Tyfon Z43? - Rökigt och inomhus.. (Järnväg allmänt)
Det är väl allmänt bekant att alla motorer ska varmköras lite innan belastning för god överlevnad?
Visst - men står dom inne i en verkstad utan varje sej rökhuvar eller luftkonditionering så...
Av NJM's tre lokomotorer står Z49 192 och Zs 75 inomhus och Z43 459 utomhus. 192:an brukar inte ryka så farligt när den fått tillräcklig motorvärme en stund, dessutom behöver man bara få upp tryck till manöverluften och kan sedan rulla ut i det fria. 75:an har jag aldrig startat inomhus, den är dessutom under renovering f.n. 459 får nog vara utomhus tills vidare, den är i såpass gott skick att den tål en utomhusvistelse under vinterhalvåret utan större bekymmer. Dessutom finns det ingen plats för den "under tak" framöver.
Har varit med om att starta kall (nollgradig) T21 "inomhus" utan förvärmare i lokstallet i Nynäsgård. Elpatronerna för motorvärmaren urtagna för renovering. Stallet rökfyllt på 30 sekunder. :-) Visst hade vi kunnat dra ut den med en lokomotor, men det hade inneburit ett ganska omfattande växlingsarbete, vilket det inte fanns folk till för tillfället. dessutom stod ett med ånglok ihopväxlat trafiktåg ivägen. (sen vinterkväll och körning dagen efter). Lätt surrealistisk upplevelse att höra ett lok inne i stallet och strålkastarkäglorna banar sin väg genom avgasröken. Nu hade vi slängt på bromsluft via extern kompressor, så loket tittade ut efter nån minut eller så, men ändå... :-)
//FL