Fråga i PV om B 1149 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, December 21, 2010, 10:32 (5120 dagar sedan)

Det ställdes några frågor i PV gällande B 1149 som exporterades till USA 1994. Jag har inte några närmare uppgifter om lokets historia, men om någon (Conny Sernfalk t ex?) har några uppgifter så kanske man kunde glädja frågeställaren med litet information?

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=398971

grönt monster

av Morshyttan, Tuesday, December 21, 2010, 10:40 (5120 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det ställdes några frågor i PV gällande B 1149 som exporterades till USA 1994. Jag har inte några närmare uppgifter om lokets historia, men om någon (Conny Sernfalk t ex?) har några uppgifter så kanske man kunde glädja frågeställaren med litet information?

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=398971

fråga inte mig om ånglok, det blir bara tok men titta på bilden enligt länk;

http://www.railmerchants.net/locomotives/swedish2.jpg

vagnen bakom det sköna loket dvs den gröna, är det en lustigt formad snöplog :-) , dåligt byggd framsida som inte tålt fartvinden ;-) på mitten eller hittade man bara kurvmallar när den skulle byggas:-| :-D

vilka frågor men utan frågor inga svar och utan svar inget vetande och utan vetande ingen kunskap och utan kunskap inget att fundera över så här dagarna innan jul i morshyttan :-) ;-) :-D :-D

grönt monster

av Kurtan @, Tuesday, December 21, 2010, 10:52 (5120 dagar sedan) @ Morshyttan

Lugn, Staffan - plogen är betydligt spetsigare än du tror, det är bara perspektivet och teleeffekten som förrycker proportionerna. Amerikansk standardmodell från ca 1880-1950.

grönt monster

av Morshyttan, Tuesday, December 21, 2010, 14:58 (5120 dagar sedan) @ Kurtan

tack, jag hade vidare funderingar på om det var någon förintelsemaskin från inbördeskriget eller ovanligt kraftig spårrensare, tur att jag inte skrev det;-)

under shermans "march mot havet" under inbördeskriget revs tyvärr åtskilligt med järnväg i förödelsens tecken :-P :-( .
(dock lär det ha gått att bygga mer järnväg per dag vid bygget av banan västerut än vad hans soldater orkade riva på en dag ;-) :-D )

en bild av händelsen, men känsliga läsare varnas då den innehåller våld, förintelse och antydningar till vanhelgande av spår, allmänheten varnas:-P http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Sherman_sea_1868.jpg

men så skedde om än med fredligare sinne här i morshyttan för 90 år sedan :-P :-( ;-)

B 1149

av Conny Sernfalk, Tuesday, December 21, 2010, 22:33 (5119 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Här är lite uppgifter om loket som jag hunnit lägga in (mer finns). Andra får gärna komplettera. Jag är inte registrerad på Postvagnen, så jag lägger endast ut uppgifterna i detta forum. Någon kan kanske länka hit från postvagnen.

1913
Inköpspris 84.022:- WS
1913
Levererad med vacuumbroms KOA
1918
Erhöll AGA standard gas belysning KOA
1922
Erhöll knorrbroms KOA
1928
Vacuumbroms nedtagen KOA
1936
Såld till SWB (SWB A 96). Inköpskostnad 85.000:- för 4 B lok d.v.s 21.250:-/lok. Levererades med A tender, men p.g.a SWB vändskivor inköptes C tender för 1.750:-.
Mellan lok och C tender uppsatte SWB stödbuffertar (fästa på tender) som stadgade sidledes och som avsevärt förbättrade lokens gång jämfört med tidigare använda A tendrarna SJK 13
SJK 8
1936-10-23
B 1143, 1149, 1267 och 1380 såldes av SJ till SWB 1936 enligt str 77 och skrivelse om försäljningen 23 oktober 1936.
De två lok som överlämnades 1936 fick nummer 95-96 enligt SWB "str 77". Det var 1143 och 1149 som överlämnades 14/11-36 enligt påteckning på skrivelsen 23 okt 36.
16/3-37 överlämnades 1380 och 22/3-37 1267 enligt nämnda skrivelse. Enligt SWB fick de lok som kom 1937 nummer 97 resp 98, men ingen ordning anges.
Järnvägshistoriskt forum 2008-11-27/Thomas Tell TT
Efter 1936
Vid revision av SWB ökades blästerrörsavståndet varvid blästerrörets dragverkan förbättrades. SJK 8
?
Ombyggd till elektrisk belysning Str 77
1938-04-17
Foto av okänd i Köping. Alltjämt märkt B 1149 Foto
1943
Omlitt till A1 SJK 13
1944-08-31
Skrivelse till Mbr
Härmed meddelas att de från SJ inköpta tendrarna av följande nummer och är kopplade till följande lok:
lok 1149 tender 751
....
Västerås den 31 augusti 1944 Sven Klemming TT
1945
Åter SJ vid SWB förstatligande SJK 13
1945
Erhöll turboelektrisk belysning KAO
1946-09-03
Ur skrivelse beträffande B-loket 1149 den 3 sep 1946
"Förarehytten ombygges till sluten i enlighet med bifogade ritningar Mbr 9115, 12741, 13270, 7028 och 8347." BD
1949
Foto Tåg 2660 ank Långsele 12,48 foto Bo Ekvalls saml Foto
1950-01-01
Driftlok i IV Distriktet Str 77
1953-05-01
Driftlok 14 Ms SJ
1958-05
Anmält till beredskapslok SJ/RW
1958-07-21
Brev från SJ Drifttjänstbyrå. B 1149 (och att antal andra ånglok) föreslås bli överfört till beredskapsånglok, med anledning av att loket har anmälts som avställd inom 14 ms. Försvarsbyrån tillstyrker förslaget Fsbr
1958-08
Beredskapsrevision SJ/RW
1967-07
Observerad i Härnösand WS
1968-07
Observerad i Härnösand WS
1969-07-08
Uppställd i Härnösand AFB01
1971-02
Torrluftkonservering beordrad SJ/RW
1971-08-10
Uppställd i Härnösand AFB02
1972-05-03
Provkörd WS
1972-05-12
Observerat i Sundsvall utomhus AFB01
1972-07-22
Observerat i Långsele utomhus. AFB01
1972-07-28
Foto utomhus i Långsele av Weine Stenqvist Foto
1972-08-16
Observerad utomhus i Bräcke AFB05
1972-09
Torrluftkonservering verkställd i Jansjöns lokhus SJ/RW
1978-08-01
Uppställd i Jansjöns lokhus torrluftkonserverad WS
1985-05
Uppställd i Jansjöns lokhus torrluftkonserverad AFB06
1988-08-08
Uppställd i Jansjöns lokhus torrluftkonserverad AFB06
1990
Besiktigad i Jansjöns lokhus. Senare under året transporterad till Gävle Järnvägsmuseum där det kvarstod till ca 1991. Därefter transporterad till Grängesberg. Under en begränsad period var loket även uppställd i Byvalla lokhus CS
1991
Slopad isamband med avvecklingen av kvarvarande beredskapsånglok SJ
1992-01--02
Under januari arbetas det intensivt med att göra i ordning ytterligare ett ånglok litt B för eventuell export till Canada. Tre ånglok testas av vilket nr 1149 visar sig vara i bäst skick och får en fullständig genomgång. Loket besiktigas den 3 februari och dagen därpå kör vi ner loket till Kil för vidare transport till Göteborg där loket demonstreras för dom utländska spekulanterna som dock väljer att köpa ett lok litt E2 istället.
Källa: GGBJ hemsida http://www.gbbj.nu/artal/1992.htm
1992-02-18-19
Provkörd Göteborg-Öxnered t/r inför ev försäljning till Kanada.
Järnvägshistoriskt forum 2010-09-28/Martin Svenson MS