Skånska vägskydd: Grydby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, March 18, 2010, 21:54 (5362 dagar sedan)

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Grydby_frv_5710.JPG[/img]

Bommarna vid Grydby mellan Skarhult och Eslöv manövrerades från [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=51590]Kristineberg[/link]. Karl Johnsson och de andra vägvakterna hade nog ett lite tröttsamt arbete med att övervinna motståndet i den ca 750 meter långa mekaniska ledningen mellan plankorsningarna.

Bilderna togs i oktober 1957

Vridlyktan på ena bomstativet signalerade uppenbarligen både mot vägen och banan, men dessutom fanns röda lyktor på bomrören

Bommarna ersattes av automatiska ljus- och ljudsignaler måndagen den 29 september 1958 kl 15.00, samtidigt som bommarna i Kristineberg ersattes av automatiska halvbommar

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Grydby_frb_5710.JPG[/img]

På den nedre bilden ser man mycket tydligt hur den mekaniska trådledningen var framdragen längs spåret

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Grydby

av Harald, Thursday, March 18, 2010, 23:03 (5361 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

För ett par år sedan visades [link=http://postvagnen.com/forum/index.php?id=5778&PHPSESSID=ffb4259b39ef0434874ef7a313d118f3]ett par bilder från 1984 i Postvagnen[/link]. Fotografen var inte säker på var de var tagna, men efter lite diskussion kom vi fram till att den ena var från Hurva och den andra troligen från den här korsningen i riktning mot Eslöv.

Man kan undra varför man hade kostat på fjärrmanövrerade bommar här. Såvitt man kan se på gamla kartor var det en enskild väg som betjänade fyra-fem gårdar och sikten är fri i flera kilometer. Märkligt nog låg det dessutom en banvaktsstuga några hundra meter närmare Eslöv som saknade väg. Varför låg inte banvaktsstugan vid vägkorsningen kan man ju undra.

Frisiktskorsning med troligen obetydlig vägtrafik

av Gunnar Ekeving, Friday, March 19, 2010, 08:16 (5361 dagar sedan) @ Harald

Man kan undra varför man hade kostat på fjärrmanövrerade bommar här. Såvitt man kan se på gamla kartor var det en enskild väg som betjänade fyra-fem gårdar och sikten är fri i flera kilometer.

Normalt borde järnvägen inte varit skyldig att ordna bevakning vid en frisiktskorsning där vägen inte var "allmän eller allmänt befaren". I en del fall fanns dock gamla överenskommelser mellan järnvägsbolag och markägare eller andra lokala intressenter, där järnvägen gått med på att hålla med bevakade bommar eller grindar. Exempelvis fanns på linjen Nässjö - Oskarshamn ett par närbelägna bevakade övergångar, där SJ på 1950-talet tänkte ta bort skyddsanordningarna eller möjligen ersätta med automatiska ljus- och ljudsignaler eftersom vägtrafiken var obetydlig och sikten god. Då dök det emellertid upp ett gammalt avtal, där NOJ förbundit sig att hålla bevakning vid vägarna, så SJ fick nöja sig med att ersätta grindarna vid ena vägen med mekaniska bommar som kunde manövreras från den andra övergången. Därmed kunde antalet vägvakter halveras.

Vägkorsningarna mellan Eslöv och Hurva.

av Anders Olsson, Sunday, March 21, 2010, 10:29 (5359 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som ett komplement till denna fantastiska serie tog jag fram Tidtabellsboken del A tryckt 1980 (den sista för denna bandel).
Från Eslöv räknat fanns då följande korsningar: Km 1,182. Ellingevägen. Hade ljus och ljudsignaler. Sedan Felix lastplats inrättats 1967 fanns två spår i korsningen.
Km 2,165. S Ringvägen. Tillkom i slutet av 1970-talet. Hade ljus och ljudsignaler. Strax efter denna korsning är platsen för banvaktsstugan Grydby vilken revs ca 1960.
Km 2,511. Gryby. Avbildad här ovan. Det hade varit närmare att fälla bommarna från banvaktsstugan. Kuriöst att SJs signalavdelning 1957 fortfarande använde den gamla namnformen Grydby.På Eslövssidan om vägen slutar spåret sedan 1984. Precis som Harald skriver så togs bilden i postvagnen här.
km 3,258 Kristineberg, uppkallad efter en större gård i närheten. Frågan är hur gamla namnen på vägövergångarna är eftersom Christineberg fram till 1901 var namnet på Skarhults station. Härifrån manövrerades bommarna här och i Gryby. Bodde vägvakten i banvaktsstugan Grydby så hade han alltså ca 1 km enkel väg till kuren. Troligen 1982 ombyggdes väg 19 och kom ca 100 meter närmare Skarhult. Spåren korsade i den nya vägen och kryssmärken sattes upp men inga ljus och ljudsignaler eftersom det inte fanns någon trafik.
Km 4,671. Hette alltså Skarhult vilket även Stationen och banvaktsstugan gjorde från 1901.
Km 6,211. Östra Strö. Se min kommentar till bilderna därifrån.
Km 7,193. Hundsäng. Banvaktsstugan Hundsäng ligger vid km 7,938 vid en liten väg. Här har väl aldrig funnits några säkerhetsanordningar. Om hållplatsen Östra Strö varit avsedd för byn Östra Strö borde den legat här.

Vägkorsningarna mellan Eslöv och Hurva.

av Harald, Sunday, March 21, 2010, 17:57 (5359 dagar sedan) @ Anders Olsson

Den korsning som kallas Östra Strö är faktiskt den närmaste platsen till Östra Strö vid allmän väg. Enligt Terrängkartan finns idag ingen väg till Östra Strö från den plats där banvaktsstugan Hundsäng låg. Enligt ekonomiska kartan från 1910-talet fanns då en väg, men den är markerad som den enklaste typen av väg, förmodligen knappt mer än en kärreväg.

Vägkorsningarna mellan Eslöv och Hurva.

av Anders Olsson, Sunday, March 21, 2010, 21:29 (5359 dagar sedan) @ Harald

Helt korrekt, Vägen från banvaktsstugan till Östra Strö är idag inte farbar med motorfordon, men på 1930-talet när hållplatsen inrättades var den säkert helt farbar för gående eller cyklister som borde utgjort huvuddelen av resandeunderlaget. Hade man bil kunde man antingen köra till Eslöv för egen maskin eller utan svårighet nå Skarhults eller Kungshults stationer.