Roslagsbanan kunde blivit först i Sverige med enfas 50 Hz (Elektrifiering/elektrisk drift)
... RB:s framtid var ju också länge osäker. Inte desto mindre var SJ 1962 inne på att mata Roslagsbanan från sin egen anläggning i Häggvik, men då i form av 20 kv trefas som dels skulle ge ström till likriktarstationerna, dels till växelvärme. Syftet var att kunna utnyttja förmånligare strömpriser; vattenfall ville höja priset till RB kraftigt i samband med att SRJ gamla avtal löpte ut [Ebr 90751]
Precis. Men på min tid (1976-91) pratade Ela-gubbarna om just "20-kilovolten" som matade, jag tror dom sa, Exp-fältets likriktare. Var detta i a f nånting annat, med andra ord??
Gamla SRJ hade börjat köpa "prima kraft", alltså avbrottsfri, cirka 1923 fr Vattenfall (och ångkraftverket i Stocksund avvecklades definitivt -27; man hade på senare år även försett kommunerna runt omkring m viss kraft). /RB 100 År sid 71-72; jag fick ihop lite grann där om "ny bättre matning", fast mycket mer finns säkert att berätta./
Kan ngn vårdslös Vattenfallsgubbe ha råkat ge dom ett superkontrakt då, så att kWh-priset sen inte fick höjas...?