B J stn hus. (Byggnad)
Jag skrev häromdagen om färgsättning på stn husen.Jag nämnde då i förbigående lite om taken.Jag har sett i en del gamla styrelseberättelser sedan dess.Jag nämnde då att taktäckningen från början var spån.Att något sådant inte kan vara så särskilt hållbart är förståeligt, och redan 1885 var man tvungen att företa omtäckning av stn husen i Ornäs, Skräcka ( Ulvshyttan ) och Klenshyttan.1886 fortsatte man med Mellerud , Hällefors , Bs Grängesberg ,Gräsberg , och Rämen ( Rämshyttan ). Tydligen hade man tänkt om när det gällde hållbarheten,för man lade nu asfaltpapp i stället för spån, utom i Mellerud,där man ,tydligen på prov , lade Grythytteskiffer.Tydligen föll det väl ut för året där på,1887, lades skiffer på Trollhättan ,Daglösen och Herrhult.1890 på Borlänge, Edsvalla, Säffle och Tösse och 1891 på Domnarvet, Geijersdal , Lindfors, Molkom och Deje stationer. Det var någon som frågade om Ludvika och Järnvägshotellet där jämte stn.Det påbyggdes 1884 med en fullständig andra våning.På äldre kort är hotellet och stn gråvit målade ,men ser man i 1922 års minnesskrift ser man att det är målat i en mörkare nyans, som ser ut som något mot brunt. Ja det var lite för den som kan vara intresserad.:-) Sune