Fyrbåksexpressen (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Sunday, February 28, 2010, 23:46 (5305 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Gteborg1960.jpg[/img]
/tell

Fyrbåksexpressen

av Harald, Monday, March 01, 2010, 07:35 (5305 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fiskhamnsbangården nån gång runt 1960. Södra Biskopsgården är byggd men inte Älvsborgsbron. Betongskjulet (Amerikalinjens terminal) längst till höger. Är det Fyrbåksexpressen som står på spåret längst till vänster? Alla vet kanske inte vad det var. Det var ett antal vagnar som stod uppställda och fungerade som härbärge för hemlösa. Jag hittade en bild på den:

[link]http://klippan.hagmanstorp.com/Fotogalleri/Majornakort/pages/Fyrb%E5ksexpressen.html[/link]

Fyrbåksexpressen

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, March 01, 2010, 08:45 (5305 dagar sedan) @ Harald

Jo! Det är nog "Fyrbåksexpressen". Det var en religiös församling som från början stod bakom denna, om jag inte minns fel,Vill minnas att den hade anknytning till Smyrna församlingen e.d. Eldsjälen var en man ,som i tidningarna gick under benämningen "Sten-Jesus". Jag har någonstans i bakhuvudet att han inte fått namnet av att han hette Sten,utan av att han sysslade med stensättning i arbetslivet,men kanske minns jag fel.Nåväl.han sökte skaffa uteliggare en sovplats för natten,och genom idogt arbete och bearbetning fick han SJ att ställa upp med diverse utrangerade sovvagnar och en restaurangvagn,som ställdes upp på ett spår på Fiskhamnsbangården.Vi ser också en vagn som placerats på tvären längst bort. Han fick mycket beröm i tidningarna för sina insatser,något som naturligtvis som vanligt stack diverse beskäftiga typer i ögonen. Så fick det ju inte bara gå till, att någon tidigare helt okänd fick berömmelse,som ju borde komma diverse nollor inom politiken till del.Så efter diverse turer lyckades man manövrera bort honom,och själva ta över. Med det kan man säga, så beseglades också Fyrbåksexpressens existens ,och det hela var snart över.:-( Sune

Fyrbåksexpressen

av Thomas Tell, Monday, March 01, 2010, 11:55 (5305 dagar sedan) @ Sune Nylén

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Fyrbksexpressen.jpg[/img]
1970 var det två rader vagnar. En hel drös museala fordon som bara skrotades.
/tell

Fyrbåksexpressen

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, March 01, 2010, 12:16 (5304 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vid denna tidpunkt hade nog såväl Fyrbåksexpressen som Fiskhamnsbangården i stort spelat ut sin roll. Vi ser den vita byggnaden ,som ligger nedanför KarlJohans kyrkan finns kvar,men en del har rivits och det stora bruna huset har tillkommet.På bangården syns bara rostiga spår. Är du säker på 1970.Jag tror att det är taget snarare i mitten av 60 talet. Här byggdes den stora trafikled,som ledde upp till Älvsborgsbron och det ställdes nog iordning omkring 65-66.Bron invigdes den 8 nov 1966 av Olof Palme.:-) Sune

Fyrbåksexpressen

av Thomas Tell, Monday, March 01, 2010, 15:08 (5304 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vid denna tidpunkt hade nog såväl Fyrbåksexpressen som Fiskhamnsbangården i stort spelat ut sin roll. Vi ser den vita byggnaden ,som ligger nedanför KarlJohans kyrkan finns kvar,men en del har rivits och det stora bruna huset har tillkommet.På bangården syns bara rostiga spår. Är du säker på 1970.Jag tror att det är taget snarare i mitten av 60 talet. Här byggdes den stora trafikled, som ledde upp till Älvsborgsbron och det ställdes nog iordning omkring 65-66.Bron invigdes den 8 nov 1966 av Olof Palme.:-) Sune

Det var det året när H3s:en stod uppställd och J-lok drog tåg i hamnen. Det var juli 1971.
Jag var i Göteborg först 1969 och vagnarna skrotades 1971.
/tell

Fyrbåksexpressen

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, March 01, 2010, 15:42 (5304 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja det var nog så att man hade ett provisorium först som gick några knepiga vägar innan de kom igång med stora leden.Man byggde bland annat ett stort mot,där Djurgårdsgatan mynnade och mynnar än idag ,med anslutning mot kajen,Stena och Betongskjulet. Så jag tar nog fel i tid.:-( Sune

Fyrbåksexpressen

av Staffan Myrenberg, Monday, March 01, 2010, 11:04 (5305 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan kortet vara taget cirka 1963 eftersom ett av kajskjulen vid fiskhamnen är rivet. Jag vill minnas att det yttersta skjulet revs cirka 1962.