Hus i Stenstorp (Byggnad)

av Ola Almquist, Wednesday, October 27, 2010, 01:05 (5104 dagar sedan)

Någon som känner till om huset på detta vykort tillhörde järnvägen?

Tack på förhand!
Ola

Hus i Stenstorp

av Jesper (ej inloggad), Wednesday, October 27, 2010, 04:37 (5104 dagar sedan) @ Ola Almquist

Någon som känner till om huset på detta vykort tillhörde järnvägen?

Jag skulle tro att det är det ursprungliga stationshuset som fick leva kvar som bostadshus efter anläggandet av det nya stationsområdet.
Jag har länge gillat HSJ men det var inte alltför länge sedan som jag kom underfunn med att det fanns ett västligare stationsläge innan smalspåret kom till Stenstorp. Har en karta i huvet med numrering av byggnaderna på det gamla området men jag hittar inte just den när jag går in på lantmäteriets historiska kartor så jag börjar undra när, var och hur jag sett vad... :-|

Hus i Stenstorp

av Stig Lundin, Wednesday, October 27, 2010, 13:19 (5104 dagar sedan) @ Jesper (ej inloggad)

Någon som känner till om huset på detta vykort tillhörde järnvägen?

Jag skulle tro att det är det ursprungliga stationshuset som fick leva kvar som bostadshus efter anläggandet av det nya stationsområdet.
Jag har länge gillat HSJ men det var inte alltför länge sedan som jag kom underfunn med att det fanns ett västligare stationsläge innan smalspåret kom till Stenstorp. Har en karta i huvet med numrering av byggnaderna på det gamla området men jag hittar inte just den när jag går in på lantmäteriets historiska kartor så jag börjar undra när, var och hur jag sett vad... :-|

Kan det vara från planschverket som beskriver Västra Stambanan? BD, KM och andra som har tillgång till detta verk kan väl visa hur det såg ut i Stenstorp.

I avvaktan på det kan man ju titta på expr.kartorna fån HSJ och LSSJ.
[image]
[image]
Huset verkar vara det som ligger under "e" i Stenstorps station.
Bostadshus 9A uppges vara från 1859 och troligen detta hus.

Hus i Stenstorp - tips

av Kurt G Möller, Wednesday, October 27, 2010, 13:44 (5104 dagar sedan) @ Stig Lundin

Ett exemplar av det stora fina gamla VSB-planschverket kommer att säljas på Hjulmarknadsauktionen nu den 27 november!

(Har själv ingen scanner, tyvärr...)