Ett gammalt ellok i USA (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, April 28, 2008, 06:01 (6137 dagar sedan)

http://www.prov.vic.gov.au/images/12800/12800-p0006-000028-020.asp

I ett australiskt forum hittade jag en länk till fotot.


The big clue is the electric commuter car in the foreground, the actual subject of the photo.

Check out "New Haven Power" by J W Swanberg, on page 321.

It is NYNH&H 068 a one off experimental unit built by GE in 1912. It had what was described as "Series-repulsion" motors and was GE's first AC locomotive.

It was the first NH electric locomotive withdrawn, in 1928.

The photo may have been used to examine the fitting of pantographs to clerestory roof vehicles (as used in Melbourne) and might date to 1912.

I Sverige kom ett par år senare litt Oa med sina jättestora motorer.

Ett gammalt ellok i USA

av Jan Långström, Monday, April 28, 2008, 09:25 (6137 dagar sedan) @ BD

Mycket intressant - som du säger går tankarna genast till de tidiga svenska malmtågsloken. Jag hittade en annan bild på lok 068 här. På den syns axelarrangemanget lite bättre, men helt klar över hur det fungerar är jag inte. Kan det vara 2'AA+AA2' månne?

Ett gammalt ellok i USA

av Bertil Bengtsson, Monday, April 28, 2008, 14:15 (6137 dagar sedan) @ Jan Långström

Jovisst! En artikel i tyska Lok-Magazin för många år sedan beskrev loket som "Elendsbulle", kommer inte ihåg dess engelska smeknamn.
Berra

Ett gammalt ellok i USA

av Ingwar Åfeldt, Monday, April 28, 2008, 17:21 (6137 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Enligt boken "When the Steam Railroads Electrified" så byggdes loket 1916. Egentligen ett dubbellok. Varje del hade två traktionsmotorer, varje motor var på 450 hp och drev en axel med två 1371 mm hjul via blindaxel och koppelstänger. Loket vägde 131,5 (metriska) ton. Lokets smeknamn var "Bull Moose" (Älgtjuren). Sammantaget var loket ingen fullträff och slopades relativt snart.

M v h
Ingwar

Ett gammalt ellok i USA (bild)

av Ingwar Åfeldt, Monday, April 28, 2008, 20:05 (6137 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Hittade denna bild på loket från 1920. Bilden visas med tillstånd av University of Connecticut (non-commercial use).

[image]

Här framgår axelordningen tydligt. Varje lokhalva har två blindaxlar, en för varje traktionsmotor.

M v h
Ingwar

Ett gammalt ellok i USA

av Jan Frelin, Tuesday, April 29, 2008, 10:48 (6136 dagar sedan) @ Jan Långström

Mycket intressant - som du säger går tankarna genast till de tidiga svenska malmtågsloken. Jag hittade en annan bild på lok 068 här. På den syns axelarrangemanget lite bättre, men helt klar över hur det fungerar är jag inte. Kan det vara 2'AA+AA2' månne?

Axelföljden borde väl bli 2'Bo+Bo2'? "o" skall väl användas för axlar i samma ramverk som är oberoende drivna?

Ett gammalt ellok i USA

av Mattias Jansson @, Tuesday, April 29, 2008, 16:46 (6136 dagar sedan) @ Jan Frelin

Mycket intressant - som du säger går tankarna genast till de tidiga svenska malmtågsloken. Jag hittade en annan bild på lok 068 här. På den syns axelarrangemanget lite bättre, men helt klar över hur det fungerar är jag inte. Kan det vara 2'AA+AA2' månne?


Axelföljden borde väl bli 2'Bo+Bo2'? "o" skall väl användas för axlar i samma ramverk som är oberoende drivna?

Gäller det verkligen för axlar som är monterade i ramverket? o betecknar väl att det är boggimonterade axlar?

Ett gammalt ellok i USA

av Dag Bonnedal @, Tuesday, April 29, 2008, 20:11 (6136 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Gäller det verkligen för axlar som är monterade i ramverket? o betecknar väl att det är boggimonterade axlar?

Tvärt om, tyvärr en väldigt vanlig sammanblandning av Svenska vagnslittera och Tyska axelföljdsbeteckningar. Vanligt att även profesionella lokmän rör till det.

- För äldre Svenska vangslittera så betecknar o (noll) boggie.

- För lok betecknas boggie (en- eller fleraxlig) med´ (prim) och
o (noll) betecknar enkelaxeldrift. Dessa rörs ännu lättare ihop eftersom boggielok normalt just är enkelaxeldrivan och ramverkslok (i Sverige) oftast är koppelstångsdrivna.

Alltså är en el-F: 1'Do1' (ramverkslok med enkelaxeldrift)
och en Oc: B´B´ (boggielok med koppelstänger)
och en Rc borde vara en Bo´Bo´ men så skrivs det sällan ut.


Dag B

Ett gammalt ellok i USA

av Sven Fredén @, Linköping, Tuesday, April 29, 2008, 20:23 (6136 dagar sedan) @ BD

Vad innebär Serie repulsion motor? Spänning i kontaktledningen och motor9, frekvens, reglersystem? Nyfiken och mycket, mycket okunnig.
MVH Sven Fredén