Tåget kommer (Fotografier/bildfrågor)
Var någonstans har lastbilen stannat för att släppa fram tåget?
av Stig Lundin, Friday, May 07, 2010, 10:58 (5449 dagar sedan)
Var någonstans har lastbilen stannat för att släppa fram tåget?
av O. Sundström, Friday, May 07, 2010, 11:09 (5449 dagar sedan) @ Stig Lundin
Vid handelsboa i Hällefors!
Stod själv på samma ställe och fotograferade HFJ i februari 1965.
Olle S
av Stig Lundin, Friday, May 07, 2010, 11:35 (5449 dagar sedan) @ O. Sundström
Helt rätt. Det var ångloket HBA 7 som kom med tåg från Hammarn. Loket hade ganska god fart, därav den lite suddiga bilden när loket passerade. Mina bilder är från 1964.
av Johan P, Friday, May 07, 2010, 12:58 (5449 dagar sedan) @ Stig Lundin
Oj, här behövs det mera syrgastuber igen:-) speciellt om man diggar HFJ/HBA. Tack för att vi får se dessa bilder, Stig!
Kul att se 7:an i aktion. Den står väl kvar vid hembygdsgården fortfarande?
När upphörde man definitivt med ånga på HFJ/HBA? Var det det så att 7:an och 8:an var kvar i reserv ända till 1970 och faktiskt användes en del även de sista åren?
Omlastningskranen i bakgrunden får mig att fundera lite på överföringsvagnar osv. Om jag fattat rätt fanns det inte speciellt många av dem. Vem tillverkade dem, vilken konstruktion hade de? Har du någon bild där man ser hur de ser ut?
Jo, förresten...har du dieselloket HBA 5 på bild också? Det hade ju en lite annan konstruktion än 1-4. Det hade varit extra kul för det är mycket sällan man ser bilder på det. Var du nere i Hammatren något också? Det hade varit kul att se bilder därifrån också.
Återigen tack för alla bilder! Vi har blivit riktigt bortskämda här.
av Stig Lundin, Friday, May 07, 2010, 12:32 (5449 dagar sedan) @ Stig Lundin
Ytterligare några bilder av ångtåget till Hammarn.
Tåget på väg söderut från Hällefors till Hammarn. Affären t v. Det röda huset t h om godsfinkan är HFJ stationshus.
Tåget hade mest virkeslastade vagnar. Många av vagnarna var väldigt korta.
av Johan P, Friday, May 07, 2010, 13:07 (5449 dagar sedan) @ Stig Lundin
Kanon! Jag hinner inte ens skriva färdigt mitt inlägg förrän det dyker upp fler bilder. Tack igen!
av Norsten, Friday, May 07, 2010, 13:13 (5449 dagar sedan) @ Johan P
Hej!
Jag är dålig uppdaterad på Hällefors. När lades denna bana ned eller är den numer breddad?
Hälsningar
Ture Berg
av johan P, Friday, May 07, 2010, 13:28 (5449 dagar sedan) @ Norsten
1 juli 1970. Linjen till Hammaren lades ner tidigare, 1967 tror jag. Inget breddat, utom den korta sträckan Hällefors - Hällefors bruk
av Rogga, Sunday, May 09, 2010, 07:26 (5447 dagar sedan) @ johan P
Vill man veta mera om denna ljuvliga fd bana i Bergslagen, kan man köpa
Järnvägsminnen no 9.