Trafik Stockholm-Rimbo (Järnväg allmänt)

av Sam Larsson, Wednesday, September 15, 2010, 10:46 (5185 dagar sedan)

Eller frågor om den snarare...
Vad hade trafiken för omfattning det sista? nån som har en tidtabell att dela med sig av rent av?
vad körde man med? Griståget har jag hört om. nån som kan berätta lite om det?

sen lite i övrigt, vad finns bevarat från "gamla" SRJ? De flesta teakvagnarna, En x2p och en x3p, grisen, och lok 52 tror jag mig veta. vad mer?

Trafik Stockholm-Rimbo

av Kurt G Möller, Wednesday, September 15, 2010, 11:25 (5185 dagar sedan) @ Sam Larsson

Ang. trafiken sista åren så har vi flera forummedlemmar här som körde tågen - dom berättar säkert gärna...

Beträffande rullande roslagsmateriel ö h t ska du inte glömma allt som Uppsala-Lännabanan har i dag; många fordon i trafik och även ett antal som väntar på renovering. Alla dessa har ju, tidigare eller senare, trafikerat gamla "huvudlinjen" Stockholm-Rimbo.

Vidare finns ett antal SRJ-personvagnar, av varierande årgång, utspridda på nästan alla museibanorna med spårvidd 891 mm. Västervikarna har t o m ett komplett och brukbart manövervagnståg (fast utan eldragkraft), fick vi läsa om här, häromdagen - men just DET rullade aldrig ända upp till Rimbo i sin sista skepnad; banan var nerlagd fyra år innan m-vagnarna kom.

Trafik Stockholm-Rimbo

av Tobbe Johansson, Wednesday, September 15, 2010, 12:25 (5185 dagar sedan) @ Sam Larsson

RB(SJ) Bcp 3253 var ju det lok som efter krock med en "gummivut" spårade ur och agerade jordfräs strax söder om Rimbo med ordinarie persontåg. Kommer inte exakt ihåg årtalet just nu men en bekant som var tkl i Rimbo vid den tiden hade sin fru ombord på det urspårade tåget. Loket kallades för "Grisen" då det var tillverkat i Tyskland och skrotades efter detta tillbud.
Tobbe

Trafik Stockholm-Rimbo

av Morshyttan, Wednesday, September 15, 2010, 12:47 (5185 dagar sedan) @ Tobbe Johansson

RB(SJ) Bcp 3253 var ju det lok som efter krock med en "gummivut" spårade ur och agerade jordfräs strax söder om Rimbo med ordinarie persontåg. Kommer inte exakt ihåg årtalet just nu men en bekant som var tkl i Rimbo vid den tiden hade sin fru ombord på det urspårade tåget. Loket kallades för "Grisen" då det var tillverkat i Tyskland och skrotades efter detta tillbud.
Tobbe

utan att ha kört på banan och överhuvudtaget inte kört ett ellok så var det väl den som bar tillnamnet "Hitler" men av helt samma orsak då den var tillverkad i das reich.:-| ;-)

(antar att det vart en förväxling, srj55 står än i denna dag i faringe:-) )

i bästa välmening och omtanke från morshyttan, ulj,s yttre bålverk och propagandadepå. :-) ;-) :-D :-D

Trafik Stockholm-Rimbo

av Tobbe Johansson, Wednesday, September 15, 2010, 13:27 (5185 dagar sedan) @ Morshyttan

Helt rätt, jag blandade ihop dessa 2 farkoster men "Hitler" var ju den som agerade jordfräs. Den omnämnda "Grisen" var ju RB(SJ) Bap 3250 ursprungligen byggt som diesellok därefter ellok och håller ju i nuläget på att återställas som diesellok av just U.L.J.
Tobbe

Trafik Stockholm-Rimbo

av Anders Ljung, Wednesday, September 15, 2010, 13:48 (5185 dagar sedan) @ Tobbe Johansson

Helt rätt, jag blandade ihop dessa 2 farkoster men "Hitler" var ju den som agerade jordfräs. Den omnämnda "Grisen" var ju RB(SJ) Bap 3250 ursprungligen byggt som diesellok därefter ellok och håller ju i nuläget på att återställas som diesellok av just U.L.J.
Tobbe

Nja. Du har fortfarande felaktigheter...


SRJ 50 (SJ 3250) beställdes 1936, lev 1940 från DEVA, under beställningen uppköpt av ASEA, som dieselelektiskt lok. Det blev aldrig någon ording på denna maskin i dieselutförande varför det byggdes om till ellok. Smeknamnet "Grisen" kom från ljudet hos motorn (en Atlas-Polar).

Två elektriska "storlok" (51, 52) inköptes från ASEA. Fungerade utmärkt.

Missnöjda med ASEAs monopoltendenser beställdes det tredje storloket (53) från Siemens. Pga världskrig levererades loket sent och var ett måndagsexemplar utan dess like. Loket fick smeknamnet "Hitler" och skrotades 1973, inte en minut för tidigt.

De två sista storloken (54, 55) byggdes av ASEA. Fungerade umtärkt.

Kvar av dessa finnes:

SRJ50 i Faringe, ingenting gjort med detta

SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick

SRJ55 i Faringe. Ombyggnad till dieselelektriskt. Arbetet sker med i princip noll-budget, och är i stort en testbänk inför en återombyggnad av SRJ 50

Trafik Stockholm-Rimbo

av Morshyttan, Wednesday, September 15, 2010, 14:21 (5185 dagar sedan) @ Anders Ljung

ja nu vart det ordning och reda i kapernaum :-) ;-)

Det där med typ, officiellt namn och smeknam bland personalen kan nog gröta till det för de flesta inte initierade och så kommer det väl att bli.;-)

[size=small](tur att vi inte har motorvagn SRJ 101 uppe, men just smeknamnen är väl en av anledningarna till att så få vågar skriva eller berätta om henne ;-) :-P )[/size]

Men en av morshytte-vagnarna vet jag står i Faringe, det är det inget att diskutera (bara vilken;-) ) i det avlägsna horndal

Trafik Stockholm-Rimbo

av John Thoweman, Wednesday, September 15, 2010, 14:25 (5185 dagar sedan) @ Anders Ljung

Helt rätt, jag blandade ihop dessa 2 farkoster men "Hitler" var ju den som agerade jordfräs. Den omnämnda "Grisen" var ju RB(SJ) Bap 3250 ursprungligen byggt som diesellok därefter ellok och håller ju i nuläget på att återställas som diesellok av just U.L.J.
Tobbe


Nja. Du har fortfarande felaktigheter...


SRJ 50 (SJ 3250) beställdes 1936, lev 1940 från DEVA, under beställningen uppköpt av ASEA, som dieselelektiskt lok. Det blev aldrig någon ording på denna maskin i dieselutförande varför det byggdes om till ellok. Smeknamnet "Grisen" kom från ljudet hos motorn (en Atlas-Polar).

Nu är det väl min tur att gå in och - i all välmening - påpeka att "Grisen" i sitt dieselutförande hade två stycken motorer. Dessa var två st tvåtakts 12-cylindriga Polar-motorer av typ J12D, tillverkade av Atlas Diesel.

Just att det var två motorer anses av vissa som en tänkbar orsak till funktionsproblemen.

Två elektriska "storlok" (51, 52) inköptes från ASEA. Fungerade utmärkt.

Missnöjda med ASEAs monopoltendenser beställdes det tredje storloket (53) från Siemens. Pga världskrig levererades loket sent och var ett måndagsexemplar utan dess like. Loket fick smeknamnet "Hitler" och skrotades 1973, inte en minut för tidigt.

De två sista storloken (54, 55) byggdes av ASEA. Fungerade umtärkt.

Kvar av dessa finnes:

SRJ50 i Faringe, ingenting gjort med detta

SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick

SRJ55 i Faringe. Ombyggnad till dieselelektriskt. Arbetet sker med i princip noll-budget, och är i stort en testbänk inför en återombyggnad av SRJ 50

En alldeles utmärkt sammanställning.

Trafik Stockholm-Rimbo

av Tobbe Johansson, Wednesday, September 15, 2010, 15:02 (5185 dagar sedan) @ John Thoweman

Som gammal ULJ-medlem så är det ju med stor spänning som jag ser fram emot att "Gamla Grisen" en dag skall kunna trafikera "Lennakatten" med x-antal vagnar i kroken utan att förhoppningsvis drabbas av alltför stora driftstörningar som i dess forna dagar under den korta dielselepoken.
Tobbe

Trafik Stockholm-Rimbo

av Robin Högberg @, Södra Hammarbyhamnen, Wednesday, September 15, 2010, 15:35 (5185 dagar sedan) @ John Thoweman

Helt rätt, jag blandade ihop dessa 2 farkoster men "Hitler" var ju den som agerade jordfräs. Den omnämnda "Grisen" var ju RB(SJ) Bap 3250 ursprungligen byggt som diesellok därefter ellok och håller ju i nuläget på att återställas som diesellok av just U.L.J.
Tobbe


Nja. Du har fortfarande felaktigheter...


SRJ 50 (SJ 3250) beställdes 1936, lev 1940 från DEVA, under beställningen uppköpt av ASEA, som dieselelektiskt lok. Det blev aldrig någon ording på denna maskin i dieselutförande varför det byggdes om till ellok. Smeknamnet "Grisen" kom från ljudet hos motorn (en Atlas-Polar).


Nu är det väl min tur att gå in och - i all välmening - påpeka att "Grisen" i sitt dieselutförande hade två stycken motorer. Dessa var två st tvåtakts 12-cylindriga Polar-motorer av typ J12D, tillverkade av Atlas Diesel.

Just att det var två motorer anses av vissa som en tänkbar orsak till funktionsproblemen.

Två elektriska "storlok" (51, 52) inköptes från ASEA. Fungerade utmärkt.

Missnöjda med ASEAs monopoltendenser beställdes det tredje storloket (53) från Siemens. Pga världskrig levererades loket sent och var ett måndagsexemplar utan dess like. Loket fick smeknamnet "Hitler" och skrotades 1973, inte en minut för tidigt.

De två sista storloken (54, 55) byggdes av ASEA. Fungerade umtärkt.

Kvar av dessa finnes:

SRJ50 i Faringe, ingenting gjort med detta

SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick

SRJ55 i Faringe. Ombyggnad till dieselelektriskt. Arbetet sker med i princip noll-budget, och är i stort en testbänk inför en återombyggnad av SRJ 50


En alldeles utmärkt sammanställning.

Fast SRJ 54 står på Stockholms Östra.

Trafik Stockholm-Rimbo

av Lars, Wednesday, September 15, 2010, 15:27 (5185 dagar sedan) @ Anders Ljung

SRJ 55 kommer snart att täckas med en enkel presenningshall där den står för att renovering av hytterna lättare skall kunna genomföras. Det blir för mycket fukt och kondens i loket annars.

/Lars

Trafik Stockholm-Rimbo

av Thomas Tell, Wednesday, September 15, 2010, 15:36 (5185 dagar sedan) @ Anders Ljung

SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick

Loket 54 står under en pressening bakom veterantåget på Stockholms Östra.
På muséet står motorvagn 54.
/tell

Trafik Stockholm-Rimbo

av Anders Ljung, Wednesday, September 15, 2010, 16:05 (5185 dagar sedan) @ Thomas Tell

SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick


Loket 54 står under en pressening bakom veterantåget på Stockholms Östra.
På muséet står motorvagn 54.
/tell

Jag formulerade mig fel. Men visst ägs storloket 54 / 3254 av spårvägsmuseet?

Trafik Stockholm-Rimbo

av Thomas Tell, Wednesday, September 15, 2010, 19:39 (5185 dagar sedan) @ Anders Ljung

SRJ54 på spårvägsmuseet, utställning i befintligt skick


Loket 54 står under en pressening bakom veterantåget på Stockholms Östra.
På muséet står motorvagn 54.
/tell


Jag formulerade mig fel. Men visst ägs storloket 54 / 3254 av spårvägsmuseet?

Det är riktigt.
/tell

Trafik Stockholm-Rimbo

av Olle E, Wednesday, September 15, 2010, 20:52 (5185 dagar sedan) @ Anders Ljung

SRJ55 i Faringe. Ombyggnad till dieselelektriskt. Arbetet sker med i princip noll-budget, och är i stort en testbänk inför en återombyggnad av SRJ 50

Varför valde man att inte sätta tänderna i "Grisen" direkt?

Trafik Stockholm-Rimbo

av Lars, Thursday, September 16, 2010, 00:44 (5185 dagar sedan) @ Olle E

SRJ55 i Faringe. Ombyggnad till dieselelektriskt. Arbetet sker med i princip noll-budget, och är i stort en testbänk inför en återombyggnad av SRJ 50


Varför valde man att inte sätta tänderna i "Grisen" direkt?

Det var ett antal skäl, både museala, tekniska och driftmässiga som gjorde att vi valde att bygga om SRJ 55 före Grisen. Det är svårt att kort redogöra för dessa här, det passar bättre i form av en artikel om projektet som tex. publiceras på vår hemsida.

Trafik Stockholm-Rimbo

av HLi, Wednesday, September 15, 2010, 21:16 (5185 dagar sedan) @ Sam Larsson

Eller frågor om den snarare...
Vad hade trafiken för omfattning det sista? nån som har en tidtabell att dela med sig av rent av?
vad körde man med? Griståget har jag hört om. nån som kan berätta lite om det?

De sista åren på Rimbo kördes tågen varannan timme. I stomtågstafiken avgick tågen från Stockholms ö 9.27, 11.27 osv.

Två fordonsomlopp krävdes för denna trafik. Det ena omloppet var Grisen med två pass, det andra var en X7p med en pass. I grisens ställe gick de allra sista åren oftast en räv som dragkraft.

I morgon och kvällsrusningen gick längre tåg dragna av X7p, exempelvis 4.32 (X7p och fyra pass) från Stockholms ö och 17.04.

19.27 utgjordes av två rävar som sedan såvitt jag minns pendlade och anslöt till 21.27 och 23.27 i Lindholmen (utom på lördagar när sista tåget var just 19.27). Rävarna övernattade i Rimbo och utgjorde första morgontåget dagen efter.

Fritt ur minnet.

/HLi

Trafik Stockholm-Rimbo

av Rävfarmaren, Thursday, September 16, 2010, 00:36 (5185 dagar sedan) @ HLi

Ja, så var det.
Grisen var lynnig och måste sköta sig själv. Då gick den bra. Det var många förare som hetsade grisen med att trycka vilt på parallell knappen. Det blev för många lokskador med "nasse nöff" så den ersattes av en räv, som Hasse L mycke riktigt skriver.
Lokf. Folke Hellström uttryckte det hela så här:
Ge Grisen gröpe innan avgång, prata snällt och och låt han sköta sig själv så brukar det gå bra.
Det märkliga blev att det ena omloppet blev X7p och en vagn, i praktiken 2st, och det andra omloppet blev räv+2 vagnar, alltså 3st. Resenärerna behövde inte trängas i det omloppet.
//Roffe Segelström

Trafik Stockholm-Rimbo, följdfrågor

av Sam Larsson, Thursday, September 16, 2010, 11:25 (5184 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Tack alla för svaren, det var mycket intressant!
Men inga svar som inte leder till fler frågor.Jag har också undrar varför man valde att börja med lok 55, men jag räknar med att artikeln kommer. Jag ser också fram emot att åka efter dieselelektriskt på ULJ, har ULJ en BUp så man kan få åka sånt också? (Jag vill bara nämna att det bästa jag såg på Hultsfred 99 var inte ett band... det var Manövervagnståget...helt underbart)

Fanns det nåt särskilt skäl till att grisen gick till rimbo? Och om den var så lynnig, vad kunde man eg. använda den till? Växling?
Hitler är också ett lok man hört mycket ont om, men inte så mycket om varför. Vad var problemen med det?
Angående lok 54 btw, jag förstår skälen att bevara den, men hur användbart är loket? Vart finns det rundspår på RB?

Oj, det blev en del... ja ja

Trafik Stockholm-Rimbo, följdfrågor

av Rävfarmaren, Friday, September 17, 2010, 00:01 (5184 dagar sedan) @ Sam Larsson

Tack alla för svaren, det var mycket intressant!
Men inga svar som inte leder till fler frågor.Jag har också undrar varför man valde att börja med lok 55, men jag räknar med att artikeln kommer. Jag ser också fram emot att åka efter dieselelektriskt på ULJ, har ULJ en BUp så man kan få åka sånt också? (Jag vill bara nämna att det bästa jag såg på Hultsfred 99 var inte ett band... det var Manövervagnståget...helt underbart)

Fanns det nåt särskilt skäl till att grisen gick till rimbo? Och om den var så lynnig, vad kunde man eg. använda den till? Växling?

Under SJ-tid gick den uteslutande som växellok. SJ körde mycket rälsbuss men RB valde att köra mest elektriskt och fick dragkrafts brist. Rimbosvängarna var visserligen ganska långa men det var lätt tjänst för grisen.

Hitler är också ett lok man hört mycket ont om, men inte så mycket om varför. Vad var problemen med det?

Största problemet var att loket tillverkades av Siemens under kriget. Krigsindustrin krävde mycket material så "Hitler" var undermåligt byggd med dåliga ledare och isolering bla.
Det var dock en nyhet för mig att det var för att knäppa ASEA på näsan som man valde SIEMENS i Tyskland. Vad jag har hört så var det helt enkelt ett bättre pris från Tyskland.

Angående lok 54 btw, jag förstår skälen att bevara den, men hur användbart är loket? Vart finns det rundspår på RB?

Det är dåligt med dem. Man kan vända på Östra. Roslags Näsby, Viggbyholm tex men inte i Österskär eller Näsby Park utan hjälp av annan dragkraft.

Oj, det blev en del... ja ja

Jo visst men jag tror vi svarar om vi kan:-)

Trafik Stockholm-Rimbo, följdfrågor

av Christer Göransson @, Täby men just nu Shrewsbury, Friday, September 17, 2010, 22:36 (5183 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Under SJ-tid gick den uteslutande som växellok.

Inte enbart, den drog verkstadstågen mellan Stockholm Ö och Mörby verkstad också!

/Christer

Trafik Stockholm-Rimbo, följdfrågor

av Kurt G Möller, Saturday, September 18, 2010, 10:21 (5182 dagar sedan) @ Christer Göransson

Och lite annat skutt oxå - ibland godståg till Åkersberga (nedlagda -69, var det väl). Det påstod i a f nån av gammelgubbarna på sena 70-talet...

PS - Färgbilden i RB 100 År sidan 101 år 1970 lär vara tagen vid en SJK-utfärd och bevisar alltså varken det ena eller det andra - däremot att loket fortfarande underhölls...!!

Trafik Stockholm-Rimbo, följdfrågor

av Överkörmästaren, Sunday, September 19, 2010, 18:42 (5181 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Och lite annat skutt oxå - ibland godståg till Åkersberga (nedlagda -69, var det väl). Det påstod i a f nån av gammelgubbarna på sena 70-talet...

PS - Färgbilden i RB 100 År sidan 101 år 1970 lär vara tagen vid en SJK-utfärd och bevisar alltså varken det ena eller det andra - däremot att loket fortfarande underhölls...!!

Eller åtminstone tvättades och reparerades hjälpligt... :-P

Trafik Stockholm-Rimbo

av Överkörmästaren, Thursday, September 16, 2010, 15:33 (5184 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Ja, så var det.
Grisen var lynnig och måste sköta sig själv. Då gick den bra. Det var många förare som hetsade grisen med att trycka vilt på parallell knappen.

Parallellknapp? Jag trodde att det var en uppkopplingsknapp, där varje knapptryckning motsvarade ett stegs uppkoppling både i serie och parallell. Huru härmed?

Trafik Stockholm-Rimbo

av HLi, Thursday, September 16, 2010, 20:33 (5184 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Parallellknapp? Jag trodde att det var en uppkopplingsknapp, där varje knapptryckning motsvarade ett stegs uppkoppling både i serie och parallell. Huru härmed?

Javisst, det stämmer bra. Med p-knappen på grisen förbikopplades körmotstånd körläge för körläge. Däremot kunde man inte gå över från serie till parallell med knappen om jag minns rätt.

Minns en grislokförare,
HLi

Trafik Stockholm-Rimbo

av Rävfarmaren, Thursday, September 16, 2010, 23:33 (5184 dagar sedan) @ HLi

Jag uttryckte mig slarvigt.
Många förare "ryckte" i kontakterna på serien och tryckte på knappen på parallellen och då dräpte man grisen.
Alltså blev det ett rent tankefel med parallellknapp. Uppkopplingsknapp är korrekt.
Man kunde rycka i en eller två kontakter och sedan låta grisen koppla upp själv.
Då "skötte" han sig.
Roffe Segelström (Även jag grismotare)