Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga. (Järnväg allmänt)
Någon gång 1963-64.
Är det en skröna att det sista "stora dieselloket" blev instängt på banan genom att man glömt bort det då man bröt rälsen och att man fick frakta bort det per landsväg, eller kan det verkligen ha hänt?
/Jöran
Nej, det har faktiskt hänt.Jag har själv fått det berättat för mig av en som arbetade i Hagalund vid tillfället. Vilket lok det var minns jag inte, men det togs på trailer en julinatt 1970. Jag har för mig att tidningen VÄSTERORT skrev om den nattliga transporten också.
Anledningen till att loket blev kvar var att en byggmästare (Harry Karlsson)stressade fram rälsborttagningen eftersom han ville ha alla SMÅA:s husgrunder i Smedshagen lagda till semestern och två av dem skulle ta viss del av gamla banvallen i anspråk.
/Max Widell
Hm. Är skeptisk mot skrönor som inte kan verifieras mer än muntligt.
Banan lades väl ner först september 1970? Jag har en tidningsurklipp hemma där journalisten följde det absolut sista tåget som drogs av T23 113.
Låter mer troligt att historien omvandlats som Johan Vinberg skrivit om, och att loket var SLJ:s Bjurströms lokmomotor. Denna lokomotor fanns iaf kvar ute i Lövsta i slutet av 1970. Troligtvis för att kunna rangera vagnar som skrotades på plats längst bort i Lövsta. Senare såldes loket till SSS i Malmköping och behövdes därmed transporteras bort med trailer.