Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982. (Järnväg allmänt)

av Björn Malmer, Falkenberg, Wednesday, November 24, 2010, 11:09 (5248 dagar sedan)

En höstdag år 1982 beslöt jag mig för att göra en resa längs med den dåvarande smalspårslinjen mellan Vetlanda och Järnforsen. Detta blev den enda resa jag kom att göra längs denna linje och jag lägger nu ut bilderna jag tog.

Lokomotorerna vi ser på bilderna är Z4p 400 och Z4p 402. Lokpersonalen berättade att denna dag skulle man endast köra till Kvillsfors, medan man normalt körde hela vägen till Järnforsen.

[image]

Holsbybrunns f.d. station passeras på väg mor Kvillsfors med en enda vagn.

[image]

Linjen utmed Emån mellan Ädelfors och Tälläng.

[image]

Tällängs f.d. station.

Forts följer.

Björn M.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Herbert Paalberg, Wednesday, November 24, 2010, 11:35 (5248 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tack för fina bilder Björn från en vacker smalspårsbana (VJ) det ser helt annorlunda ut där numera efter breddningen till normalspår, hoppas du har bilder från lokstallet med vändskivan (ligger i Vk numera). Har själv kört utmed denna bana dock med A5 1545 (NJ) inte fy skam detta heller.;-)
Palle i Vika.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Arne Syverstad, Wednesday, November 24, 2010, 11:57 (5248 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Hei
Var de fleste stasjoner på denne banen bygd etter samme ritning?

Hilsen
Arne

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av kvarnstugan, Thursday, November 25, 2010, 19:20 (5246 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Ja och även stationer på Öland, exempelvis Gärdslösa.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Granis, Wednesday, November 24, 2010, 12:01 (5248 dagar sedan) @ Björn Malmer

(Hjärtklappning igen). Du råkar inte ha varit ute längs denna bana några år tidigare, och då västerut (från Vetlanda)? Mot Landsbro- Sävsjö? Någon Annan la i o f s för några år sen ut 70/ 80-talsbilder från denna sträcka (där trafiken sedan 1973 slutat i Landsbro), men lite mer -även efter nedläggningen- är aldrig fel! Även spåret Järnforsen- Gårdveda låg ju kvar länge efter den formella nedläggningen av sträckan.

/ L G :-)

EDIT: Trafiken (Sävsjö-) Hultagård- Landsbro hade väl lagts ner på 60-talet, den allra västligaste delen redan i samband med att persontrafiken försvann, och så fanns Landsbro- Vetlanda kvar till 1973 då. Men spåren låg kvar lite längre (?)

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Ante Svensson, Wednesday, November 24, 2010, 13:04 (5248 dagar sedan) @ Granis

(Hjärtklappning igen). Du råkar inte ha varit ute längs denna bana några år tidigare, och då västerut (från Vetlanda)? Mot Landsbro- Sävsjö? Någon Annan la i o f s för några år sen ut 70/ 80-talsbilder från denna sträcka (där trafiken sedan 1973 slutat i Landsbro), men lite mer -även efter nedläggningen- är aldrig fel! Även spåret Järnforsen- Gårdveda låg ju kvar länge efter den formella nedläggningen av sträckan.

/ L G :-)

EDIT: Trafiken (Sävsjö-) Hultagård- Landsbro hade väl lagts ner på 60-talet, den allra västligaste delen redan i samband med att persontrafiken försvann, och så fanns Landsbro- Vetlanda kvar till 1973 då. Men spåren låg kvar lite längre (?)

Vi pratade ju om den saken i den här tråden:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=27507

Färgbilder från Vetlanda - Järnforsen i början av 80-talet finns i Spårstumpen nr 105.

Ante

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Granis, Wednesday, November 24, 2010, 13:31 (5248 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vi pratade ju om den saken i den här tråden

Ja, just det ja. Och det bara för 1,5 år sen... Intressant, ty där fastslås (?) att spåret till Sävsjö låg kvar ända till hösten 1972. Alltså över tio år efter att trafiken upphört dit! Kanske hoppades man ganska länge på återupptagen trafik i nån form? Typ från Landsbro eller Myresjö, som då av nån anledning skulle köras västerut? Men varför då när ramp fanns i Vetlanda men inte i Sävsjö (eller?)? Räknade man kanske med att banan öster om Vetlanda skulle breddas (vilket ju också skedde på 80-talet) och att man då skulle leda återstående smalspårstrafik västerut? Hur som helst vore det kul att få se fler nyare bilder från den västliga sträckan. Det finns kanske fler bilder av rivningståget än den Ante hänvisade till? Från Sävsjö vore jättekul då!

/ L G :-)

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Johan P, Wednesday, November 24, 2010, 14:22 (5248 dagar sedan) @ Granis

Ibland väntade man med rivning tills hela banan var nedlagd. Det mesta av t.ex. FJ lades ned 1959 men upprivning skedde inte förrän Axelfors-Älvsered lagts ner 1961. Det kan ha varit på samma sätt med Landsbro-Sävsjö - åtminstone till att börja med. Man kanske räknade med att upphöra med Landsbro-trafiken inom en snar framtid men att det drog ut längre än vad man trott.

I Tåg nämns däremot diskussioner om att omleda trafiken från Kvillsfors/Järnforsen via Gårdveda. Där låg ju banan kvar fram till 1991-92.

Sedan har jag alltid undrat hur länge Skurugata-Kålshester på EÖJ låg kvar. Järnvägsdata nämner att sträckan sparades för militära ändamål.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Granis, Wednesday, November 24, 2010, 14:27 (5248 dagar sedan) @ Johan P

Ibland väntade man med rivning tills hela banan var nedlagd. Det mesta av t.ex. FJ lades ned 1959 men upprivning skedde inte förrän Axelfors-Älvsered lagts ner 1961. Det kan ha varit på samma sätt med Landsbro-Sävsjö - åtminstone till att börja med. Man kanske räknade med att upphöra med Landsbro-trafiken inom en snar framtid men att det drog ut längre än vad man trott.

Troligt scenario. Rubbet revs sedan Landsbrotrafiken upphört 1973 och spåranslutningen med den återstående, östra delen, av fd VJ skulle brytas i o m att spårkorset i Vetlanda då försvann? Som sagts; fler bilder från denna spårrivning vore trevligt.

I Tåg nämns däremot diskussioner om att omleda trafiken från Kvillsfors/Järnforsen via Gårdveda. Där låg ju banan kvar fram till 1991-92.

Revs väl av OBJ?

Sedan har jag alltid undrat hur länge Skurugata-Kålshester på EÖJ låg kvar. Järnvägsdata nämner att sträckan sparades för militära ändamål.

Ska ha använts av Ing 2 fram till 1980. Varefter åtminstone delar av banan revs/ togs om hand av AGJ.

/ L G

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Lennart Fransson, Wednesday, November 24, 2010, 15:24 (5248 dagar sedan) @ Granis

Ibland väntade man med rivning tills hela banan var nedlagd. Det mesta av t.ex. FJ lades ned 1959 men upprivning skedde inte förrän Axelfors-Älvsered lagts ner 1961. Det kan ha varit på samma sätt med Landsbro-Sävsjö - åtminstone till att börja med. Man kanske räknade med att upphöra med Landsbro-trafiken inom en snar framtid men att det drog ut längre än vad man trott.


Troligt scenario. Rubbet revs sedan Landsbrotrafiken upphört 1973 och spåranslutningen med den återstående, östra delen, av fd VJ skulle brytas i o m att spårkorset i Vetlanda då försvann? Som sagts; fler bilder från denna spårrivning vore trevligt.

I Tåg nämns däremot diskussioner om att omleda trafiken från Kvillsfors/Järnforsen via Gårdveda. Där låg ju banan kvar fram till 1991-92.


Revs väl av OBJ?

Fritt ur minnet var sträckan 6 km lång, de tre närmast Gårdveda hamnade i Böda, resten i Ohs. Rivning 89-90 (-91?)

Sedan har jag alltid undrat hur länge Skurugata-Kålshester på EÖJ låg kvar. Järnvägsdata nämner att sträckan sparades för militära ändamål.


Ska ha använts av Ing 2 fram till 1980. Varefter åtminstone delar av banan revs/ togs om hand av AGJ.

/ L G

Spårkorset i Vetlanda

av Peter Andersson, Wednesday, November 24, 2010, 22:47 (5247 dagar sedan) @ Granis

Ibland väntade man med rivning tills hela banan var nedlagd. Det mesta av t.ex. FJ lades ned 1959 men upprivning skedde inte förrän Axelfors-Älvsered lagts ner 1961. Det kan ha varit på samma sätt med Landsbro-Sävsjö - åtminstone till att börja med. Man kanske räknade med att upphöra med Landsbro-trafiken inom en snar framtid men att det drog ut längre än vad man trott.


Troligt scenario. Rubbet revs sedan Landsbrotrafiken upphört 1973 och spåranslutningen med den återstående, östra delen, av fd VJ skulle brytas i o m att spårkorset i Vetlanda då försvann? Som sagts; fler bilder från denna spårrivning vore trevligt.

Var det inte så att smalspårsbangården i Vetlanda låg sydväst om normalspåret, och man var tvungen att korsa normalspåret mot Åseda för att komma ut på linjen österut? Lokstallet låg ju även det på den västra sidan några hundra meter efter linjen mot Landsbro. Om ovanstående stämmer att spårkorset försvann samtidigt som Landsbrolinjen så måste rampningen skett på östra sidan ungefär där BK-tågs verkstad sedemera låg och att lokstallet inte längre användes. Kan någon bekräfta att det var så?

/Peter

Spårkorset i Vetlanda

av Patrik E, Wednesday, November 24, 2010, 23:09 (5247 dagar sedan) @ Peter Andersson

Var det inte så att smalspårsbangården i Vetlanda låg sydväst om normalspåret, och man var tvungen att korsa normalspåret mot Åseda för att komma ut på linjen österut? Lokstallet låg ju även det på den västra sidan några hundra meter efter linjen mot Landsbro. Om ovanstående stämmer att spårkorset försvann samtidigt som Landsbrolinjen så måste rampningen skett på östra sidan ungefär där BK-tågs verkstad sedemera låg och att lokstallet inte längre användes. Kan någon bekräfta att det var så?

Spårkorset fanns under hela den smalspåriga perioden. Bangård och rampning skedde på den västra sidan. I alla fall 1984 när jag besökte banan. Klarsignal genom korset gavs av en dvärgsignal hos smalspåret.

Spårkorset i Vetlanda

av Peter Andersson, Wednesday, November 24, 2010, 23:57 (5247 dagar sedan) @ Patrik E

Användes lokstallet och vänskivan fram tills breddningen?

Spårkorset i Vetlanda

av Granis, Thursday, November 25, 2010, 08:16 (5247 dagar sedan) @ Peter Andersson

Har för mig att det fanns bilder på och i stallet i Tågs artikelserie "de sista smalspåren" vid 80-talets mitt. Och kanske i efterföljande notiser och artiklar i "Roslagsexpressen" också?

/ L G

Spårkorset i Vetlanda

av Gunnar Lilienberg, Friday, November 26, 2010, 15:56 (5246 dagar sedan) @ Peter Andersson

Användes lokstallet och vänskivan fram tills breddningen?

Ja. Lokstallet användes för lokomotorerna.

Spårkorset i Vetlanda

av Granis, Thursday, November 25, 2010, 08:14 (5247 dagar sedan) @ Patrik E

Spårkorset fanns under hela den smalspåriga perioden. Bangård och rampning skedde på den västra sidan. I alla fall 1984 när jag besökte banan. Klarsignal genom korset gavs av en dvärgsignal hos smalspåret.

Ajdå. Där ser man hur dålig man är på Vetlandageografi. Så då kan det knappast vara en orsak till trafikförhållandena västerut på smalspåret. Man kan nästan undra om det inte kunde varit så att man behållit trafik västerut "när man ändå måste ha kvar anläggningarna" (väster om normalspåret) för trafik österut? Tills den sträckan breddades då. Och hade trafiken till Landsbro varit mer omfattande kanske den banan breddats också?

/ L G

Spårkorset i Vetlanda

av Patrik E, Thursday, November 25, 2010, 18:48 (5247 dagar sedan) @ Granis

Ajdå. Där ser man hur dålig man är på Vetlandageografi. Så då kan det knappast vara en orsak till trafikförhållandena västerut på smalspåret. Man kan nästan undra om det inte kunde varit så att man behållit trafik västerut "när man ändå måste ha kvar anläggningarna" (väster om normalspåret) för trafik österut? Tills den sträckan breddades då. Och hade trafiken till Landsbro varit mer omfattande kanske den banan breddats också?


/ L G

Det är mycket möjligt. Betänk dock att SJ ville egentligen inte bredda banan österut heller. Det var dock en politisk kohandel där SJ spelade ut länstrafikbolagen mot varandra att om de kom överens om en nedläggning av Växjö Västervik så lovade SJ bl.a att bredda Vetlandasmalspåret.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Björn Malmer, Falkenberg, Wednesday, November 24, 2010, 15:35 (5248 dagar sedan) @ Granis

(Hjärtklappning igen). Du råkar inte ha varit ute längs denna bana några år tidigare, och då västerut (från Vetlanda)? Mot Landsbro- Sävsjö?>
/ L G :-)

Tyvärr inga bilder från Vetlanda-Sävsjö. Jag tog dock ett foto på lokstallet och vändskivan i Vetlanda, vilket jag lägger ut om några dagar.
Mvh Björn M.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av lotsen, Wednesday, November 24, 2010, 17:53 (5248 dagar sedan) @ Björn Malmer

underbara bilder, är sjukt avis. smalspårigt är något av det finnaste, spår, vagnar, lok ja prata kan man i massor!

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Torbjörn Johansson, Thursday, November 25, 2010, 00:12 (5247 dagar sedan) @ Björn Malmer

Härliga bilder, Jag åkte själv med denna vut både till Kvillsfors och Järnforsen
något år innan breddningen och var med ända in på vändskivan till lokstallet.
Åkte med en förare som hette Eriksson(tror jag)och han berättade att just 400 hade en benägenhet att alltid krångla är det var dags att gå till stall, precis som om den inte ville dit. Han sade detta med ett hjärtligt gott skratt.
Tog själv bilder på denna resa också i svartvitt även med fordonen på skivan.
Har för mig att man delade på lokomotorerna inför "stallning", förmodligen p.g.a. platsbrist.
plinsen

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Torbjörn Johansson, Thursday, November 25, 2010, 00:36 (5247 dagar sedan) @ Torbjörn Johansson

Tilläggas kan att det rörde sig om Z4p 402 + Z4p 400.
Tobbe.

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av Johan P, Thursday, November 25, 2010, 13:27 (5247 dagar sedan) @ Torbjörn Johansson

Tog själv bilder på denna resa också i svartvitt även med fordonen på skivan.

Om du har möjlighet att visa de bilderna vore det mycket intressant att se!

Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982.

av kvarnstugan, Thursday, November 25, 2010, 19:47 (5246 dagar sedan) @ Johan P

Här kommer en bild från Järnforsen även den tagen 1982. Tåget står uppställt vid stationen för avfärd mot Vetlanda. Vagnarna har lastats med sågat virke på Olaussons såg i Järnforsen.

[image]

Lastning av vagnar med virke år 1982.

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, November 26, 2010, 01:34 (5246 dagar sedan) @ kvarnstugan

Här kommer en bild från Järnforsen även den tagen 1982. Tåget står uppställt vid stationen för avfärd mot Vetlanda. Vagnarna har lastats med sågat virke på Olaussons såg i Järnforsen.

[image]

Man kan då se att buntarna med sågat virke bara spänns fast med de till stolparna hörande kättingarna. När togs dessa kättingar bort? (P g a olycksrisken - arbetsmiljöproblem?)
Modernare öppna vagnar brukar ha inbyggda fasta spänndon för speciella kättingar som, om ej i bruk, förvaras i lådor av sträckmetall under flakets kant. När infördes sådana?

/funderade åter CEO

[x]
[*]