att transportera vätskor med kallades väl fat? Men silltunnor som måste vara täta kallades just tunnor och inte sillfat.
Helt utdöd är inte tillverkningen, det finns en aktiv tunnbindare som gör ekfat till bl.a Mackmyra, se bifogad länk. Men han är visst den ende som fått gesällbrev på 60 år.
Det är visst så här man pillar in länkar (hoppas jag), det andra låg som min hemsida...
Tunnbindare
Olycka i Lingbo 31 maj 1945.
Någon som vet mer om denna?
Här på forummet skrivs mycket intressant och en del för mig helt ovidkommande
(Men så är jag ju inte expert inom ånglokslagning eller fordonsnumrering, hoppas man får vara med endå.)
Har därför tagit mig för att försöka läsa igenom alla inlägg i "nya" forummet.
En sån här bild måste ju bara kommenteras.
Hur hamnade en godsvagn rättvänd och ganska hel på en släpkärra på en annan vagn?
Man bara frågar sig
Kanske avslitet koppel som orsakat olyckan? Främre delen av tåget har blivit påkört av den bakre?
G-vagnen ser osvensk ut, kan det vara en norsk vagn?
Men hur kunde den hamna överst?
Att den ev. är Norsk är för mig av mindre betydelse om inte just det är förklaringen.:-D :-D
Har någon sätt något liknande?
Var kom släpvagnen i från?
ser inte ut som den vart lastad på den undre vagnen från början.
Det ser på något sätt ut som att vagnen har blivit upptryckt bakifrån (framifrån från fotografen sett), tågsetet verkar delat vid O(?)-vagnarna, troligtvis för att dra in de funktionsdugliga vagnarna till närmsta station. Kanske drog G-finkan med sig släpkärran från någon annan vagn längre bak i tåget.
Bara spekulationer och gissningar från min sida. Kul bild var det i alla fall.