Skånska vägskydd: Satserup (Långebro - Eslöv) (Signaler/säkerhet)
Bilderna nedan togs i november 1957 vid Satserups trafikplats, 33,7 km från Långebro:
Plankorsningen låg vid km 33,7 - som framgår av bilden nedan - mellan infartssignalen och yttersta växeln. Lite ovanligt var att man hade kryssmärkeslyktor och inte bomrörslyktor. Signaleringen mot banan skedde med fristående vridlykta och bomsignalskärm.
1957 tog det förste trafikbiträde som bemannade Satserup hand om i genomsnitt två paket-/ilgodssändningar per dag. Antalet fraktstyckegodsförsändelser var en per dag i genomsnitt. Biljettförsäljningen hade antagligen inte heller stor omfattning. Den 1 april 1958 drog sig postverket ur den förenade post- och järnvägsstationen. SJ föreslog avbemanning. Biljetter skulle säljas på tågen, och vagnslasttrafiken administreras från Hörby. Östra Frosta kommun protesterade - avbemanningen skulle orsaka "stora olägenheter" för allmänheten och medföra "en allmän tillbakagång för orten".
Den 2 juni 1958 kl 17.00 drogs bevakningen in, växlarna låstes med K16-lås och semaforerna slopades. Skivförsignalen för tåg från Linderöd togs förstås också ur bruk. Fällbomsanläggningen började fungera automatiskt. Detta hade man löst genom att återanvända den "budget-vägskyddsanläggning" som några år tidigare installerats i Hönsinge. Detta var en anläggning med F5-driv och korta spårledningar. Antagligen fick väl bommar och kryssmärkeslyktor vid Satserup vara kvar, medan drivanordningar, elmatning och styrutrustning flyttades från Hönsinge
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, uppgifter från 3 signalsektionens arkiv, dnr 63/56
Dagens situation från ovan