Patronsviken, Holmsund, vad är detta? (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson ⌂, NÖ Småland, Monday, April 14, 2008, 13:31 (6151 dagar sedan)

På Tradera finns [link=http://www.tradera.com/PATRONSVIKEN_HOLMSUND_JARNVAG_HALLPLATS_FOLK_KV_7_CA_02-auktion-62724125]detta [/link]vykort utlagt. Jag känner inte till någon hållplats med detta namn. Vad är det egentligen vi ser? Inte en vanlig järnväg väl? Verkar vara en på bockar(?)uppbyggd brädgång med spår. Märkligt.

/Jöran

Högbana?

av Rasmus Axelsson, Monday, April 14, 2008, 17:21 (6151 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Med tanke på granstammarnas omkrets verkar banan gå rätt högt upp... eller rör det sig om en kraftig sluttning?

Patronsviken, Holmsund, vad är detta?

av Anders Sandgren, Monday, April 14, 2008, 17:33 (6151 dagar sedan) @ Jöran Johansson

En fundering med tanke på bildens ålder är om det kan vara byggnadsbilder från en del av bron över Norrån på den 1898 byggda 8km långa järnvägen Umeå-Storsandskär. Kanske från Norrån där en vänsterkurva finns mot Umeå.
Banan revs senare eftersom Umeå stad inte kunde bygga klart hamnen där. Namnet Patronsviken finns inte på någon karta jag hittat, men kan ha funnits då. Banan revs på 1910-talet och delar av banvallen närmast Umeå återanvändes för järnvägen till Holmsund (som inte ligger så långt från Storsandskär). Bron över Norrån var en av Sveriges längsta (300m) då den byggdes. Om det nu är där vi är...

av Jöran Johansson ⌂, NÖ Småland, Monday, April 14, 2008, 18:00 (6151 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En sökning på Google visar att det finns en [b]Patholmsviken[/b] invid Holmsund, tydligen välkänd bland båtfolk, dit jag inte kan räkna mig. Det är förmodligen den platsen som avses. Det enda jag hittar om annan verksamhet än sjöfart är tjärbränning och träimpregnering för länge sedan. Och det besvarar ju inte problemet. Banan verkar uppbyggd ett par meter över marken och med kraftiga träd alldeles intill. Jag begriper ingenting (men det är inte direkt ovanligt).

/Jöran

av Per Olofsson, Monday, April 14, 2008, 22:43 (6151 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Källa: Holmsund Köping (utgiven 1957):

Kolugnar, för att ta hand om sågavfallet, anlades av Holmsunds AB vid Patholmsviken 1906. Driften upphörde 1919.

Det fanns två stora sågverk i Holmsund, Holmsundsbolagets och Sandviks

Bilden skulle kunna vara från Sandvik, "Vid Sandvik byggdes ett högbanesystem, som möjliggjorde stapelläggning medels hissar, ... "