Jakobsboggier (Fordon: vagnar)

av m.sundström, Saturday, October 30, 2010, 20:49 (5073 dagar sedan)

Arbetet förde mig i veckan som gick till Ruhrområdet. Eftersom jag inte är nämnvärt intresserad av moderna järnvägsfordon (numera är det ju UIC-nummer t. o. m. på lok!) spanade jag från tåget Wuppertal - Düsseldorf mest efter eventuella vagnsrelikter på någon av de övergivna, oändligt stora bangårdar som finns i trakten.
Då lade jag märke till att man i förortstrafiken har ett stort antal, av fyra vagnar sammansatta, moderna motorvagnståg litt 422 med Jakobsboggier mellan enhet 1/2, 2/3 och 3/4.
I min okunskap har jag inbillat mig att Jakobsboggier var lika mossiga som jag själv men så är det tydligen inte.
Iakttagelsen ger upphov till några funderingar:
o Har andra [i]svenska[/i] fordon än CC2- och CC4-vagnarna haft J-boggier? Vill svagt minnas att nå'n motorvagn också hade sådana.
o Visst fanns det ytterligare en typ av boggier där två vagnsändar vilar på [i]en[/i] boggi. Vad heter sådana boggier? Skillnaden är visst att på J-boggier är det separata centrumpannor för varje vagnsände under det att det bara finns en gemensam vridtapp i den andra typen. Eller har jag missuppfattat detta med en andra typ av "gemensamhetsboggie"?
Olle S

Jakobsboggier

av Lennart Fransson, Saturday, October 30, 2010, 21:29 (5073 dagar sedan) @ m.sundström

Arbetet förde mig i veckan som gick till Ruhrområdet. Eftersom jag inte är nämnvärt intresserad av moderna järnvägsfordon (numera är det ju UIC-nummer t. o. m. på lok!) spanade jag från tåget Wuppertal - Düsseldorf mest efter eventuella vagnsrelikter på någon av de övergivna, oändligt stora bangårdar som finns i trakten.
Då lade jag märke till att man i förortstrafiken har ett stort antal, av fyra vagnar sammansatta, moderna motorvagnståg litt 422 med Jakobsboggier mellan enhet 1/2, 2/3 och 3/4.
I min okunskap har jag inbillat mig att Jakobsboggier var lika mossiga som jag själv men så är det tydligen inte.
Iakttagelsen ger upphov till några funderingar:
o Har andra [i]svenska[/i] fordon än CC2- och CC4-vagnarna haft J-boggier? Vill svagt minnas att nå'n motorvagn också hade sådana.
o Visst fanns det ytterligare en typ av boggier där två vagnsändar vilar på [i]en[/i] boggi. Vad heter sådana boggier? Skillnaden är visst att på J-boggier är det separata centrumpannor för varje vagnsände under det att det bara finns en gemensam vridtapp i den andra typen. Eller har jag missuppfattat detta med en andra typ av "gemensamhetsboggie"?
Olle S

Om jag inte har helt fel har Y31, Y32 och X60-X62 jakobsboggie.

Jakobsboggier

av Fredrik Lundström, Lidingö, Saturday, October 30, 2010, 21:51 (5073 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Arbetet förde mig i veckan som gick till Ruhrområdet. Eftersom jag inte är nämnvärt intresserad av moderna järnvägsfordon (numera är det ju UIC-nummer t. o. m. på lok!) spanade jag från tåget Wuppertal - Düsseldorf mest efter eventuella vagnsrelikter på någon av de övergivna, oändligt stora bangårdar som finns i trakten.
Då lade jag märke till att man i förortstrafiken har ett stort antal, av fyra vagnar sammansatta, moderna motorvagnståg litt 422 med Jakobsboggier mellan enhet 1/2, 2/3 och 3/4.
I min okunskap har jag inbillat mig att Jakobsboggier var lika mossiga som jag själv men så är det tydligen inte.
Iakttagelsen ger upphov till några funderingar:
o Har andra [i]svenska[/i] fordon än CC2- och CC4-vagnarna haft J-boggier? Vill svagt minnas att nå'n motorvagn också hade sådana.
o Visst fanns det ytterligare en typ av boggier där två vagnsändar vilar på [i]en[/i] boggi. Vad heter sådana boggier? Skillnaden är visst att på J-boggier är det separata centrumpannor för varje vagnsände under det att det bara finns en gemensam vridtapp i den andra typen. Eller har jag missuppfattat detta med en andra typ av "gemensamhetsboggie"?
Olle S


Om jag inte har helt fel har Y31, Y32 och X60-X62 jakobsboggie.

Liksom Y2.

//Fredrik L

Jakobsboggier

av Daniel N, Saturday, October 30, 2010, 21:51 (5073 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Om jag inte har helt fel har Y31, Y32 och X60-X62 jakobsboggie.

Samt Y2...

/D

Jakobsboggier

av Harald, Saturday, October 30, 2010, 22:13 (5073 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Arbetet förde mig i veckan som gick till Ruhrområdet. Eftersom jag inte är nämnvärt intresserad av moderna järnvägsfordon (numera är det ju UIC-nummer t. o. m. på lok!) spanade jag från tåget Wuppertal - Düsseldorf mest efter eventuella vagnsrelikter på någon av de övergivna, oändligt stora bangårdar som finns i trakten.
Då lade jag märke till att man i förortstrafiken har ett stort antal, av fyra vagnar sammansatta, moderna motorvagnståg litt 422 med Jakobsboggier mellan enhet 1/2, 2/3 och 3/4.
I min okunskap har jag inbillat mig att Jakobsboggier var lika mossiga som jag själv men så är det tydligen inte.
Iakttagelsen ger upphov till några funderingar:
o Har andra [i]svenska[/i] fordon än CC2- och CC4-vagnarna haft J-boggier? Vill svagt minnas att nå'n motorvagn också hade sådana.
o Visst fanns det ytterligare en typ av boggier där två vagnsändar vilar på [i]en[/i] boggi. Vad heter sådana boggier? Skillnaden är visst att på J-boggier är det separata centrumpannor för varje vagnsände under det att det bara finns en gemensam vridtapp i den andra typen. Eller har jag missuppfattat detta med en andra typ av "gemensamhetsboggie"?
Olle S


Om jag inte har helt fel har Y31, Y32 och X60-X62 jakobsboggie.

Även Y2 har jakobsboggier.

Det är helt rätt att jakobsboggier har två vridpunkter, en för varje korg. Jakobsboggien lämpar sig inte för fordon som ska klara små kurvradier, t.ex. spårvagnar. Dessa kan i stället ha de två korgarna förenade med en led som vilar på en i stort sett konventionell boggi. Eftersom det är en konventionell boggi heter den inget särskilt som konstruktion. Om man vill förtydliga att den sitter under en led, kan man kalla den ledboggi.

Vi kan ju ta Göteborgs Spårvägars M21 som exempel, eftersom jag känner till den konstruktionen. Gemensamt för alla boggier var att de hade en vaggbalk som via sekundärfjädringen vilade på boggiramen. Mellan vaggbalken och boggiramen fanns också reaktionsstag som överförde drag- och bromskrafterna. Vagnkorgarna vilade på vaggbalkarna via vändkranslager. Främre och bakre boggien hade vanliga tvådelade lager, medan ledboggien hade ett tredelat lager. Det hade alltså tre ringar, så att den främre och den bakre korgen var fästa vid varsin ring.

Jakobsboggier och inte Jakobsboggier. Fel i Wikipedia.

av BD, Sunday, October 31, 2010, 04:27 (5073 dagar sedan) @ m.sundström

o Visst fanns det ytterligare en typ av boggier där två vagnsändar vilar på [i]en[/i] boggi. Vad heter sådana boggier? Skillnaden är visst att på J-boggier är det separata centrumpannor för varje vagnsände under det att det bara finns en gemensam vridtapp i den andra typen. Eller har jag missuppfattat detta med en andra typ av "gemensamhetsboggie"?
Olle S

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/VT10551i_1.jpg[/img]
Bilden visar en vagnskorg med sin "näsa" upplagd på en Jakobsboggi. På den "näsan" vilar i sin tur den andra vagnskorgen och de förenas medelst en tapp.


Jakobsboggier, som fått sitt namn efter en ingenjör vid Würtenbergska järnvägen, har [b]EN[/b] vridpunkt gemensam för två vagnskorgar


[link=http://de.wikipedia.org/wiki/Jakobs-Drehgestell]Länk till Wikipedia med felaktiga uppgifter[/link]

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Schematic_Jakobs_bogie.svg/220px-Schematic_Jakobs_bogie.svg.png[/img]

Felaktig skiss som visar boggi med två vridpunkter. Jakobsboggin har som bekant endast en vridpunkt som är gemensam för två korgar. Vad anordningen enligt skissen kallas har jag ingen aning om.

Jakobsboggier och inte Jakobsboggier. bild här

av -ch-, Sunday, October 31, 2010, 10:04 (5073 dagar sedan) @ BD

modern jacobsboggie med detaljer
[image]

Jakobsboggier och inte Jakobsboggier. bild här

av Harald, Sunday, October 31, 2010, 13:47 (5072 dagar sedan) @ -ch-

Jag får moderera det jag skrev tidigare något. Det är inte antalet vridpunkter som är det väsentliga utan hur korgarna är upphängda. Som bilden i ch:s inlägg visar har jakobsboggien två uppsättningar sekundärfjädrar så att de två korgarna är separat upphängda på boggien. I det här fallet är det någon typ av gummifjädrar eller möjligen luftkuddar. I en konventionell konstruktion hade det varit två vaggbalkar. Korgarna har synbarligen en gemensam vridpunkt i bogggiens mitt.

Bilden i BD:s inlägg visar däremot en vanlig boggi med en vaggbalk. Båda korgarna vilar alltså på samma vaggbalk. Men ser på bilden att rullarna som stöder mot vaggbalkens rullplan är sidoförskjutna så att det finns plats för den andra korgens rullar närmare i bild.

Skillnaden har betydelse för hur fordonet uppträder i rälförhöjningsramper, alltså när det går in i eller ut ur en kurva. Med jakobsboggien kan de två korgarna skeva i förhållande till varandra. Om korgarna har gemensam sekundärfjädring så kan de inte skeva.

Jakobsboggier och inte Jakobsboggier. bild här

av O. Sundström, Monday, November 01, 2010, 09:50 (5072 dagar sedan) @ Harald

Tack för alla synpunkter men... still confused but on a higher level är väl en god beskrivning av mitt nuvarande jakobsboggikunskapstillstånd.

Låt mig få ställa några kontrollfrågor:
o var den boggi som underlåg CC2 och CC4 av jakobstyp?
o hade någon gammal (låt oss för enkelhetens skull med "gammal" avse icke numera i trafik varande) svensk motorvagnstyp jakobsboggier?

Olle S