Vad är en växlarevagn? (Järnväg allmänt)

av Peter Andersson @, Monday, April 14, 2008, 11:17 (6149 dagar sedan)

I Nordisk järnvägsalmanacka 2008 finns en april-bild från Eskilstuna med bla en Ub med tillkopplad växlarevagn. På bilden är det en kort öppen vagn med något som hänger ner på sidorna. Vad är en växlarevagn och varför använde man det?

Vad är en växlarevagn?

av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 12:08 (6149 dagar sedan) @ Peter Andersson

Helt enkelt en åkvagn! För två eller flera vxlps, som då slipper stå på lokens fotsteg vid längre "drag" fr ena änden av en stor bangård till den andra. I hamnar kanske en enda man av växlarlaget behöver gå före loket m röd flagg på vägen dit eller hem; dom andra kan då koppla av lite under förflyttningen...

Vidare medförs lite nyttiga reservdelar typ bromsslangar, extrasignaler, kanske ngn speciell extragrej till en specialvagntyp man har m m. Åsså naturligtvis "dojor", alltså bromsskor, samt (vintertid) växelkvastar o skyfflar...

Förr hade växlarvagnarna alltid med sej även "ankfötter", alltså ispåringsskenor, som kilades eller spikades fast i spåret innan en urspårad vagn drogs i spår igen - men det är kanske avskaffat idag, eftersom "röjningsmedgivande" oftast krävs innan får börja städa upp efter ursp. eller småsmällar...?

Vad är en växlarevagn?

av Peter Andersson, Monday, April 14, 2008, 12:13 (6149 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tack för ett snabbt och utförligt svar.

/P

Vad är en växlarevagn - forts. - 3-skensspår Gmo??

av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 13:57 (6149 dagar sedan) @ Peter Andersson

Varsågod. Det finns säkert mycket mer att berätta... Kom igen, alla gamla proffs, som kikar in här på forumet...! (Jag har aldrig själv åtnjutit förmånen av en dylik bra tingest i min egen 7-åriga ämbetsutövning på Sthlm Östra - fast vi klarade oss rätt bra ändå; dessutom hade vi ju både lok- och vagnrpr nästan inom "skrikhåll" på bangårn...)

Flertalet v-vagnar på treskensbangårdar var nog normalspåriga och tjg även som koppelvagnar, alltså med smalspårskoppel på. Vidare var dom såklart bra att även lasta stångkoppel på...

Ävn en o annan smalspårig v-vagn förekom, t ex i Gimo - bild på sid 114 i RB 100 År - kan ngn scanna (helt OK; utgivarn finns inte längre!!)

Apropå denna bildtext: Hur mycket 3-skensspår fanns det egentligen i Gimo??

Vad är en växlarevagn - forts. - 3-skensspår Gmo?? Bild

av Jöran Johansson ⌂, NÖ Småland, Monday, April 14, 2008, 15:11 (6149 dagar sedan) @ Kurt Möller

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Vxlarvagn.jpg[/IMG]

Vad är en växlarevagn - forts. - 3-skensspår fundering.

av Peter Andersson @, Vislanda/Växjö, Monday, April 14, 2008, 22:39 (6149 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hur vanligt förekommande var det egentligen med koppelvagn för 3-skenspår? I Karlshamn torde det inte fungerat så bra. På bilder jag sett fanns det 3-spår med smalspåret på östra sidan av normalspåret samt dito på västra sidan. Vad jag kan minnas var tex inte spåret från Karlshamn västra till hamnen (som gick i gatan rakt söderut) inte på samma sida i normalspåret som inne på stationen. Varför det var så har jag ingen aning om.

/P

Vad är en växlarevagn?

av Christer Fredriksson @, Tuesday, April 15, 2008, 01:16 (6148 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vid TGOJ så användes oftast växlarevagnar(växelvagnar) vid Eskilstuna och Grängesbergs Malmbangård till långt in på 1980-talet med samtliga tillbehör/inventarier som Kurt anger ovan, dvs alla atiraljer som man kunde ha användning av under växling. Vid Oxelösund användes de ej då växlingen där var av en helt annan karaktär med kortare växlingsrörelser och mycket väntan.
Växlingspersonalen åkte uteslutande på dessa vagnar som var läta att äntra och hoppa av från i farten.
Dessutom ogillade lokpersonalen oftast att de var mycket folk i hytterna och mycket spring genom hytterna under växlingsarbetet. Vintertid blev det ju även kallt och dragigt. Vid längre växlinsrörelser kunde naturligtvis växlingspersonalen få komma upp i hytterna och åka drägligare.