Låneslipsen (Järnvägspersonal)
Nedanstående text skrev jag i PV idag för nåon timme sedan:
På Roslagsbanan förekom flera lokförarturer där man under ett och samma arbetspass körde loktåg och rälsbussar under ett och samma arbetspass. Som loktåg räknas i denna nästan absolut sanna skröna även resandetåg som drogs av RB:s elektriska motorvagnar, där föraren alltså satt avskild från de resande.
På rälsbussarna däremot förekom ofta enbemanning och motorvagnsföraren utövade där biljettvisering, var i praktiken konduktör, och för denna del av tjänstgöringspasset förelåg uniformstvång. "Uniform" definierades på Roslagsbanan i praktiken som "slips", med i övrigt valfri klädsel. Med sig under tjänstgöringen hade lokförarna den klassiska lokförarportföljen med säo, tdt A och dito B, bromsföreskrifterna, VKO (veckoorder), taxeföreskrifterna och några kilo papper ytterligare. I nästan varje portfölj förekom därutöver ett par arbetshandskar, en rostfri matlåda av svensk standardmodell samt en trettiosjucentiliters glasflaska etiketterad "nr 1", konverterad till mjölkkärl.
För att slippa inordna en slips i portföljens obligatorieinnehåll växte därför snart fram en praxis med "tjänsteslips". I ena apparatskåpet på varje motorvagn hängdes en begagnad och färdigknuten uniformsslips, som sålunda skulle användas av den förare som för stunden bemannade motorvagnståget. I samband med klargöring eller avlösning var det bara att plocka fram slipsen, hjälpligt damma av den, hänga om halsen och försiktigt dra åt. Efter en tids användning tenderade dock slipsknuten att bli tämligen sneddragen och ganska hårdhanterad. Förmågan att knyta slipsknut varierade inom förarkåren, och någon särskild repetionsutbildning av just detta moment förekom inte varför företeelsen "slips till uniformen" kunde uppnå olika höjder av elegans.
Hur länge systemet höll i sig vet vittnet inte att berätta, men motorvagnstrafiken reducerades ju kraftigt när linjerna till Uppsala och Hallsta förlorade persontrafiken, och ännu mer när Norrtäljebanan lades ned. Därefter återstod Rimbotågen som under ett antal år utgjordes av Y-be-nollor samt "direktar´n" till/från Åkersberga.
Om systemet med tjänsteslips förekom på andra håll kanske någon annan historieförfalskare kan berätta?