Ballastplogar (Järnvägs- och Museiföreningar)
För att kunna underhålla spåret vid en museibana är det viktigt att kunna ballastploga. De enskilda järnvägarna hade ofta hemmabyggda ballastplogar och bevarandet av sådana plogar är, som jag ser det, en viktig del i förvaltningen av det historiska arvet.
Hur ser det då ut vid våra museibanor? Hur många har museala ballastplogar som går att visa upp för den bantekniskt intresserade?
Nästa fråga är vilka ballastplogar av lite modernare snitt som finns vid de olika banorna. ULJ har en plog som är ömbyggd från normalspår. AGJ har en stor plog som väntat på ombyggnad sedan 1990-talet. AGJ har även en gammal plog, bgv 838 från Växjö, vilken härstammar från Ölands järnvägar.
Hur ser det ut vid de andra banorna? Hur ballastplogar man?
Sist en bild på den stora plog som AGJ tänkt bygga om. Även en sådan kan kanske numera betraktas som museal.