Otroligt mustigt magasin på CV rivs - något för museibana? (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, May 07, 2008, 20:37 (6183 dagar sedan)

För er som missade Pålsboda godsmagasin kommer nu här en blänkare om det [link=http://kartor.eniro.se/query?what=map&heading_exact=&mapcomp=;;;Mustigt%20magasin%20p%E5%20CV%20%D6rebro;;;;;;;;;1467699;6573100;1;0&mapstate=8;1467699;6573100;0;0;0;0;0&pis=1&rt90=1]mycket mustiga magasin på CV i Örebro[/link] som ska rivas senast 2009.

Jag vet inte mycket om magasinets historia, men det är drygt 50 meter långt och kanske 15 meter brett, och i trä. Panelen är rödfärgad och liggande, fönstren är gröna och spröjsade, på ena långsidan finns magasinsportar men det tycks även ha varit avsett för kunna köra in i vagnar i eftersom det finns en lämplig port för ändamålet på ena gaveln.

Jag återkommer med bilder, men jag är inte personligen inblandad denna gång... möjligen känslomässigt! Hugade intressenter får [link=http://www.jernhusen.se/templates/profilefinderNew.aspx?id=191]höra av sig till Jernhusen[/link] å det snaraste!

EDIT: Rättade länken ovan, den visade fel byggnad först...

Otroligt mustigt magasin på CV rivs - något för museibana?

av Micke Carlsson, Wednesday, May 07, 2008, 21:01 (6183 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hej! Min senaste info om det skjulet (ca två-tre veckor sedan) är att det antagligen [i]inte[/i] kommer att rivas. Vägbygget planeras om p g a ändrad politisk majoritet i kommunförmultningen vid senaste valet, och de senaste ritningarna visar att vägen går fritt för detta skjul, alltså stryker längs med ån. Det påstås också ha "gått kultur" i skjulet och att det är därför det så att säga räddas, eller snarare "inte rivs". Men helt säker kan man ju inte vara. Det enda uppenbara är visst att ??? råder för tillfället.
(Uppgifter från initierad handläggare på platsen)

Inte q-märkt

av Rasmus Axelsson, Wednesday, May 07, 2008, 21:33 (6183 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Min källa var i detta fall en av Jernhusens representanter som jag träffade idag. Denne beklagade allmänt över stadsantikvariens q-märkning (i kommunala detaljplaner markeras ofta hus som uppfyller Plan- och bygglagens kapitel 3 § 12 med ett q) av flera byggnader på CV-området, men just detta magasin var inte q-märkt och skulle rivas.

Vem var den initierade handläggaren på platsen?

Inte q-märkt

av Micke Carlsson, Wednesday, May 07, 2008, 22:29 (6183 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

En representant för en av områdets hyresgäster, som deltar i planeringen av området. Men om fastighetsägarens spänstiga karlar vidhåller rivning så känns det ju som en trovärdig uppgift förstås...

av MTq, Wednesday, May 07, 2008, 21:34 (6183 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ja dom har ju redan rivit ett godsmagasin på området, och gamla oljeförådet( inte så kulutrelt iofs) ligger i farozonen okså. men som gammal nostaliger över sin arbetsplats tycker man ju inte nått ska försvinna...

/Magnus

av Micke Carlsson, Thursday, May 08, 2008, 07:55 (6182 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Har du haft möjlighet att komma in i skjulet och titta?
Hur är det konstruerat, "lättrivet" eller är det en rekorderlig konstruktion?

Magasin på CV rivs - något för museibana !!

av Kurt Möller, Thursday, May 08, 2008, 11:13 (6182 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Men om det ändå ska rivas iallafall, varför inte ta vara på EN BIT bara...?!

Detta med "kringbyggnader" blir ofta styvmoderligt behandlat på museibanorna (under pengabristens knappa stjärna), såvida inte kåkar redan finns; halvgamla "byggsatser" kan vara nog så intressanta. Förutsatt att en à två intresserade gubb finns...:

- Café/utställning? Jfr Mariefred.

- Förråd?

- Och dessutom egen, gratis extra övernattning + dusch sommartid, på vinden? Lämpligt att komb. m café, om ändå VVS måste grejas till...

Magasin på CV rivs - något för museibana !! Lokskjul de luxe

av Leif B, Thursday, May 08, 2008, 20:47 (6182 dagar sedan) @ Kurt Möller

Men om det ändå ska rivas iallafall, varför inte ta vara på EN BIT bara...?!

Detta med "kringbyggnader" blir ofta styvmoderligt behandlat på museibanorna (under pengabristens knappa stjärna), såvida inte kåkar redan finns; halvgamla "byggsatser" kan vara nog så intressanta. Förutsatt att en à två intresserade gubb finns...:

- Café/utställning? Jfr Mariefred.

- Förråd?

- Och dessutom egen, gratis extra övernattning + dusch sommartid, på vinden? Lämpligt att komb. m café, om ändå VVS måste grejas till...

Det nämndes att det finns port(ar) för att köra in vagnar i änden på huset. Tycker det låter som en riktigt tjusig vagnhall/uppställningshall (j f r godsmagasinet/utställningsvagnhallen i Anten)!

/Leif

Naj...

av Rasmus Axelsson, Thursday, May 08, 2008, 12:02 (6182 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Har du haft möjlighet att komma in i skjulet och titta?

Nej, tyvärr inte.

Hur är det konstruerat, "lättrivet" eller är det en rekorderlig konstruktion?

»Lättrivet« är en metod- och definitionsfråga... jag gissar på att det handlar om en panelad (grov) regelkonstruktion och då gäller det väl att få bort ytskikt (panel, fönster, yttertak, fönster), lyfta bort takstolar och sedan ta ned stommen. Jag glömde kanske att nämna att det är en granitsockel.

Naj...

av Micke Carlsson, Thursday, May 08, 2008, 21:03 (6182 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

"Rekorderlig konstruktion" var ordet. Har själv bara sett utsidan, men redan den antyder hårt arbete. Granitsockel ger fantomsmärtor i korsryggen. OK, tack.

Skogsbil

av Rasmus Axelsson, Friday, May 09, 2008, 06:08 (6182 dagar sedan) @ Micke Carlsson

"Rekorderlig konstruktion" var ordet. Har själv bara sett utsidan, men redan den antyder hårt arbete. Granitsockel ger fantomsmärtor i korsryggen. OK, tack.

Med maskiner blir det relativt lätt (men dyrt), det tunga arbetet är i sammanhanget att nyttja kofoten. Sockeln flyttas utan problem med skogsbil och kan läggas på plats på samma sätt.

[x]
[*]