Skenande vagnar på FLJ (Fordon: vagnar)

av Christer Fredriksson @, Thursday, March 25, 2010, 23:53 (5359 dagar sedan)

Det är inte bara i Norge som vagnar skenar, det händer även i Sverige.

Tidningen Dalpilen m.fl. berättar 18/10 1904 om när det skedde på FLJ.

Jag hoppas läsarna har en "liten uppfattning" om hur mycket och hur långt FLJ lutar utför mot Ludvika från Grängesberg, samt passerar 3 st stationer; Björnhyttan, Blötberget och Gonäs.

Allt gick "bra" och Ludvika stn hann lägga växlarna rätt igenom mot Håksberg då inga tåg var på gång på BJ.
På Ludvika station stod deras växellok med personal redo och gick omedelbart efter det att vagnarna passerat Ludvika bangård ut efter vagnarna och gick efter dem tills de stannade, då loket gick emot och vagnarna hakades på loket samt gick tillbaka till Ludvika under kontrollerade former varefter vagnarna hämtades med nästa FLJ tåg mot Grängesberg.
Vagnarna hade ställts upp på FLJ huvudspår vid Norra Berget medan tomvagnar sattes in på lastspåret. Den träpinne som lades på rälsen och som skulle hålla vagnarna kvar klarade ej av vagnarnas tyngd, utan de gav sig iväg av sig själva.
Många berättelser om denna händelse har jag hört från personal som var med eller som såg dem passera.
Konstigt att de höll sig kvar på spåret i den hastighet de kom upp i. Det är ju många kurvor som skall passeras samt även växlar, mm.

[image]

Efter detta skärpte FLJ säkerhetshanteringen då vagnar lämnades på spår i lutning.

Skenande vagnar på DHdJ

av Granis, Friday, March 26, 2010, 08:00 (5358 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

En annan dylik historia var när godsvagnar från Göringens station på DHdJ kom i rullning på bibanan ner till Dalfors där de for ut i sjön Amungen. Hade växeln till motorvagnsstallet i Dalfors legat in mot detta, som den brukade göra av "bekvämlighetsskäl" så föraren snabbt skulle komma ut på banan på mornarna, hade såväl detta som rälsbussen i det förstörts av de skenande vagnarna. Nu fortsatte de alltså över bangården ner i sjön.

En annan "incident" på banan var när två cykeldressiner frontalkrockade. Detta p g a att den ena cyklisten läste tidningen medan han körde och den andra "bara" var ouppmärksam (?) Konsekvensen av detta blev lite tilltufsade dressiner och förare samt en kvaddad trattgrammofon vilken åkt med som "resgods" på en av dressinerna. Dessa incidenter finns beskrivna i [link=http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=3&ved=0CA4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.bokstugan.se%2Fbok%2F1853.html&rct=j&q=G%C3%B6ringen+Dalfors&ei=AlmsS62xJaGXsQaa-ri1Dg&usg=AFQjCNGPGP33yqsJllTaUsVXW_7Ob2-i9Q]boken om bibanan Göringen- Dalfors[/link].

/ L G

Skenande vagnar på DHdJ

av Lokfrasse, Friday, March 26, 2010, 08:54 (5358 dagar sedan) @ Granis

En annan dylik historia var när godsvagnar från Göringens station på DHdJ kom i rullning på bibanan ner till Dalfors där de for ut i sjön Amungen. Hade växeln till motorvagnsstallet i Dalfors legat in mot detta, som den brukade göra av "bekvämlighetsskäl" så föraren snabbt skulle komma ut på banan på mornarna, hade såväl detta som rälsbussen i det förstörts av de skenande vagnarna. Nu fortsatte de alltså över bangården ner i sjön.

En annan "incident" på banan var när två cykeldressiner frontalkrockade. Detta p g a att den ena cyklisten läste tidningen medan han körde och den andra "bara" var ouppmärksam (?) Konsekvensen av detta blev lite tilltufsade dressiner och förare samt en kvaddad trattgrammofon vilken åkt med som "resgods" på en av dressinerna. Dessa incidenter finns beskrivna i [link=http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=3&ved=0CA4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.bokstugan.se%2Fbok%2F1853.html&rct=j&q=G%C3%B6ringen+Dalfors&ei=AlmsS62xJaGXsQaa-ri1Dg&usg=AFQjCNGPGP33yqsJllTaUsVXW_7Ob2-i9Q]boken om bibanan Göringen- Dalfors[/link].

/ L G


En annan händelse var när för cirka 15 år sedan en vagn slet sig vid växling i Hälleforsnäs varvid personal med tillhörande lok åker efter vagnen ut på linjen mot Mellösa och jagar ikapp den samma. Fjärren konstaterade efteråt att allt "gick ju bra" och några efterräkningar blev det inte den gången. Idag är det väl tveksamt om man fått vara kvar i säkerhetstjänst men bedömningarna är hårdare nu. Man hade ju tur att det inte blev tågmöte på linjen den gången...

Skenande vagnar på TGOJ

av Christer Fredriksson @, Saturday, March 27, 2010, 15:01 (5357 dagar sedan) @ Lokfrasse

Det hände även på om jag minns rätt på 1960-talet, kan även vara 1970-talet, att vid växling i Bångbro så tappade man några O-vagnar lastade med stålbandsrullar till Bångvbroverket. Hur detta kunde ske kommer jag inte ihåg, men iväg kom dom.

Från Bångbro är det konstant ganska brant utför ned till Rällså. Det kan de förare som idag kör där intyga.

Dessvärre så avgick strax därefter den norrgående motorvagnen från Frövi till Ludvika från Rällså station. Föraren hade inte hunnit få upp farten, utan upptäckte efter avgång de framrusande vagnarna högst upp i backen från Bångbro och nödbromsade samt hann även få ut resenärerna, som turligt nog som vanligt inte var så många. Han lämnade själv bussen innan vagnarna rammade motorvagnen. Den första vagnen gled på motorvagnens golv med ca 3/4-delar av dess längd.
Nåväl, "bara" materiella skador, men en chock för den inblandade järnvägspersonalen samt resenärerna.
En miss av växlingspersonalen hade förstås inträffat, men jag kommer inte ihåg detaljerna.

Motorvagnsföraren var "Loffe" från Kopparberg om jag kommer ihåg rätt.

Finns det någon på forumet som är insatt i järnvägsolyckor och kan berätta när denna olycka inträffade.

Skenande vagnar Alby - Ångebyn 2008

av Bengt Andréasson, Sunday, March 28, 2010, 00:04 (5357 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

En mer sentida händelse är väl rymlingarna Alby - Ångebyn den 16 januari 2008.

Se [link=http://www.havkom.se/virtupload/reports/rj2008_04.pdf]Statens haverikommissions rapport här[/link].