Skånska vägskydd: Gantofta (Signaler/säkerhet)
Vid Gantofta station mellan Helsingborg C och Billeberga fanns denna mekaniska fällbomsanläggning:
Byggnaden till vänster på bilden ovan skulle kanske kunna vara en banvaktstuga. Sådana placerades ju ofta vid plankorsningar (även om det vid en station var vanligast att grindar/bommar sköttes av stationpersonalen). Banvakt.se nämner en eventuella banvaktstuga vid Gantofta, dock troligen vid km 9,2 - övergången vi ser på bilderna låg vid km 9,4
Bommarna manövrerades normalt av tågklareraren. När stationen var obevakad tjänstgjorde vägvakt.
Bilderna togs i januari 1958, i samband med att signalteknikerna var på plats med sin mobila V-signal för att utröna placering av permanent V-signal för signalering mot banan.
På bilden nedan syns vridlyktan och bomsignalskärmen, V-signalens föregångare, till höger om spåret.
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum