Det du beskriver låter som Theimeg-sändaren, kan också fås i grått!
Knapparna har uppfrfrån och ned funktionerna U, KD, 0, KB, tyfon.
Loket körs genom att först hålla in knappen 0 för att visa att knapparna hädanefter manipuleras avsiktligt. (manöversekvensen måste alltså inledas med 0 som en säkerhetsåtgärd) Bromsarna lossas då. Manöversekvensen pågår så länge någon knapp är intryckt. Om knapparna släpps slås drivkraft från och fullbromsning inträder.
Från läge 0 trycks sedan knapp KD in medan 0 släpps, och fingrarna vandrar vidare till U medan KD släpps. radiolokoperatören ska alltså kila över knapparna som den värsta pianospelare. Pröva att hålla ett finger tryckt mot sidan av låret med handleden vinklad 90 grader inåt under 10 minuter och berätta om ni får kramp eller inte. ;-)
U står för uppkoppling och så länge U är intryckt ökar dieselmotorvarvet eller kontaktoruppkopplingen om det är ellok. När man har ett varv/uppkoppling man är nöjd med så går man till KD (konstant dragkraft) och håller inställt värde med den knappen. Ett kontaktorlok stegas givetvis upp i anständig takt genom att växla mellan U och KD tills önskad dragkraft uppnås.
För att frirulla med tomgångsvarv/full nedkoppling går man från KD till 0, och för att bromsa släpper man 0 och trycker in KB (konstant broms). Så länge 0 är släppt så ökar trycket i direktbromsen. Att få 100 kPa i direktbroms går på "nolltid" så det ska gå relativt snabbt med knappsläppningen. Om man enbart vill sänka motorvarv eller stega ned kontaktorerna växlar man istället mellan KD och 0 i snabb takt.
För att lossa ut broms går man bara från KB till 0, så stannar man mjukt och fint där man tänkt sig!
Tyfonknappen sitter under KB. Eftersom dosan hänger på låret är det svårt att smita åt sig ett ögonkast för att se vilken knapp man egentligen håller inne. I början blir det gäna fel på KB och Tyfon, men det märker man snart. :-P Om man ändå inte märker det så går det till nödbroms efter 5 sekunders tyfon, en panikåtgärd. Det finns också en separat snabbstoppknapp med sedvanligt nödstoppsutseende. Den kallas "snabbstopp" för "nödstopp" klingar så otäckt, folk drar sig för att använda nödfunktioner i allmänhet vilket smittar av sig på de tillfällen då det i högsta grad är aktuellt "på riktigt".
Åkerström har i de allra flesta fall samma funktioner men då med lådan på magen och en joystick att röra runt med, enligt mitt tycke betydligt lättare. Vana Theimeg-användare har dock setts köra med Åkerström placerad på höften..!
Det finns Åkerströmmare som imiterar förarbordets kontroller på Z66/V4/V5, alltså med fram och back lika som körhandtaget i hytten. CargoNet lär vara beställaren av dessa.