Tack, alla...! Ang. tekniska data på Hallstas "Dalahäst", alltså det STÖRSTA av dom blårödmålade loken:
Exteriören påminner som sagt mycket om dom lok som DONJ fick 1959 - men insidan? Kom ihåg att det var fem år mellan leveranserna! Lite motordata m m vore tacknämligt här.
Har dessvärre inte data tillgängligt men en liten reflektion om insidan i hytten.
Den påminde i stora drag om SRJ 2 & 3 (Z6)vad gäller paneler, förarbord, reglage, mm. Kanske inte så konstigt eftersom de kom från samma verkstad med bara nått år i mellan.
Att enbart "sönderkörd växellåda" skulle vara anledning att helt ställa av ett nästan nytt, dyrbart lok, låter knappast övertygande. Om kraftöverföringen var av liknande utformning som den DONJ-loken fick, vet jag bara säkert E N sak: Det tog åtskilliga sekunder att kasta om körriktningen på dessa. Naturligtvis mindre bra på ett rent växellok som Hallstaloket...
Jag var första gången i Hallstavik sommaren 1974 och träffade då lokomotorföraren "Nesse" (Bernhard Henningsson som var brukets "förste lokförare" var på semester). Enligt Nesse hade HB 6 ställts av ett eller två år tidigare. Så loket användes i alla fall i 18-19 år.
Enligt Nisse kunde HB6 rulla för egen maskin men i låga hastigheter som 3-5 km/h.
Eftersom det redan beslutats om breddning av smalspårsbangården i Hallsta var det en billigare affär för Holmen att hyra Z4p 260 av SJ de år som var kvar innan breddningen.
Hilsen
Johan