Banverkets korta marksnuttar - Gräfsnäs (Bana)

av Erik Samuelsson, Thursday, May 15, 2008, 18:01 (6115 dagar sedan)

Finns det en massa "kvarglömda" markplättar ute i landet från den tiden då det gick järnvägar kors och tvärs genom landet?

Jag satt och kollade på kommunens (Alingsås) fastighetskarta och upptäckte att i AGJs förlängning så fanns en liten markbit tillhörande Banverket. Den är säkert bara 10 meter lång och några få meter bred och gäller passagen över vägen i Gräfsnäs samhälle. Se länk.
[link=http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=10;12.491695188479094;58.08414522183225;a;12.49021073114674;58.08484703912437;12.49317964581145;58.083443404540134;881;786&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0]Gräfsnäs samhälle[/link]

Ungefär i mitten på bilden passerade VGJ, banvaktstugan syns strax ovanför vägen.

Måste ju vara en väldig administration att hålla reda på små fastigheter. Detta är väl knappast den enda kan man tänka...

Erik S

Fastighetsjuridik...

av Olle E, Thursday, May 15, 2008, 21:24 (6115 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Finns det en massa "kvarglömda" markplättar ute i landet från den tiden då det gick järnvägar kors och tvärs genom landet?

Jag satt och kollade på kommunens (Alingsås) fastighetskarta och upptäckte att i AGJs förlängning så fanns en liten markbit tillhörande Banverket. Den är säkert bara 10 meter lång och några få meter bred och gäller passagen över vägen i Gräfsnäs samhälle.

Hmm, intressant. Är det normalt så att järnvägen har "järnvägsrätt" genom servitut/ motsvarande över vägsfastigheten, eller tvärtom? Eller är det bara en fråga om vilket som kom först (vägen eller järnvägen)?

Fastighetsjuridik...

av Mattias Jansson @, Thursday, May 15, 2008, 23:37 (6115 dagar sedan) @ Olle E

Finns det en massa "kvarglömda" markplättar ute i landet från den tiden då det gick järnvägar kors och tvärs genom landet?

Jag satt och kollade på kommunens (Alingsås) fastighetskarta och upptäckte att i AGJs förlängning så fanns en liten markbit tillhörande Banverket. Den är säkert bara 10 meter lång och några få meter bred och gäller passagen över vägen i Gräfsnäs samhälle.


Hmm, intressant. Är det normalt så att järnvägen har "järnvägsrätt" genom servitut/ motsvarande över vägsfastigheten, eller tvärtom? Eller är det bara en fråga om vilket som kom först (vägen eller järnvägen)?

Så mycket har jag förstått att det i a f historiskt varit skillnad såtillvida att vägar byggts med servitut, dvs marken har inte byggt ägare, och om vägen av någon anledning kommer ur bruk så "får markägaren tillbaka marken" (fast han iofs då alltså har ägt den hela tiden).
Med järnvägar var det annorlunda, dessa byggdes på egen mark som alltså anläggande bolaget (om staten eller enskild med koncession) hade rätt att tvångsinlösa om markägare eventuellt trilskades. (Detta har tydligen emellanåt fortfarande resulterat i en del förbittring på olika håll i bygderna så här 100, 120, 130 år efter banbyggena; minnet av en upplevd oförrätt är tydligen inte så kort i Sverige heller, fast till Balkan har vi väl en bit kvar iofs...)
Rimligtvis - fast detta är min högst privata spekulation - borde det därmed inte spela någon roll vem som var först, eftersom järnvägen i alla fall äger marken den går på. Om nu inte jag har totalt missuppfattat något förstås ;-)

Fastighetsjuridik...

av Ante Svensson, Friday, May 16, 2008, 00:11 (6115 dagar sedan) @ Mattias Jansson

När GHJ 2006 köpte banvallen från Eken ned till Dalhemsån köptes faktiskt även den sträcka som då ännu inte var byggt över väg 608. Föreningen övertog därmed vägrätten från den förre markägaren. Denne i sin tur lär väl ha övertagit vägrätten från SJ i samband med att marken återgick till tidigare markägare. Bron över Dalhemsån däremot inköpte föreningen omkring 1980 direkt från SJ.
Ante

Hmm, betyder det att... (lätt OT)

av Olle E, Friday, May 16, 2008, 21:47 (6114 dagar sedan) @ Ante Svensson

...vägar till skillnad från järnväg normalt inte existerar som egna fastigheter, utan enbart som vägrätt över annan(s) mark..?

Är järnvägsfastigheter på något sätt begränsade för järnvägsändamål avseende bebyggelse eller annan markanvändning, dvs krävs ombildning av järnvägsfastighet för att få använda den för bostäder, jordbruk, industriellt ändamål o dyl?

Hmm, betyder det att... (lätt OT)

av Mattias Jansson @, Saturday, May 17, 2008, 00:25 (6114 dagar sedan) @ Olle E

...vägar till skillnad från järnväg normalt inte existerar som egna fastigheter, utan enbart som vägrätt över annan(s) mark..?

Är järnvägsfastigheter på något sätt begränsade för järnvägsändamål avseende bebyggelse eller annan markanvändning, dvs krävs ombildning av järnvägsfastighet för att få använda den för bostäder, jordbruk, industriellt ändamål o dyl?

Den senare frågan törs jag inte svara på, men på den första delen så, ja, så har jag uppfattat det. (Med sedvanlig reservation för att mina tio universitetspoäng juridik inte ALLS räcker till för att helt få grepp om det juridiska...)

Hmm, betyder det att... (lätt OT)

av Gunnar Håkansson, Saturday, May 17, 2008, 19:36 (6113 dagar sedan) @ Olle E

...vägar till skillnad från järnväg normalt inte existerar som egna fastigheter, utan enbart som vägrätt över annan(s) mark..?

Det förekommer båda varianterna.


Är järnvägsfastigheter på något sätt begränsade för järnvägsändamål avseende bebyggelse eller annan markanvändning, dvs krävs ombildning av järnvägsfastighet för att få använda den för bostäder, jordbruk, industriellt ändamål o dyl?

Normalt behöver man inte ombilda själva fastigheten, men för annan användning än tidigare behöver man i allmänhet något slags lov, oftast bygglov (även om man inte alls tänker bygga om), annars marklov.

Hmm, betyder det att... (lätt OT)

av Erik Samuelsson, Sunday, May 18, 2008, 22:14 (6112 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Är järnvägsfastigheter på något sätt begränsade för järnvägsändamål avseende bebyggelse eller annan markanvändning, dvs krävs ombildning av järnvägsfastighet för att få använda den för bostäder, jordbruk, industriellt ändamål o dyl?


Normalt behöver man inte ombilda själva fastigheten, men för annan användning än tidigare behöver man i allmänhet något slags lov, oftast bygglov (även om man inte alls tänker bygga om), annars marklov.

Är det detaljplanerat området krävs en planändring. Annars är det bygglov som gäller.

ES

Banverkets korta marksnuttar - Gräfsnäs

av Christoffer Frostensson, Friday, May 16, 2008, 16:36 (6114 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Jo, BV ägande av små marksnuttar finns på många ställen i Sverige där det tidigare framgått järnväg. Jag vet inte om t ex Staffanstorp-Dalby-Tomelilla fortfarande innefattar vissa etapper som ägs av BV, dock gjorde man det härom året iaf.

MVH
Christoffer Frostensson