Herman Schumann att lasta på jvg-vagn, men hur? (Järnväg allmänt)

av Tore Blom, Sunday, December 19, 2010, 19:02 (5172 dagar sedan)

[image]


Ovanstående direktörsvagn har ju klara likheter med järnvägsvagnar, men min fråga är, när så dessa lastades på jvg-vagn hur änvändes de klackarna som finns i nedre hörnen. Var det så att man ställde en distans inunder eller varför inte bara en ring och kätting och tjudra fast dem bara?
Kan tänka mig att de hål vi ser på roten till klacken är till för ett schackel och kättting med björn, men som sagt vad är klacken till, någon?

Tore Blom
www.rubens.se

[image]

Herman Schumann att lasta på jvg-vagn, men hur?

av Per Ljungberg, Tuesday, December 21, 2010, 13:51 (5170 dagar sedan) @ Tore Blom

Kan det vara så att man kunde lyfta hela korgen/vagnen med linor/kedjor med hjälp av dessa krokar. Finns likadana i andra ändan också? Man kanske behövde flytta vagnen i sidled ibland där det var ont om plats. För det är väl en fd Circus/Tivoli-vagn?
Funderar PLj

Herman Schumann att lasta på jvg-vagn, men hur?

av Tore Blom, Tuesday, December 21, 2010, 15:58 (5170 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja det har du ju rätt i att det skulle kunna vara att stroppa i vid lyft? För visst är där sådan krok i alla fyra hörnen. Eller ett bra domkraftsfäste/anslag.

Vagnen är naturligtvis en Cirkus vagn, ursprungligen, ja i alla fall tidigast känd som direktörsvagn vid Furuviks Cirkus, sedan lär den varit del i deras vandrarhem för att i nästa etapp vara McDonalds barnkalasvagn vid Kupolen i Borlänge under en 15 år. Samlarklenod vid Rubens endast några få år.
Vi kan notera att likadana krokar finns få Cirkus Rodins kassavagn fast i lite modernare form? (Gotland 2008)

Det ska bli spännande att se det fotoalbum som omnämndes i en annan tråd

Tore Blom

http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/

[image]