Takväv och färg för personvagnar (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Thom Olofsson, Järnvägsmuseum, Gävle, Tuesday, April 06, 2010, 22:03 (5348 dagar sedan)

Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle har låtit väva takväv enligt de specifikationer och krav som förr ställdes i kontrakt och tekniska beskrivningar. Vi har även tagit fram den typ av oljefärg som användes vid vagnsmålning, fernissor och grundfärger har vi också försökt att återskapa.

Hur man ska få väven på plats och ytbehandlad enligt gammalt maner var väl inte så förtvivlat svårt, även om arbetet blev ganska så tidsödande, detta eftersom vi till viss del har måst återupptäcka vissa av de arbetsmetoder som användes på verkstäderna förr.

Att skriva ner allt om arbetsteknik och materialval blir därför ett väldig omfångsrikt arbete, även om man bara försöker begränsa sig till taket. Ni får därför väldigt gärna kontakta mig, Thom Olofsson på Sveriges Järnvägsmuseum 026-14 45 64, så kan jag berätta hur vi gjorde vid restaureringen av Co8 2772.

På Ro2 2702 har vi ännu inte kommit så långt att det är aktuellt med att lägga på takväv, när vi påbörjar detta arbete så kommer vi då att ställas inför andra och delvis nya arbetsmetoder.

Thom Olofsson
Sveriges Järnvägsmuseum, Gävle
026-14 45 64

Takväv och färg för personvagnar

av Erik Samuelsson (tillfällig), Tuesday, April 06, 2010, 22:09 (5348 dagar sedan) @ Thom Olofsson

ULJ har små eminenta nedladdningsbara beskrivningar av bland annat nitning.

Skulle det orkas med att göra en beskrivning av takvävsläggande så skulle detta uppskattas väldigt mycket av mig och säkerligen andra också.

Kanske ett projekt att söka pengar från RAÄ om inte resurserna finns i egna organisationen.

Tack för infon! :-)

Takväv och färg för personvagnar

av Jan Långström, SbÖn km 1143, Wednesday, April 07, 2010, 16:33 (5348 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Som av en händelse kommer ämnet "Kunskapsöverföring" upp på seminariet i Ängelholm den 10 april...

En idé vi fick för några år sedan var att videofilma en [ångloks]expert medan han utförde sina handpåläggningar. Kanske dags att återuppväcka den idén?