Roslags Näsby (Järnväg allmänt)
Det fina i kråksången med datorer är att vi kan hoppa
från det ena stället efter det andra utan att
kolla i kommunickan. Här hamnade vi i Roslags Näsby.
1975-03-01 vid 14-tiden
av Oldsmobile, Tuesday, July 20, 2010, 11:25 (5238 dagar sedan)
Det fina i kråksången med datorer är att vi kan hoppa
från det ena stället efter det andra utan att
kolla i kommunickan. Här hamnade vi i Roslags Näsby.
1975-03-01 vid 14-tiden
av HLi, Tuesday, July 20, 2010, 11:40 (5238 dagar sedan) @ Oldsmobile
1975-03-01 var en lördag, vilket också i någon mån framgår av de dubbla dragkrafterna i tåget, som jag misstänker kommer från Hägernäs.
Uppställda tågsättet på spår 4 är också ett tecken på helgtrafik.
/HLi
av Leif B, Tuesday, July 20, 2010, 15:04 (5238 dagar sedan) @ HLi
1975-03-01 var en lördag, vilket också i någon mån framgår av de dubbla dragkrafterna i tåget, som jag misstänker kommer från Hägernäs.
Men Hasse, dubbla dragkrafter var väl vanliga i alla Hägernäs-tåg, oavsett veckodag? :-) Eller var det bara på helger det förekom Hägernäs-tåg?
Uppställda tågsättet på spår 4 är också ett tecken på helgtrafik.
Tänk att ännu kring 1990 kunde vi ha överblivna/obrukbara blåvagnar stående i Roslags Näsby utan att de blev vandaliserade .... Förekommer det övernattande tåg i Lindholmen och Skäret nu för tiden?
/Leif
av HLi, Tuesday, July 20, 2010, 16:04 (5238 dagar sedan) @ Leif B
1975-03-01 var en lördag, vilket också i någon mån framgår av de dubbla dragkrafterna i tåget, som jag misstänker kommer från Hägernäs.
Men Hasse, dubbla dragkrafter var väl vanliga i alla Hägernäs-tåg, oavsett veckodag? :-) Eller var det bara på helger det förekom Hägernäs-tåg?
Sedan Österskär börjat gå två gånger i timmen kördes Hägernäståg inte dagtid, dvs inte kl 14.00. Förvisso är jag osäker på vilket år detta var.
Uppställda tågsättet på spår 4 är också ett tecken på helgtrafik.
Tänk att ännu kring 1990 kunde vi ha överblivna/obrukbara blåvagnar stående i Roslags Näsby utan att de blev vandaliserade .... Förekommer det övernattande tåg i Lindholmen och Skäret nu för tiden?
Ingen planenlig uppställning sker sedan många år. När tåg likväl måste ställas upp, t.ex som reservtåg norr om en avstängd bansträcka, ordnas bevakning.
/Leif
av Rolf Segelström , Lindholmen, Tuesday, July 20, 2010, 21:37 (5238 dagar sedan) @ HLi
Jag tror att Österskärstågens halvtimmestrafik kom i hösttidtabellen 1978 möjligen 1977.
Nej, överliggningar och nattuppställningar finns inte kvar på RB sedan många år.
//Roffe
av Stefan Isaksson, Tuesday, July 20, 2010, 22:58 (5238 dagar sedan) @ Rolf Segelström
Jag tror att Österskärstågens halvtimmestrafik kom i hösttidtabellen 1978 möjligen 1977.
Rättning mittåt. Halvtimmestrafik eller snarare 20 + 40 minuters intervall började tillämpas med tidtabellsbytet vintern 1978. 30 januari eller något sådant.
Vagnställningen i Roslags Näsby upphörde hösten 1977 i samband med att fjärren flyttades till Stockholm Ö. Detta skedde _inte_ i samband med något tidtabellsbyte.
Däremot biträder jag Hasses uppfattning att det var en lördag eller söndag. I alla fall år 1977 bestod Hägernästågen av motor + pass + motor vardag utom lördag. I rusningstid var tågen ännu längre.
Kvällstid var det motor + motor, men bilden är ju inte tagen på kvällen.
SI
av Nickenyfiken, Friday, July 23, 2010, 07:55 (5235 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Slöseri med släpande dragkrafter, dessa skulle givetvis om man bara ville från RB:s sida byggts om till multipeldrift, 1983 kom man äntligen till skott och byggde om vissa passvagnar till manövervagnar
av mamma Ulla, Åmotfors, Tuesday, July 20, 2010, 11:47 (5238 dagar sedan) @ Oldsmobile
Det fina i kråksången med datorer är att vi kan hoppa
från det ena stället efter det andra utan att
kolla i kommunickan. Här hamnade vi i Roslags Näsby.
1975-03-01 vid 14-tiden
På stolpen till höger ser man baksidan av en stopplykta. Det gick att ställa avkortad tågväg från Täby Kyrkby, men inte från Viggbyholm, med slutpunkt i den här stopplyktan. Då fick man 3 gröna i infartssignalen.
Jag har aldrig lyckats utröna vad den här avkortade tågvägen var tänkt för.
av Ulf Pålsson, Tuesday, July 20, 2010, 15:12 (5238 dagar sedan) @ mamma Ulla
Det fina i kråksången med datorer är att vi kan hoppa
från det ena stället efter det andra utan att
kolla i kommunickan. Här hamnade vi i Roslags Näsby.
1975-03-01 vid 14-tiden
På stolpen till höger ser man baksidan av en stopplykta. Det gick att ställa avkortad tågväg från Täby Kyrkby, men inte från Viggbyholm, med slutpunkt i den här stopplyktan. Då fick man 3 gröna i infartssignalen.Jag har aldrig lyckats utröna vad den här avkortade tågvägen var tänkt för.
Den avkortade tågvägen behövde aldrig användas under min tid 1975-1977 som tågklarerare i Roslags Näsby, vilket man var samtidigt som man var fjärrtågklarerare för sträckorna (Roslags Näsby] - Lindholmen och (Roslags Näsby) - Åkersberga. Men vid ett tillfälle använde jag den faktiskt ändå: Ett kort kvällståg från Täby kyrkby skulle få vänta en stund på grund av att det var enkelspårsdrift mot Djursholms Ösby, och jag använde den avkortade tågvägen, trots att det alltså inte fanns något behov för det eftersom hela spår 2 var fritt. Föraren sa att han aldrig tidigare hade sett tre gröna i infartssignalen och rött sken i stopplyktan.
Jag antar att man, när ställverket i Roslags Näsby konstruerades runt 1960, hade behov av att koppla i hop ett kort tågsätt från Lindholmenlinjen med ett tidigare ankommet tåg från Österskärslinjen. Kanske skulle föraren och tbfh användas till senare tåg mot Lindholmen, kanske en motorvagn som avkopplades från ett Österskärståg från Stockholm.
/up
av Thomas Tell, Tuesday, July 20, 2010, 18:10 (5238 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
På stolpen till höger ser man baksidan av en stopplykta. Det gick att ställa avkortad tågväg från Täby Kyrkby, men inte från Viggbyholm, med slutpunkt i den här stopplyktan. Då fick man 3 gröna i infartssignalen.
Jag har aldrig lyckats utröna vad den här avkortade tågvägen var tänkt för.
Jag antar att man, när ställverket i Roslags Näsby konstruerades runt 1960, hade behov av att koppla i hop ett kort tågsätt från Lindholmenlinjen med ett tidigare ankommet tåg från Österskärslinjen. Kanske skulle föraren och tbfh användas till senare tåg mot Lindholmen, kanske en motorvagn som avkopplades från ett Österskärståg från Stockholm.
/up
Den avkortade tågvägen användes på senare tid för att koppla Lindholmsmotorvagnen till tåget från Österskär vid 12.44. När motorvagnen kopplats gick personalen över till spår för att ta över en motorvagn som kopplades av Österskärståget där. Jag tror det gjordes ända till SL tog över och Lindholmsmotorvagnen vände på spår 3 i stället. Den pendlingen hade jag på min pjattgrupp hela min första vår, 1974. Sen ändrades tidtabellen på sommaren och pendlingen försvann.
/tell
av Lars-Erik Larsson, Wednesday, July 21, 2010, 01:48 (5238 dagar sedan) @ Thomas Tell
Hade man något liknande arrangemang med avkortad tågväg även i Djursholms Ösby?
Där tog man ju under en lång tid alltid in parktåget först för att därefter "docka" Eddavägsvagnen som sista vagn,
undrar en som arbetade i Djursholm ett helt år i mitten på 1960-talet.
Lars-Erik L
av Christer Göransson , Wednesday, July 21, 2010, 10:21 (5237 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson
Hade man något liknande arrangemang med avkortad tågväg även i Djursholms Ösby?
Där tog man ju under en lång tid alltid in parktåget först för att därefter "docka" Eddavägsvagnen som sista vagn,
undrar en som arbetade i Djursholm ett helt år i mitten på 1960-talet.Lars-Erik L
Nej, Eddavägståget (i rusningen kunde det vara motorvagn+passvagn) togs in mot Näsbyparkståget med grön blink i infartssignalen. Infartssignalen från Eddavägen hade bara två ljusöppningar.
/Christer
av Christer Göransson , Tuesday, July 20, 2010, 19:38 (5238 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Ihopkoppling av tåg skedde på sextiotalet dels dagtid vardagar vid ca 12:40, dels på kvällstid efter ca 22:00.
Det var alltid ett tåg från Österskär som kom in först och sedan ett tåg från Lindholmen som kom in och kopplade i aktern på Österskärståget.
Sammansättning: Österskärståget vid 12:40-tiden bestod av lok, 2-3 passvagnar och en tvåaxlig resgodsfÕnka, från Lindholmen kom en Xoa7p och en passvagn.
Den första kopplingen på kvällen var mellan en Xoa7p+en passvagn från Österskär och en Xoa7p från Lindholmen.
Den andra och sista kvällskopplingen var mellan en Xoa7p från vardera Österskär och Lindholmen.
/Christer
av Nickenyfiken, Friday, July 23, 2010, 07:59 (5235 dagar sedan) @ mamma Ulla
Dessa tre gröna i infarten försignalerades med gul smörklick, vilken satt under försignalen som stod placerad strax norr om Tibble hållplats
av Christer Göransson , Friday, July 23, 2010, 09:51 (5235 dagar sedan) @ Nickenyfiken
Dessa tre gröna i infarten försignalerades med gul smörklick, vilken satt under försignalen som stod placerad strax norr om Tibble hållplats
Kallades för "Apelsin" av förarna på RB på den tiden.
/Christer
av Nickenyfiken, Friday, July 23, 2010, 07:48 (5235 dagar sedan) @ Oldsmobile
Bilden får mig att längta hem till Roslagsbanan och Näsbydal:-)
av Nickenyfiken, Friday, July 23, 2010, 07:51 (5235 dagar sedan) @ Oldsmobile
Föraren ser ut att vara Gunnar Öhman