Helt rätt, jag blandade ihop dessa 2 farkoster men "Hitler" var ju den som agerade jordfräs. Den omnämnda "Grisen" var ju RB(SJ) Bap 3250 ursprungligen byggt som diesellok därefter ellok och håller ju i nuläget på att återställas som diesellok av just U.L.J.
Tobbe
Nja. Du har fortfarande felaktigheter...
SRJ 50 (SJ 3250) beställdes 1936, lev 1940 från DEVA, under beställningen uppköpt av ASEA, som dieselelektiskt lok. Det blev aldrig någon ording på denna maskin i dieselutförande varför det byggdes om till ellok. Smeknamnet "Grisen" kom från ljudet hos motorn (en Atlas-Polar).
Två elektriska "storlok" (51, 52) inköptes från ASEA. Fungerade utmärkt.
Missnöjda med ASEAs monopoltendenser beställdes det tredje storloket (53) från Siemens. Pga världskrig levererades loket sent och var ett måndagsexemplar utan dess like. Loket fick smeknamnet "Hitler" och skrotades 1973, inte en minut för tidigt.
De två sista storloken (54, 55) byggdes av ASEA. Fungerade umtärkt.
Kvar av dessa finnes:
SRJ50 i Faringe, ingenting gjort med detta
SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick
SRJ55 i Faringe. Ombyggnad till dieselelektriskt. Arbetet sker med i princip noll-budget, och är i stort en testbänk inför en återombyggnad av SRJ 50