Fo1/Fo2 (Fordon: vagnar)

av BJ, Friday, July 23, 2010, 00:14 (5094 dagar sedan)

I slutet av 20talet tillverkades ett antal resgodsvagnar till SJ med beteckningen F01 samt en del liknande med smalare korg för kontinenttrafiken med beteckningen F02.
F01. nr 25634-25643 och 25729-25733. F02. 25686-25690 och 25707
Vad hände med vagnarna?
Str263 kan man se F02 som F02a 1939. (F02b liknande vagn med stålkorg 1940)
Men F01 kan man ej finna i slutet på 30talet!
Någon vet säkert.
BJ

Fo1/Fo2

av HP, Friday, July 23, 2010, 00:16 (5094 dagar sedan) @ BJ

I slutet av 20talet tillverkades ett antal resgodsvagnar till SJ med beteckningen F01 samt en del liknande med smalare korg för kontinenttrafiken med beteckningen F02.
F01. nr 25634-25643 och 25729-25733. F02. 25686-25690 och 25707
Vad hände med vagnarna?
Str263 kan man se F02 som F02a 1939. (F02b liknande vagn med stålkorg 1940)
Men F01 kan man ej finna i slutet på 30talet!
Någon vet säkert.
BJ

Fo1 25733 finns hos SJVM.

Mvh Henrik R

Fo1 25733

av Carl-Erik Olsson @, 08, Saturday, July 24, 2010, 00:12 (5093 dagar sedan) @ HP

I slutet av 20talet tillverkades ett antal resgodsvagnar till SJ med beteckningen F01 samt en del liknande med smalare korg för kontinenttrafiken med beteckningen F02.
F01. nr 25634-25643 och 25729-25733. F02. 25686-25690 och 25707
Vad hände med vagnarna?
Str263 kan man se F02 som F02a 1939. (F02b liknande vagn med stålkorg 1940)
Men F01 kan man ej finna i slutet på 30talet!
Någon vet säkert.
BJ


Fo1 25733 finns hos SJVM.

Mvh Henrik R

Enligt "Tjänstevagnsboken" SJK 27 från 1979 byggdes 25733 om 69-01, som det verkar enda (då kvarvarande?) av typen, av Hvös till tjv Qgb (dvs förrådsvagn) 986 1000. Den hamnade väl sedan hos dåvarande SJ-skolan i Ängelholm och kom enligt min notering därifrån till dåvarande KLJ i Klippan 1983 för att sedan hamna hos SJVM i en stor fordonsbytesaffär 1996.
Om "ombyggnaden" bestod av mer än utvändig gråmålning, ny golvbeläggning i form av olikfärgade golvplattor av "hustyp", borttagning av bälgarna samt trolig modifiering av elsystemet har jag dock ingen aning om.
Vet kanske HP mer om vad som är gjort med den?
Den borde i alla fall renoverad kunna göra sig bra i en något avlägsen framtid tillsammans med de andra teakboggivagnarna, förhoppningsvis ett mindre omfattande projekt än dessa då.
/CEO

Fo1/Fo2

av Thomas Tell, Friday, July 23, 2010, 01:55 (5094 dagar sedan) @ BJ

I slutet av 20talet tillverkades ett antal resgodsvagnar till SJ med beteckningen F01 samt en del liknande med smalare korg för kontinenttrafiken med beteckningen F02.
F01. nr 25634-25643 och 25729-25733. F02. 25686-25690 och 25707
Vad hände med vagnarna?
Str263 kan man se F02 som F02a 1939. (F02b liknande vagn med stålkorg 1940)
Men F01 kan man ej finna i slutet på 30talet!
Någon vet säkert.
BJ

De flesta Fo1/Fo2-vagnarna slopades 1968. Endast ett par slopades tidigare.
Fo1 blev Fo11 1956 samt Fo2 blev Fo2a 1937 och Fo12 1956.
Jag brukar skilja dem åt genom att se på sidoskjutdörrarnas handtag. Bildar de två 1:or ( \\ ) är vagnen en Fo1/11. Fo2 hade /\ i stället då dörrarna gick åt olika håll.
Märkningen RESGODS (1 dm höga tecken) försvann efter 1940. Året efter togs det högra vagnsnumret bort.
/tell

Fo1/Fo2

av BJ, Friday, July 23, 2010, 09:29 (5093 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för svaren.
Att jag inte finner Fo1 i ändringstrycken betyder alltså att vagnen inte är förändrad.
Vagnarna bör då ha haft SJ logga i futura stil sedan 40talet tills slutet?
BJ

Fo1/Fo2

av Thomas Tell, Friday, July 23, 2010, 23:43 (5093 dagar sedan) @ BJ

Tack för svaren.
Att jag inte finner Fo1 i ändringstrycken betyder alltså att vagnen inte är förändrad.
Vagnarna bör då ha haft SJ logga i futura stil sedan 40talet tills slutet?
BJ

Det är troligt.
/tell

Fo1/Fo2 - målning

av Thomas Tell, Saturday, July 24, 2010, 11:07 (5092 dagar sedan) @ Thomas Tell

Alla Fo1/Fo2 utom eventuellt sista serien hade beklädnad av målad furu. Vagnarna var alltså inte teakfärgade utan rödbruna likt plåtklädda vagnar. För sista serien har jag ingen uppgift om klädseln. Övriga vagnar som tillverkades vid den tiden hade teakklädsel.
Sista serien Fo1 hade dessutom inte de dubbla w-spännstagen utan enkla. Ritning 17643 i st f 13479. NOR?
/tell

Fo1/Fo2 - målning

av BJ, Saturday, July 24, 2010, 15:35 (5092 dagar sedan) @ Thomas Tell

Alla Fo1/Fo2 utom eventuellt sista serien hade beklädnad av målad furu. Vagnarna var alltså inte teakfärgade utan rödbruna likt plåtklädda vagnar. För sista serien har jag ingen uppgift om klädseln. Övriga vagnar som tillverkades vid den tiden hade teakklädsel.
Sista serien Fo1 hade dessutom inte de dubbla w-spännstagen utan enkla. Ritning 17643 i st f 13479. NOR?
/tell

Tackar för denna information. Då får man tänka om!
Dock så har Fo2 25707 garanterat teakklädsel och även dubbla spännstag.
Leveransbild finns hos SJVM och på denna syns tydligt mässings spikarna samt variation i teakfärgen.
BJ

Fo1/Fo2 - målning

av Thomas Tell, Saturday, July 24, 2010, 22:38 (5092 dagar sedan) @ BJ

Alla Fo1/Fo2 utom eventuellt sista serien hade beklädnad av målad furu. Vagnarna var alltså inte teakfärgade utan rödbruna likt plåtklädda vagnar. För sista serien har jag ingen uppgift om klädseln. Övriga vagnar som tillverkades vid den tiden hade teakklädsel.
Sista serien Fo1 hade dessutom inte de dubbla w-spännstagen utan enkla. Ritning 17643 i st f 13479. NOR?
/tell


Tackar för denna information. Då får man tänka om!
Dock så har Fo2 25707 garanterat teakklädsel och även dubbla spännstag.
Leveransbild finns hos SJVM och på denna syns tydligt mässings spikarna samt variation i teakfärgen.
BJ

Hittade uppgiften om att den hade teakklädsel och då bör sista serien också haft det.
/tell

Fo1/Fo2 - målning

av BJ, Saturday, July 24, 2010, 22:50 (5092 dagar sedan) @ Thomas Tell

Alla Fo1/Fo2 utom eventuellt sista serien hade beklädnad av målad furu. Vagnarna var alltså inte teakfärgade utan rödbruna likt plåtklädda vagnar. För sista serien har jag ingen uppgift om klädseln. Övriga vagnar som tillverkades vid den tiden hade teakklädsel.
Sista serien Fo1 hade dessutom inte de dubbla w-spännstagen utan enkla. Ritning 17643 i st f 13479. NOR?
/tell


Tackar för denna information. Då får man tänka om!
Dock så har Fo2 25707 garanterat teakklädsel och även dubbla spännstag.
Leveransbild finns hos SJVM och på denna syns tydligt mässings spikarna samt variation i teakfärgen.
BJ


Hittade uppgiften om att den hade teakklädsel och då bör sista serien också haft det.
/tell

F01. nr 25634-25643 Furuklädsel och SJ-rödmålade. F01. F-Dörrar öppnas åt samma håll, åt höger sett från sidan.
F01. nr 25729-25733 Teakklädda
F02. nr 25686-25690 Furuklädsel och SJ-rödmålade.
F02. nr 25707 Teakklädd.

F01. F-Dörrar öppnas åt samma håll, åt höger sett från sidan.
F02. F-Dörrar öppnas åt vardera vagnsända.

Är detta rätt uppfattat ?
BJ

Fo1/Fo2 - målning (m2b)

av Thomas Tell, Saturday, July 24, 2010, 23:54 (5092 dagar sedan) @ BJ

Alla Fo1/Fo2 utom eventuellt sista serien hade beklädnad av målad furu. Vagnarna var alltså inte teakfärgade utan rödbruna likt plåtklädda vagnar. För sista serien har jag ingen uppgift om klädseln. Övriga vagnar som tillverkades vid den tiden hade teakklädsel.
Sista serien Fo1 hade dessutom inte de dubbla w-spännstagen utan enkla. Ritning 17643 i st f 13479. NOR?
/tell


Tackar för denna information. Då får man tänka om!
Dock så har Fo2 25707 garanterat teakklädsel och även dubbla spännstag.
Leveransbild finns hos SJVM och på denna syns tydligt mässings spikarna samt variation i teakfärgen.
BJ


Hittade uppgiften om att den hade teakklädsel och då bör sista serien också haft det.
/tell


F01. nr 25634-25643 Furuklädsel och SJ-rödmålade. F01. F-Dörrar öppnas åt samma håll, åt höger sett från sidan.
F01. nr 25729-25733 Teakklädda

Plus enkla spännstag på 25729-33 emedan övriga hade dubbla (även 25707 - levfoto).

F02. nr 25686-25690 Furuklädsel och SJ-rödmålade.
F02. nr 25707 Teakklädd.

F01. F-Dörrar öppnas åt samma håll, åt höger sett från sidan.
F02. F-Dörrar öppnas åt vardera vagnsända.

Är detta rätt uppfattat ?
BJ

Rätt
[image]
Fo12 25707 i Eslöv 1967 med teakklädseln övermålad. Enda trävagn jag fotograferat i ordinarie trafik. Observera dubbla spännstag och trippelsteg vid sidodörren.
[image]
Fo11 25733 som tjänstevagn i Ängelholm 1973. Observera enkla spännstag och dubbelsteg vid sidodörren.
Stegantalet vid dörrarna var också en skillnad som fanns både mellan och inom littror.
/tell

Fo1/Fo2 - målning (m2b)

av BJ, Sunday, July 25, 2010, 00:45 (5092 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tackar. Perfekt Thomas.
Nu när HNJ-V har en modellbyggsats till vagnen på väg.
BJ

Fo1/Fo2 - sammanfattning

av Thomas Tell, Tuesday, July 27, 2010, 01:06 (5090 dagar sedan) @ Thomas Tell

F01. nr 25634-25643 Furuklädsel och SJ-rödmålade. Spindelbuffertar, trippelfotsteg, dubbelspännstag, oljegasglödljusbelysning system Dalén och vakuumbroms.
F01. nr 25729-25733 Teakklädda. Ringfjäderbuffertar med hylsa, dubbelfotsteg, enkla spännstag, elbelysning med generator och batteri Kunze-Knorrbroms samt el- och Vaporvärme.

F02. nr 25686-25690 Furuklädsel och SJ-rödmålade. Spindelbuffertar med hävstångsanordning, trippelfotsteg, dubbelspännstag, oljegasglödljus system Pintsch och vakuum/tryckluftbroms.
F02. nr 25707 Teakklädd. Ringfjäderbuffertar med hävstångsanordning, dubbelfotsteg, dubbla spännstag, oljegasglödljusbelysning system Dalén vakuumledning och tryckluftbroms samt Vaporvärme.

/tell

Fo1/Fo2 - sammanfattning - Stort tack

av Bo-Lennart Liljeberg, Tuesday, July 27, 2010, 19:50 (5089 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vill bara framföra ett stort tack till Thomas (BD, med flera) som ägnar tid till att gräva fram och tillhandahålla denna typ av information här pa forumet. Detta är verkligen till stor glädje för de av oss som har ambitionen att bygga någorlunda korrekta modeller av vad som nu blitt historia.
Bo-Lennart Liljeberg