SJ Z6p 541 i Rimbo 1963 (Fordon: lok)
SJ Z6p 541, fd SRJ 2, i Rimbo 1963. Loket byggt i Falun 1954.
På SRJ-tiden var SRJ 2 växellok vid Stockholm Östra. Systerloket SRJ 3 växlade i Hargshamn.
av Stig Lundin, Tuesday, April 13, 2010, 16:15 (5505 dagar sedan)
SJ Z6p 541, fd SRJ 2, i Rimbo 1963. Loket byggt i Falun 1954.
På SRJ-tiden var SRJ 2 växellok vid Stockholm Östra. Systerloket SRJ 3 växlade i Hargshamn.
av Robin Högberg , Stockholm, Tuesday, April 13, 2010, 17:26 (5505 dagar sedan) @ Stig Lundin
SJ Z6p 541, fd SRJ 2, i Rimbo 1963. Loket byggt i Falun 1954.
På SRJ-tiden var SRJ 2 växellok vid Stockholm Östra. Systerloket SRJ 3 växlade i Hargshamn.
Fast 541/1541 är SRJ 3. 540/1540 är SRJ 2.
av Rävfarmaren, Wednesday, April 14, 2010, 10:38 (5504 dagar sedan) @ Robin Högberg
SJ Z6p 541, fd SRJ 2, i Rimbo 1963. Loket byggt i Falun 1954.
På SRJ-tiden var SRJ 2 växellok vid Stockholm Östra. Systerloket SRJ 3 växlade i Hargshamn.
Fast 541/1541 är SRJ 3. 540/1540 är SRJ 2.
Tack för dina bilder Stig!
Båda loken skulle till Hargshamn men SRJ 2 fastnade på Stockholms Östra pga:"Kärringarna i husen klagade på ångloket som växlade". (Citat Reine Berggren)
Efter ett tag ringde en dam och ville ha ångloket tillbaka eftersom det var lättare att skaka av sotflagor från ångloket än oljesotet. Ack ja!
Mvh:Roffe
av Björn Rundqvist , Vallentuna, Wednesday, April 14, 2010, 14:57 (5504 dagar sedan) @ Rävfarmaren
Det var t.o.m. notiser i dagspressen om de klagande närboende! Och RB var känslig för opinionen:-)
Ett av de mer spektakulära uppdragen för det växlande ångloket var när KTH-studenterna hade såpat, eller oljat, Djursholmsbanans backe mitt för KTH så ångloket fick gå ner och hjälpa ett tåg upp. Naturligtvis regelvidrigt (?) men föranledde en del skriverier. Och så blev det diesel i stället.
Björn R
av Kurt G Möller, Thursday, April 15, 2010, 00:04 (5504 dagar sedan) @ Björn Rundqvist
Hmmmmm.......
Har du egentligen nån koll på dateringen här......???
1) Växling med ånglok på Sthlm Ö upphörde cirka 1954.
2) Trafiken ner till Humlegården upphörde i oktober 1960.
av Rävfarmaren, Thursday, April 15, 2010, 00:48 (5504 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Lokomotorn stod tillkopplad till överföringar. Enligt vad som berättats för mig så användes den till tyngre växling i Rmo och till lokalgodståg till i första hand Norrtälje och förmodligen (ej bekräftat) på i första hand Hallstalinjen.
Den ersattes av en "multad" Z4p på Östra dittagen av SJ. Den andra gick ju i Hargshamn. Nu började det ske en viss cirkulation på maskinerna. Ibland var "multen" i Hargshamn och en Z6p i Rimbo resp. Östra och vice verca.
Om någon av konstellationerna gick sönder ersattes den på Östra med en Z4p eftersom den "tyngre" växlingen hade minskat betydligt på Östra. De andra fick då tjänstgöra i Rimbo resp. Hargshamn.
På Uppsala Östra användes linjeloket dvs. TPn i rampväxlingen.
Mvh: Roffe
av Rävfarmaren, Thursday, April 15, 2010, 13:12 (5503 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Det var 1954 Z6p kom till SRJ och Östra. Att ångloksväxlingen upphörde då är inte så konstigt.
Vad de studerande vid KTH hade för sig vid den tiden vet jag inte men det borde väl vara tiden före -54 som åsyftas.
Däremot har jag på annat ställe skrivit vad en Z6p hade för sig i Rimbo 1963.
//Roffe
av Kurt G Möller, Thursday, April 15, 2010, 17:13 (5503 dagar sedan) @ Rävfarmaren
Alla uppgifter är av värde... Kan du hitta data om den ena Z6:ans korta besök i Växjö oxå, så vore det trevligt det med.