Funderingr kring jvm-mj
1.Nollskalebana Jvm Vasagatan eller senare i samma SJ-kvarter mot Mäster Samuelsgatan.
Modellerna senare utställda som separata objekt. Bla. Ett tåg på postens museum i Gamla Stan.
2.Modell av Årstabron med tågtrafik. Osäkert. Här skulle enligt hörsägen lyftspannet vara körbart. Liksom att trafikerande modelltåg skulle hålla skalan 1:100. Det är dock frestande att gissa på 1:87. Bron byggdes in i modellen av Sst-Äs på Torsgatan. ELLER byggdes i verkligheten samtidigt.
3.Modelljärnväg på Skansen? Möjligen den stationära versionen av Tågstad-Växelborg och i anslutning till SJ 100 år. Personligt minne av att far och storebror kom hem och hade sett modelljärnväg på Skansen.
4.Ferromobil version av Tågstad-Växelborg som kördes runt I landet tillsammans med en verkstadsvagn för underhållet. Här ger Hobbyboken 1958 en hel del upplysningar. Anläggningen byggdes av Gebrüder Fleischman i Nürnberg och såg kanske lite osvensk ut när den kom hit. Svenska stationer I slättlandskap med alper I fonden. Järnvägsmuseum försvenskade och kompletterade. Vid ombyggnad från stationär till mobil visningsanläggning förändrdes även spårplanen.
Skalan var givetvis 1:87, längden 10 m och bredden 1,85. Tot spårlängd 160 m. 40 växlr, alla fjärrstyrda. 9 huvudsignaler och 40 dvärgar. 10.000 m ledning krävdes. Begränsad luftledning på 23 ledningsbryggor och ca 100 stolpar. 10 köraggregat och lägesindikerande spårplan.
Stationerna var svenska men tronade på ej fullt verklighetstrogna stationsområden. Falköping C blev därför Växelborg, Vimmerby blev Tågstad, Lessebo blev Slutboda och Stora Levene fick heta Stinstorp. Lidköpings godsmagasin fanns med på ett hörn liksom svenaka banvaktstugor etc. Tillhopa ett trettiotal byggnader. Det kan väl sägas att namngivningskreativiteten inte riktigt höll Krister Brandtnivån.
Med banan hade levererats 8 ellok, Da, F och Ra (troligen samma som senare rullade I 30-metersbanan på Torsgatan) och ett ånglok av tysk modell samt en rälsbuss Yco6 - dvs dagens litt Y6. I kroken på dessa - utom möjligenY6.an - rullade sextio person och godsvagnar.
Man började visningarna I Bollnäs.Avsikten var att ha första visningen kl 13 och därefter en I timmen. Men de höll inte länge. Skolklasser med lärare cyklade miltals för tt titta på något som drog mer än Snoddas “haderianhadera, doppa näsan I chokla....’ Man fick köra Tågstad-Växelborg från 08.00 till sena kvällen med en visning I halvtimmen. I Bollnäs kom 1024 besökare och I Ljusdal 1397. Då man kan föreställa sig hur mycket plats det fanns I vagnen för besökare efter att banan tagit sitt är det lätt att inse nödvändigheten av tidsutdräkten.
Det noteras att mj-folket hade en del åsikter om verklighetstolkningen. Men skribenten lovprisar det vackra Ra-loket men antyder samtidigt att det förvisso finns höga berg I Västergötland men inga alper. Han nämner också att detta bygge kan ha bidragit till att Fleischmannkatalogen vid denna tid har både Da med person- och resgodsvagn.