Några av Holmens bruks lok i Hallstavik (Järnväg allmänt)

av Stig Lundin, Sunday, October 03, 2010, 15:40 (5114 dagar sedan)

[image]
Ångackumulatorloket strax norr om Hallstavik station.

[image]


[image]


[image]
Tp 3511 och HB 5. Elackumulatorloket finns sedan många år hos ULJ i Faringe.

[image]
Thorbjörns favorit "Acke" som det såg ut i Hallstavik.

[image]
Ångackumulatorloket anskaffades 1916 då pappersbruket var nästan nytt. Innan dess hyrde pappersbruket ånglok från SRJ, i första hand SRJ 31, fd ULJ 1 från 1875. Ångackumulatorloket har stått hos ULJ i Faringe i många år. Det ska flyttas till ett leksaksmuséum vid Alunda.

[image]
Vad hände med detta fina lok?

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av BJ, Sunday, October 03, 2010, 17:27 (5114 dagar sedan) @ Stig Lundin

Klart intresanta bilder.
Finns möjligen en närbild av den vackra bruksloggan som sitter på sidan av två lok bland bilderna?
BJ

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av Rävfarmaren, Sunday, October 03, 2010, 19:27 (5114 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack Stig!
Jag har aldrig sett "Tjocka Berta" i aktion. Knappt på bild heller.
Holmens lokomotorer gick väl till skrot?? Oturligt nog.
När jag åkte till Hallstavik så drogs tågen av en inhyrd Z4p till och från bruket. Det har skrivits om tidigare i detta forum. Men det var ju senare.
Mvh: Roffe Segelström

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av Granis, Sunday, October 03, 2010, 19:31 (5114 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vad hände med detta fina lok?

"Fölungen" HB 6, i likhet med de större SRJ-loken 5 och 6 (kallade "Dalahästarna" ) tillverkad av ASJ i Falun, ställdes av på 70-talet med havererad växellåda (?), reparerades aldrig (Holmens hyrde i stället in Z4p 260 från SJ) utan skrotades oreparerad sedan smalspåret försvunnit i Hallstavik 1977. Fina bilder!

/ L G

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik. Sveabåt?

av Leif B, Sunday, October 03, 2010, 19:38 (5114 dagar sedan) @ Stig Lundin

[image]
Ångackumulatorloket strax norr om Hallstavik station.

Är det en Sveabåt som ligger vid kajen? Ser mer ut som en finlandsfärja än ett lastfartyg. Vet du något om fartyget?

Intressanta bilder!
/Leif

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av Rävfarmaren, Sunday, October 03, 2010, 19:39 (5114 dagar sedan) @ Granis

"Fölungen". Tog den till ystra språng och kort galopp i spåret? Eller ystr fölsprång?
Gick den illa i spåret eller fick den sitt namn pga av storleken?
//Roffe Segelström

Logementsfartyg f.d. Brynhild

av Thomas Tell, Sunday, October 03, 2010, 20:08 (5114 dagar sedan) @ Leif B

[image]
Ångackumulatorloket strax norr om Hallstavik station.


Är det en Sveabåt som ligger vid kajen? Ser mer ut som en finlandsfärja än ett lastfartyg. Vet du något om fartyget?

Intressanta bilder!
/Leif

Det är gamla Sveabolagets Brynhild som via andra bolag till sluts såldes ...

1965 05 03. Såld till Holmens Bruks & Fabriks Ab, Norrköping. Pris SEK 310 000. Omdöpt till REGINA och ombyggd till Logementsfartyg vid Lödöse Varv, där man tog ur framdrivnings-maskineriet. Därefter bogserades hon till Hallstavik.

1966 - 1968 02. Använd som logementsfartyg i Hallstavik. Sedan bogserad till Norrköping.

Höggs upp 1970 efter fortsatt logementsfartygstillvaro.

Från Fakta om fartyg.
/tell

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av Granis, Sunday, October 03, 2010, 20:27 (5114 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Målad orange och blå, tillverkad i Dalarna men mindre än "Dalahästarna"?

/ L G

Logementsfartyg f.d. Brynhild

av Ola Almquist, Monday, October 04, 2010, 00:30 (5113 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det är gamla Sveabolagets Brynhild som via andra bolag till sluts såldes ...

1965 05 03. Såld till Holmens Bruks & Fabriks Ab, Norrköping. Pris SEK 310 000. Omdöpt till REGINA och ombyggd till Logementsfartyg vid Lödöse Varv, där man tog ur framdrivnings-maskineriet. Därefter bogserades hon till Hallstavik.

1966 - 1968 02. Använd som logementsfartyg i Hallstavik. Sedan bogserad till Norrköping.

Hon hade loggan med Holmentornet som skorstensmärke enligt en bild jag sett!

M.v.h.
Ola

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av Rävfarmaren, Monday, October 04, 2010, 08:38 (5113 dagar sedan) @ Granis

Så klart att det är en fölunge till Dalahästarna.
Tack!
//Roffe

Mums!

av Johan Vinberg, Monday, October 04, 2010, 19:10 (5113 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tackar Stig!

Johan

[image]
Ångackumulatorloket strax norr om Hallstavik station.

Håll reda på hästarna

av Johan Vinberg, Bromsten, Monday, October 04, 2010, 19:28 (5113 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Loket nedan............

[image]

Stig undrade vad som hände med detta lok.

HB 4 (tror jag), blev skrotad 1977 när smalspåret försvann från Hallstavik. Trasig växellåda var orsaken till att den inte övertogs av ULJ/SRJmf.
Loket är ett ASJ Falun-bygge och systermaskin med DONJs dieslar som köptes in på 1960-talet.

Av personalen på Hallstaviks papppersbruk (ej SRJ-personalen) fick loket smeknamnet "Dalahästen" - pga av sin färgsättning och sin tillverkningsort. Alltså inget att göra med SRJs boggie-lok från samma Falu-verkstad.

Hemmabygget HB 3 (nedan) fick därför (efter att ha målats i samma röd-blåa färger) smeknamnet Fölungen när Dalahästen anlänt.

http://ulj.mine.nu/gallery/Vinbergs_Bildbyra_presenterar/Dalahasten_HB_2_utanfor_lok

Detta lok skrotades också 1977. ULJ ville överta det gratis men Holmens just nytillträdde platschef i HAllstavik ville ha betalt med 10.000:- (en ansenlig summa pengar för fattiga ULJ på den tiden). Så det blev ingen affär.

Hilsen
Johan

Andra hästbilder

av Johan, Monday, October 04, 2010, 19:32 (5113 dagar sedan) @ Johan Vinberg

[image]

Dalahästen HB 4 (?)våren 1977

[image]

Fölungen HB 3 våren 1977

Andra hästbilder - nytt försök

av Johan V, Monday, October 04, 2010, 19:42 (5113 dagar sedan) @ Johan

Dalahästen HB 4(?)

[image]

Fölungen HB 3

[image]

Andra hästbilder - nytt försök

av Johan Vinberg, Monday, October 04, 2010, 20:01 (5113 dagar sedan) @ Johan V

Dalahästen HB 4(?)

[image]

Fölungen HB 3

[image]

Håll reda på hästarna

av Granis, Monday, October 04, 2010, 20:04 (5113 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Enligt Mats Fredings bok "industrilok i Uppland" är det avbildade loket (ASJF 782/ 1954) HB 6. HB 3 fanns i två "upplagor", dels en "Bjurströmmare" som skrotades 1965, och dels en lokomotor (RTM 3336/ 1956) som man 1967 säkerligen kunde köpa billigt från Finspång då smalspåret där breddats (= Kimstad- Finspång) respektive lagts ned (= Finspång- Lotorp- Yxviken) 1962. Detta ska ha skrotats samtidigt som HB 6= 1980. HB 4 var likhet med gamla HB 3 en "Bjurströmmare", båda tillverkade i Västervik (1935 respektive 1934) och skrotade samtidigt!

/ L G

Andra hästbilder

av Stig Lundin, Monday, October 04, 2010, 21:32 (5113 dagar sedan) @ Johan

Här är bilderna du försökte visa:

[image]
Dalahästen HB 4 (?)våren 1977

[image]
Fölungen HB 3 våren 1977

Håll reda på hästarna

av Kurtan @, Sthlm, Monday, October 04, 2010, 22:55 (5112 dagar sedan) @ Granis

Tack, alla...! Ang. tekniska data på Hallstas "Dalahäst", alltså det STÖRSTA av dom blårödmålade loken:

Exteriören påminner som sagt mycket om dom lok som DONJ fick 1959 - men insidan? Kom ihåg att det var fem år mellan leveranserna! Lite motordata m m vore tacknämligt här.

Att enbart "sönderkörd växellåda" skulle vara anledning att helt ställa av ett nästan nytt, dyrbart lok, låter knappast övertygande. Om kraftöverföringen var av liknande utformning som den DONJ-loken fick, vet jag bara säkert E N sak: Det tog åtskilliga sekunder att kasta om körriktningen på dessa. Naturligtvis mindre bra på ett rent växellok som Hallstaloket...

Andra hästbilder - ännu nyare försök

av Dag Bonnedal, Tuesday, October 05, 2010, 00:28 (5112 dagar sedan) @ Johan V

Dalahästen HB 4(?)

[image]

Fölungen HB 3

[image]

Var det så här du tänkt?
(Länkat till bilderna i stället för till bildvisningen.)

Dag B

Holmens bruks lok i Hallstavik - Systerlok?

av Lasse M, Tuesday, October 05, 2010, 02:16 (5112 dagar sedan) @ Stig Lundin

[image]
Vad hände med detta fina lok?

Var detta av samma typ som HBA 5? Har dock ett svagt minne av att HBA loket var tysktillverkat men kan inte kolla upp det för tillfället.

Fanns det fler lok av denna typen i Sverige?

Andra hästbilder - ännu nyare försök

av Johan V, Tuesday, October 05, 2010, 10:04 (5112 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tack Dag! :-)

Johan

Håll reda på hästarna

av Johan Vinberg, Tuesday, October 05, 2010, 10:23 (5112 dagar sedan) @ Kurtan

Tack, alla...! Ang. tekniska data på Hallstas "Dalahäst", alltså det STÖRSTA av dom blårödmålade loken:

Exteriören påminner som sagt mycket om dom lok som DONJ fick 1959 - men insidan? Kom ihåg att det var fem år mellan leveranserna! Lite motordata m m vore tacknämligt här.

Har dessvärre inte data tillgängligt men en liten reflektion om insidan i hytten.
Den påminde i stora drag om SRJ 2 & 3 (Z6)vad gäller paneler, förarbord, reglage, mm. Kanske inte så konstigt eftersom de kom från samma verkstad med bara nått år i mellan.


Att enbart "sönderkörd växellåda" skulle vara anledning att helt ställa av ett nästan nytt, dyrbart lok, låter knappast övertygande. Om kraftöverföringen var av liknande utformning som den DONJ-loken fick, vet jag bara säkert E N sak: Det tog åtskilliga sekunder att kasta om körriktningen på dessa. Naturligtvis mindre bra på ett rent växellok som Hallstaloket...

Jag var första gången i Hallstavik sommaren 1974 och träffade då lokomotorföraren "Nesse" (Bernhard Henningsson som var brukets "förste lokförare" var på semester). Enligt Nesse hade HB 6 ställts av ett eller två år tidigare. Så loket användes i alla fall i 18-19 år.
Enligt Nisse kunde HB6 rulla för egen maskin men i låga hastigheter som 3-5 km/h.
Eftersom det redan beslutats om breddning av smalspårsbangården i Hallsta var det en billigare affär för Holmen att hyra Z4p 260 av SJ de år som var kvar innan breddningen.

Hilsen
Johan

Håll reda på hästarna

av Kurtan @, Sthlm, Tuesday, October 05, 2010, 11:07 (5112 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Tack f klarläggandet - jag trodde loket hade ställts av långt tidigare... (1970 eller så; vi var i Hak ett gäng tidiga SRJmf:are ca 1971; minns jag rätt så var loket i fråga inte populärt bland ps ens då...)

Holmens bruks lok i Hallstavik - Systerlok?

av Johan Winell @, Kolmården, Wednesday, October 06, 2010, 20:38 (5111 dagar sedan) @ Lasse M

Nej detta är inte ett systerlok till HBA5. HBA5 var ett lok från Thyssen Krupp som också tillverkade HBA 1-4. Att man inte köpte ett 5:e treaxligt lok är lite konstigt, undrar vad det berodde på...

VH

/Johan

Andra hästbilder - ännu nyare försök

av Dag Bonnedal, Wednesday, October 06, 2010, 22:44 (5110 dagar sedan) @ Johan V

Tack Dag! :-)

Johan

Mja, såg direkt efteråt att Stig redan hade gjort samma sak. Men det går ju inte att ta bort inlägg.

Dag

Andra hästbilder

av Rävfarmaren, Thursday, October 07, 2010, 19:19 (5110 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vad tusing gjorde Kalle Björk på maskinen (HB4)?? Han var ju repis i Mörby/Östra???
Mvh: Roffe Segelström

Andra hästbilder

av Kurt G Möller, Thursday, October 07, 2010, 23:27 (5109 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Samt aktiv ULJ-medlem... På fotot TROR jag att vi även ser en inte helt okänd hr Flink (oxå ULJ) som mycket ung...

Holmens bruks lok i Hallstavik - Systerlok?

av Lasse M, Monday, October 11, 2010, 21:27 (5106 dagar sedan) @ Johan Winell

Nej detta är inte ett systerlok till HBA5. HBA5 var ett lok från Thyssen Krupp som också tillverkade HBA 1-4. Att man inte köpte ett 5:e treaxligt lok är lite konstigt, undrar vad det berodde på...

VH

/Johan

Ok, jag mindes alltså helt rätt. Hade också för mig att det kom från samma tillverkare som HBA 1-4.

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av niklas.r, Wednesday, October 20, 2010, 23:05 (5096 dagar sedan) @ Stig Lundin

OK, låt mig då fråga: Varför var det personvagnar bakom Tp? Persontrafiken lades ned 1966, och bilden ser nyare ut än så.

Mysterium.

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik

av Kurt G Möller, Thursday, October 21, 2010, 12:27 (5096 dagar sedan) @ niklas.r

Inget mysterium - ett utfärdståg i SJKs eller SRJmf:s regi, kanske omkring 1970? Jag tror "Acke" kom till Faringe året efter - fel?

Några av Holmens bruks lok i Hallstavik. Sveabåt?

av Gunnar Hemström @, Högsjö, Monday, November 22, 2010, 20:06 (5064 dagar sedan) @ Leif B

Hej,

Sommaren 1966 hade jag äran att bo på Regina. Jag har en del bilder från det tillfället. Bl a sjönk båten på sin kajplats vid ett tillfälle och satte sig på botten. Någon av de boende hade gått på nattskiftet utan att ha stängt ventilen till hytten. En västlig vindstöt fick fartyget att luta in mot kajen och vattnet forsade in. Jag drog upp till fabriksvakten och larmade - men dom trodde att jag drev med dom. Jag blev lite argare och dom trodde mig äntligen. Jag har ett par bilder av Regina som lutar sig mot kajen.

Tyvärr har jag inte några bilder av ångackumulatorloket men jag kan intyga att det rullade den sommaren.

Hälsningar

Gunnar Hemström