Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)
’Stormen i Skåne’
Det har de senaste månaden stormat i nordvästra Skåne. Jag har blandat in mig i problemet och har kanske eldat på det lite också. Det har hörts en del röster om att jag, ’morrgan’ har skumma avsikter med detta, att jag ville ’döda’ FVJ för att sedan genomföra en likplundring.
Detta är helt fel, mina avsikter med att bli medlem och blanda mig i FVJ är att jag tycker att det finns en potential, en möjlighet att FVJ kan komma upp på spåret igen och göra en samhällsnyttig insats genom att hålla den skånska järnvägshistorien rullande
Ett nystartat FVJ som anpassar sin verksamhet till verkligheten har stora möjligheter tillsammans med de andra veterantågsoperatörerna i södra provinsen fylla en funktion som idag inte finns på marknaden.
Med Klippan som bas kan man erbjuda ’gammeltågskörningar’ runt om i Skåne året runt, erbjuds denna produkt på marknaden så finns det kunder.
Men vad bör man göra så snabbt som möjligt.
1. Glöm banan till Ljungbyhed och trafik på denna om man inte hittar någon som vill satsa 10 milj kr på att rusta banan.
2. Flytta lokhuset i Ljungbyhed som är 80 meter långt till Klippan, komplettera detta med 20 meter lokhus från Jakobshyttan.
3. Se till att lånegods, depositioner, lämnas tillbaka till ägarna, FVJ äger tillräckligt med material ändå att bevara och förvara under tak.
4. Städa upp i Klippan, fordon som inte behövs och som kan avyttras säljs, skrot skrotas och se till att man inte har kvar mer materiel än att det får plats inomhus i framtiden.
5. Avskaffa stödföreningarna och driv allt verksamhet i FVJ namn, ingen verksamhet får vara ’skum’ eller utan insyn.
6. Se över FVJ stadgar så att inte det kan uppstå liknande situationer i framtiden, medlemmarna skall alltid ha makten i föreningen. Styrelsen leder föreningen mellan stämmorna, men uppstår en situation som rådande så måste medlemmarna kunna ta makten, styrelsen får aldrig blockera. Kolla BJs stadgeförslag.
7. Som det är nu så samarbetar alla andra veterantågsföreningar i Skåne, föreningarna i Markaryd, Kristianstad och Brösarp med varandra, Föreningen Veteranjärnvägen har valt att stå utanför detta samarbete, varför är det så. BÖRJA SAMARBETA!
8. Sluta upp med att tro på strategin att utesluta medlemmar som inte är ’lydiga’, medlemmar som inte trivs slutar av sig själv. Samma sak gäller att driva rättsprocesser i FVJ namn, det är i längden ingen framgångsstrategi.
Nu på lördag den 19 januari 2008 så har medlemmarna i FVJ chansen att låta FVJ få en nystart. Avsätt hela den gamla styrelsen, välj en ny styrelse fram till ordinarie stämma i april och ge denna styrelse i uppdrag att få fart på FVJ.
FVJ medlemmar se till att ni väljer en styrelse med FVJ bästa för ögonen och som inte har styrelsemedlemmar med någon egen privat agenda. Görs inte detta kan framtiden bli mycket jobbig för de som skall plocka upp smulorna efteråt.
Det är inte för sent att rädda FVJ, kom på lördag och ta ditt ansvar som medlem i FVJ.
morrgan