Sista diesellokspersontågen? (Järnväg allmänt)
När försvann de sista dieselloksdragna persontågen från Sveriges järnvägar? På vilka sträckor fanns de kvar längst?
av Linus på linjeplatsen , Sunday, January 13, 2008, 22:32 (6262 dagar sedan)
När försvann de sista dieselloksdragna persontågen från Sveriges järnvägar? På vilka sträckor fanns de kvar längst?
av Anders Sandgren, Sunday, January 13, 2008, 23:29 (6262 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen
Lokdragna persontåg Halmstad-Nässjö (direktvagnar fvb Stockholm) gick fram till 1974. Direktvagnarna gick från 1968.
HelsingborgC-Hamnen var väl också dieseldragna... Men en kort bit iofs.
Men IBAB har väl lokdragna tåg ännu?
av Karlsson, Monday, January 14, 2008, 00:38 (6262 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Körde inte TKAB mellan Boden och Haparanda sommaren 2000 med TMX och någon personvagn? Det får väl nästan ses som betydligt mer "reguljär" trafik än turisttågen på Inlandsbanan? BKB var ju annars en långlivad bana en bra bit in på åttiotalet. Kördes det inte loktåg till Ystad ganska länge vid kamelbrist?
av Anders Ö/NJM, Monday, January 14, 2008, 02:32 (6261 dagar sedan) @ Karlsson
Det gick då en å annan T44 med elgeneratorvagn och minns jag rätt,även nån sovvagn, från Hässleholmshållet 1982. Men det kan ha varit vid inryckning. Men som ersättare till kamelerna gick de iaf då o då. Jag brukade åka omväxlande via Hässleholm eller Växjö/Alvesta beroende på när permissionen behagade gälla ifrån.
av sääf, Monday, January 14, 2008, 07:57 (6261 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM
Hej. När "kamelerna" lämnat BKB för att enbart gå Malmö-Ystad gick det T43 dragna loktåg fram till att Y1 fiaskot började på BKB.. Minns inte säkert om det var 1988 eller 1989. Skandal,eftersom jag bodde i Bräkne-Hoby då. Y1orna höll ju på att ta livet av Kustbanan innan den räddades i absolut sista minuten undan "bussmaffian"
av Harald, Monday, January 14, 2008, 19:42 (6261 dagar sedan) @ sääf
Rundgång i Karlskrona sommaren 1982. Loket har växlats undan och nu flyttas dieselfinkan med förenade krafter.
av Kurt Möller, Monday, January 14, 2008, 19:46 (6261 dagar sedan) @ Harald
Varför kunde inte denna stå kvar mot tsä? Skulle loket sen fortsätta m finkan nån helt annanstans...?
av sääf, Monday, January 14, 2008, 20:13 (6261 dagar sedan) @ Kurt Möller
Om jag inte minns fel gick dieselfinkan alltid närmast lok. Vid långa tåg var det en finka i var ände om det var jättekallt ute. Ang. skoltåget till Johannishus som var var lokomotordraget fanns det i tidningen TÅG (jag minns inte när) ett stort reportage om detta fenomen.
av Ola Almquist, Tuesday, January 15, 2008, 17:29 (6260 dagar sedan) @ sääf
Kan det ha varit denna artikel?
PRÄRIEVAGNEN SJ 2632 litt B3g - SKOLTÅGET PÅ fd BKB Tom Persson T9/95
Någon som kan berätta om fler lokomotordragna persontåg?
M.v.h.
Ola
av Lars Olof Lidmo, Wednesday, January 16, 2008, 17:50 (6259 dagar sedan) @ Ola Almquist
Ramnäs-Kolbäck 1958 till början av 60-talet, dragkraft Z 62, ett tåg på morgonen från Ramnäs.
av Harald, Monday, January 14, 2008, 21:18 (6261 dagar sedan) @ Kurt Möller
Varför kunde inte denna stå kvar mot tsä? Skulle loket sen fortsätta m finkan nån helt annanstans...?
Kanske för att snabba upp lokbytet i Kristianstad. Om finkan hade gått kvar längst bak, hade man ju måst växla undan den innan elloket kunde kopplas till.
av HP, Monday, January 14, 2008, 08:50 (6261 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen
Hej!
HNJ tror jag faktiskt var redan 1972 (inte 74).
BKB stämmer nog 88-89 rätt bra.
Sovvagn Bastuträsk-Skelleftehamns övre och Mellansel-Ö-vik 88-90 någon gång.
IBAB körde ju Vildmarkståget på 90-talet med diesellok, och även på 2000-talet (var det inte Mora-Ös för bara några få år sedan).
TKAB körde mycket riktigt loktåg Bdn-Haparanda, och det var väl bara en säsong.
Så svaret torde nog bli, att senast det förekom någorlunda "ordinarie" var IBAB.
Mvh Henrik R
av Anders Sandgren, Monday, January 14, 2008, 14:07 (6261 dagar sedan) @ HP
Årtalet 1974 kommer från HNJ-boken vari stod att läsa att direktvagnarna Halmstad-Stockholm gick 1968-1974. Men allt är inte sant som är skrivet och jag har inte själv någon minnesbild av när detta tåg slutade att gå.
av HP, Monday, January 14, 2008, 15:47 (6261 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Mycket möjligt jag har fel, tog det från minnet direkt.
Mvh Henrik
av Johan S, Monday, January 14, 2008, 09:38 (6261 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen
Siljansbanan Borlänge-Mora elektrifierades 1977 eller 1978. Dess för innan gick persontåg dragna av T41:or.
/Johan
av Masse Ö , Monday, January 14, 2008, 18:30 (6261 dagar sedan) @ Johan S
Har för mej att det gick lokomotor+ passvagn i skoltåg på 60-70 talet vid Johanneshus på BKB
Masse
av Kurt Möller, Monday, January 14, 2008, 19:43 (6261 dagar sedan) @ Masse Ö
Detta finns dokumenterat nånstans, tror jag - ev. i boken om Listerbanan???
av Peter K Hansen , Monday, January 21, 2008, 18:48 (6254 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen
Gick T21 nångång i persontåg?
av Lars Olof Lidmo, Tuesday, January 22, 2008, 12:52 (6253 dagar sedan) @ Peter K Hansen
T21 + A6 observerades i Leksand vissa veckoslut då tågen var stora år 1960.