Eftersom jag studerat fenomenet tjänstefordon sedan 1960-talet tänkte jag att jag kan passa på att dela med mig av mina erfarenheter hur SJ, senare BV, numrerat dessa och numreringens sammanhang, fritt ur minnet:
När jag började på 1960-talet (först med bussar 1960) såg det i princip ut så här:
* 1 - 3999 (Vänstertrafik)bussar
* 4000 - 4999 Högertrafikförberedda bussar (jfr nedan)
* 5000 - 5999 Osäkert, kanske reserverat för framtida bussar, jfr nedan.
* 6000 - 6999 Linjelastbilar
* 7000 - 7999 D:o:s släpvagnar (lite osäker här....)
* 8000 - 8999 Bussarnas släpvagnar
* 9000 - 9999 Bussarnas (d v s billinjegruppernas) tjänstebilar
* 10000 - 10999 ?
* 11000 - 11999 Tjänstelastbilar
* 12000 - 12999 Tjänstesläpvagnar
* 13000 - 13999 Tjänstebilar, från slutet av 1960-talet tjänstesläpvagnar
* 14000 - Tjänstebilar
Nu var begreppen "tjänste" och "linje" inte så där alldeles entydiga - t ex numrerades vagnbjörnarna i tjänstebilsserien och deras släpvagnar och de släpvagnar man så småningom skaffade för containertransporter i tjänstesläpvagnsserien. Att serien 13XXX ändrade användning berodde helt enkelt på att de äldsta tjänstebilarna skrotats bort och att serien 12XXX för släpvagnar tog slut... Jfr även BD:s bild på en bil som är numrerad som tjänstelastbil som som alldeles tydligt är till för godstransporter åt kund...
Inför 1967 års högertrafikreform skulle det levereras högertrafikbussar, och de fick en ny serie som började på 0001 - det är i princip den serien som Swebus bussar fortfarande numreras efter... Att högertrafikbussarna skulle få en ny nummerserie var tydligen inte tänkt från början - när jag letade efter annat bland Förrådsbyråns papper på dåvarande SJ Centralarkiv hittade jag en annulering av en order av de små märkskyltar som förr satt inne i bussarna där de var tänkta att få nummer som bara fortsatte på vänsterbusserien...
På 1980-talet gjorde SJ så en större omstrukturering av hela tjänstefordonsnumreringen till i princip följande:
* 1 - 1999 Trallboggier
* 2000 - 2999 Större banarbetsmaskiner (m m)
* 3000 - 3999 Motortrallor - och -dressiner
* 4000 - 4999 Elrevisionsbilar (som även hade tjänstebilsnummer) m m
* 5000 - 9999 Div mindre banarbetsmaskiner, m e m spårgående
* 10000 - 19999 Tjänstebilar o d:o släpvagnar enligt ovan
* 20000 - 29999 Manskapsbodar av olika slag
* 30000 - Blandat "nytt" (av i princip alla kategorierna enl ovan)
Sedan har BV förstört hela systemet, bl a genom att (i princip) bara använda nr upp till 9999, dubbel-, trippel- o s v-numrera fordon med en "ordningsbokstav" efter numret för att skilja dem åt samt att låta bilregistrerinsnumret var inventarienummer för tjänstebilar... //Anders