Frambo f.d. station på TNJ (Byggnad)

av Björn Malmer, Falkenberg, Thursday, December 02, 2010, 12:06 (5116 dagar sedan)

[image]

Frambo f.d. station och godsmagasin fotograferat från motorvagnen i mars 1967

[image]

Z4p 410 och Z4p 411 med utfärdståget vid Frambo f.d. station den 12 maj 1968.

[image]

Efter avbemanningen år 1960 uppfördes en väntkur i Frambo något 100-tal meter österut mot Nossebrohållet.

Forts. följer.

Björn M.

Frambo f.d. station på TNJ

av Erik Samuelsson (tillfällig inloggning), Thursday, December 02, 2010, 13:18 (5116 dagar sedan) @ Björn Malmer

Är det inte just Frambo som ser ut att inte ha målats sen dessa dagar. Riktigt genuint fortfarande!

Härliga bilder!

Frambo f.d. station på TNJ

av Granis, Thursday, December 02, 2010, 13:34 (5116 dagar sedan) @ Björn Malmer

Suck. Tänk så mycket man fortfarande så sent som på 60-talets slut ansträngde sig för att banor och trafikplatser skulle se prydliga ut, t o m på nedläggningshotade* smalspåriga bibanor. Idag klarar man/ vill man inte klara motsvarande ens längs de stora Stambanorna! Och suck igen (över bilderna).

/ L G :-)

*= Ja, kanske t o m nedläggningsbeslutade!?

Frambo f.d. station på TNJ

av Alf Ödlund, Thursday, December 02, 2010, 22:17 (5116 dagar sedan) @ Björn Malmer

Vilken kulturskatt. Ser med spänning fram mot Åsakabanken och kanske rentav vägövergången vid Gärdhem och ...

Frambo 2007

av Eckerberg, Thursday, December 02, 2010, 22:35 (5116 dagar sedan) @ Lars P

Suck! Så trist att se hur huset förfars, finns det ingen som kan ta hand om denna lilla skatt? Lite väl långt att pendla till jobbet för min del:-(

Frambo 2007

av Erik Samuelsson (tillfällig inloggning), Thursday, December 02, 2010, 22:38 (5116 dagar sedan) @ Eckerberg

Samtidigt är det så mycket mer bevarat än många andra stationer. Kanske vi får se Väne Åsaka och Gärdhem framöver och kan jämföra med bilder från idag.

Frambo är en klar favorit! Men lite olja på fönsterbågarna hade inte skadat! :-)

Frambo 2007

av Lars P, Thursday, December 02, 2010, 23:03 (5116 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig inloggning)

Samtidigt är det så mycket mer bevarat än många andra stationer. Kanske vi får se Väne Åsaka och Gärdhem framöver och kan jämföra med bilder från idag.

Frambo är en klar favorit! Men lite olja på fönsterbågarna hade inte skadat! :-)

Jag håller med, även om jag också direkt tänker tanken att huset behöver vård så är det så mycket mer intressant att se det i detta skick än om det är ombyggt. Jämför med bild på Främmestad.

Jou!

av Rasmus Axelsson, Thursday, December 02, 2010, 23:47 (5116 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig inloggning)

Samtidigt är det så mycket mer bevarat än många andra stationer. Kanske vi får se Väne Åsaka och Gärdhem framöver och kan jämföra med bilder från idag.

Frambo är en klar favorit! Men lite olja på fönsterbågarna hade inte skadat! :-)

Kan bara hålla med. Till och med jag har tagit en omväg för att se detta mirakel. Ljufvligt!

Mumma!

av Rasmus Axelsson, Thursday, December 02, 2010, 23:48 (5116 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Z4p 410 och Z4p 411 med utfärdståget vid Frambo f.d. station den 12 maj 1968.

Mumma vilket vykortsmotiv det skulle bli!

Frambo 2007

av Alf Ödlund, Friday, December 03, 2010, 08:27 (5116 dagar sedan) @ Lars P

Jag har hört ett rykte att huset bebos av en enstöring som inte släpper jäkel över bron.

Frambo 2007

av Gunnar L, Alingsås, Friday, December 03, 2010, 16:40 (5115 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig inloggning)

Samtidigt är det så mycket mer bevarat än många andra stationer. Kanske vi får se Väne Åsaka och Gärdhem framöver och kan jämföra med bilder från idag.

Frambo är en klar favorit! Men lite olja på fönsterbågarna hade inte skadat! :-)

tyvärr Erik så finns inte ens alla fönster kvar på den sidan mot trollhättan
det är den bästa sidan som syns på bilden håller med dig om att frambo är en klar favorit. Men har idag tyvärr konstaterat att det har sjanserat betydligt dom sista åren.