Tivoli på Järnväg? (Järnväg allmänt)

av Tore Blom, Tuesday, December 21, 2010, 13:13 (5170 dagar sedan)

Eftersom det inte vart en enda respons på min fråga enlgt förra inlägget
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=68517 försöker jag igen genom att vända på frågan eller ställa följdfråga.

Finns det INGA bilder på Tivolin eller Cirkus som är lastade på våra järnvägsvagnar? De måste ju rimligtvis körts vissa sträckor på järnväg, men det kanske aldrig perputierades.

Tivoli på Järnväg?

av Per Ljungberg, Tuesday, December 21, 2010, 14:26 (5170 dagar sedan) @ Tore Blom

Jag har sett Cirkus/Tivoli på järnväg i Alingsås på 1950-talet. Det kom som extra godståg och hade nog 30-40 O-vagnar lastade med fordon. Cirkusvagnarna hade ofta trähjul eller gamla slitna gummihjul. Som dragfordon hade man traktorer. Ett företag hade en fd stridsvagn med borttaget kanontorn. Den var väldigt effektiv med sina band och kunde dra bra i svår terräng. Tåget fick delas upp i delar eftersom lastkajen inte var så lång. Tyvärr hade jag inte tillgång till kamera på den tiden.
PLj

Tivoli på Järnväg?

av jhje, Tuesday, December 21, 2010, 20:30 (5170 dagar sedan) @ Per Ljungberg

I Ulricehamn, tidigt 50-tal, var det besök av en stor cirkus, bl.a hade de två arenor.
När cirkusbesöket var klart lastades hela ekipaget på järnväg mot Falköping.
Det gick då som extra tåg, ganska sent, på kvällen eller tidig natt. Min far måste upp för att lägga fri tågväg. Själv var jag uppe och tittade men det rullade fort förbi.
Kamera på den tiden var inte var mans egendom.

Tivoli på Järnväg? Tillägg

av Per Ljungberg, Wednesday, December 22, 2010, 15:51 (5169 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det var inte bara öppna vagnar. Det var några G-vagnar för hästar och eventuellt andra djur med också. Om personalen åkte vanligt tåg eller kom dit på annat sätt kommer jag inte ihåg. De kunde väl inte vara i sina vagnar upplastade på godståget antar jag. Eller?
PLj

Grå zon och elefantgodsvagn

av Johan Vinberg, Bromsten, Thursday, December 23, 2010, 14:32 (5168 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Om personalen åkte vanligt tåg eller kom dit på annat sätt kommer jag inte ihåg. De kunde väl inte vara i sina vagnar upplastade på godståget antar jag. Eller?
PLj

Jo - visst åkte tivolinas och cirkusarnas teknikpersonal med tågen i sina resp manskapsvagnar. Förbjudet - javisst men av nån anledning valde varken SJ eller andra järnvägsförvaltningar göra nått väsen av det.

En bekant till mig som kom hit från Tyksland till Sverige under kriget som flykting undan Wehrmacht tog jobb på en svensk cirkus som elefantskötare. Det ingick bl.a. att sova med lefenterna i G-finkan på en medförd brits.
Så gjorde också Ewald (som kompisen heter) och vagknade en morgon med att frysa om benen. Till sin förvåning skaknades täcke och byxor. I en av elefanternas mungipor hängde en rest av byxan kvar och snart upptäckte han att elefanterna nått hans brist med sina snablar. De hade snabbt massakerat täcket - även om deknappast åt av de hade man bitit sönder det liksom hans byxor där bl.a plånboken med alla ransoneringskort låg. Jobbet i stallet var så pass tungt att Wwald sov djupt och inte märkte att eleganterna dratt av hans byxor.
Cirkusdirektören och arbetsgivaren Chuy Mijares (en i Karlskoga inflyttad mexikanare som varit lindansre och gift sig med en svenska) fick skriva ett intyg om de bortkomna kupongerna (sp att Ewald kunde fpå ut nya) med den lustiga motiveringen.
"Ransoneringskuponger uppätna av elefant".

Hilsen
Johan

Tivoli på Järnväg? Tillägg

av Per Ljungberg, Thursday, December 23, 2010, 20:40 (5168 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Beträffande själva avlastningen så kommer jag ihåg att man fällde gavellämmarna på O-vagnarna och kopplade ihop flera vagnar som man sedan drog av tåget. Därefter drog man dem till circusplatsen med traktor. Avståndet dit var kanske 1 km. Det växlade under årens lopp beroende på att tidigare platser blev bebyggda och nya måste ordnas.
PLj

Tivoli på Järnväg?

av Ola Almquist, Tuesday, December 21, 2010, 15:10 (5170 dagar sedan) @ Tore Blom

Eftersom det inte vart en enda respons på min fråga enlgt förra inlägget
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=68517 försöker jag igen genom att vända på frågan eller ställa följdfråga.

Finns det INGA bilder på Tivolin eller Cirkus som är lastade på våra järnvägsvagnar? De måste ju rimligtvis körts vissa sträckor på järnväg, men det kanske aldrig perputierades.

Johan Vinberg kan mycket om cirkus på järnväg. Se detta inlägg. Jag vet dock inte hur det har gått med bildbanken. Nu är det snart jul så det kanske är på gång...

M.v.h.
Ola

Tivoli/cirkus på Järnväg

av Kurtan @, Tuesday, December 21, 2010, 18:02 (5170 dagar sedan) @ Ola Almquist

Är USA av intresse i sammanhanget?

Glöm isåfall aldrig bort "the Greatest show on Earth", alltså jättecirkusen Ringling Brothers, Barnum & Bailey. Denna turnerade runt hela USA och hade på senare år T R E maneger uppsatta samtidigt vid varenda föreställning, i ett riktigt jättetält...

Materiel, husvagnar och djur kördes omkring i TRE egna blandade tågsätt av olika sammansättning, ganska stora o långa. Utförliga uppgifter om dessa fanns, tror jag, i ett nummer av Popular Mechanics från 50-talet nån gång...

Jag vet inte hur RBB&B mår idag - bilder av påkostade nyare specialvagnar av 50-60-talssnitt för bolaget (som alltså var en egen "private line") finns i diverse atörre bilddatabaser med div. tåg i...

Jag ska kolla vad det står i min amerikanska järnvägsordlista om denna nationalklenod; återkommer...

Tivoli/cirkus på Järnväg

av Granis, Tuesday, December 21, 2010, 20:34 (5170 dagar sedan) @ Kurtan

Är USA av intresse i sammanhanget?

Glöm isåfall aldrig bort "the Greatest show on Earth", alltså jättecirkusen Ringling Brothers, Barnum & Bailey. Denna turnerade runt hela USA och hade på senare år T R E maneger uppsatta samtidigt vid varenda föreställning, i ett riktigt jättetält...

Materiel, husvagnar och djur kördes omkring i TRE egna blandade tågsätt av olika sammansättning, ganska stora o långa. Utförliga uppgifter om dessa fanns, tror jag, i ett nummer av Popular Mechanics från 50-talet nån gång...

Jag vet inte hur RBB&B mår idag - bilder av påkostade nyare specialvagnar av 50-60-talssnitt för bolaget (som alltså var en egen "private line") finns i diverse atörre bilddatabaser med div. tåg i...

Via en länk på "PV" om "Tehachapi Loop" hittade jag detta färska klipp (?) på "Youtube" med ett mäktigt tåg från nämnda cirkus (det finns fler klipp om detta). Så dom verkar köra miljövänligt (?) fortfarande. Hur som helst: Det är vad jag kallar ett cirkuståg!!

/ L G :-)

Ringlings alltjämt på järnväg

av Johan Vinberg, Bromsten, Tuesday, December 21, 2010, 21:33 (5170 dagar sedan) @ Granis

Kan bara bekräfta Kurtans och Granis inlögg-

"Ringlings" som man säger till vardags i branschen (utom i Frankrike där man kallar jättecirkusen för "Barnum") har tre per järnväg turnerande enheter (Units) ute från mitten av januari till slutet november. Även Kanada gästas.
Tältturérandet slutande man med 1957 pga av att Hoffa och hans Teamsters började organisera tältjobbarna med reglbundna strejker. Ägaren John Ringling-North bytte då - med Paul Ankas promotor Irvin Felds hjälp - på en månad till att spela i sporthallar.
SÅ har det fortsatt till idag och företaget drivs nu av Felds sondotter Nichole i samma företagsgrupp som Disney on Ice. Länge låg vinterkvarteret i Sarrasota (Floridas västkust) den urpsrunglige ärgaren John Ringling och hans sex bröder slog sig ned. Järnvägslinjen genom den staden fortsatte sydpå till Kay West och lär ha blivit blomstrande på all kubansk fruktjuice.
1970 flyttade den då nye ägaren Irvin Feld verksamheten till Venice (tmed samma bana). Dessvärre fick man flytta igen - ofrivilligt - till Naples längre norrut eftersom banunderhållet söder om Naples mer eller mindre upphört och bl.a. orsakat en stor urspårning för ett av Ringlings tågsätt.

Hilsen
Johan

Ringlings alltjämt på järnväg

av Kurtan @, Tuesday, December 21, 2010, 22:48 (5170 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Tack, JV och Granis. Officiellt namn på cirkusen lär fortfarande vara just detta: ’Ringling Brothers and Barnum & Bailey’. Eftersom man har "egen" tågverksamhet (kanske nu t o m med egna lok??) är man som sagt en "private line" med egen reporting mark/vagnssignatur: RBBX!

Är tre maneger samtidigt nu ett minne blott?

En känd film om cirkusen på 50-talet hette förstås "Världens största show" med Betty Hutton i en av huvudrollerna. Underhållande Hollywoodprodukt med påkostade inslag och skratt och tårar och dramatik av alla slag.

Bl a kör cirkuståg nr 2 bakifrån in i det stillastående tåg 1 med dunder och brak! En oerhört effektfull scen, där man hade laddat upp med en massa riktiga slopade vagnar, som vräks åt sidorna och gör hiskliga luftfärder när loket formligen PLOGAR bort allt i sin väg, medan tåget bakom trycker på... Månne denna scen kan finnas på Youtube...?

Ringlings alltjämt på järnväg

av Ola Almquist, Tuesday, December 21, 2010, 23:07 (5170 dagar sedan) @ Kurtan

En känd film om cirkusen på 50-talet hette förstås "Världens största show" med Betty Hutton i en av huvudrollerna. Underhållande Hollywoodprodukt med påkostade inslag och skratt och tårar och dramatik av alla slag.

Bl a kör cirkuståg nr 2 bakifrån in i det stillastående tåg 1 med dunder och brak! En oerhört effektfull scen, där man hade laddat upp med en massa riktiga slopade vagnar, som vräks åt sidorna och gör hiskliga luftfärder när loket formligen PLOGAR bort allt i sin väg, medan tåget bakom trycker på... Månne denna scen kan finnas på Youtube...?

Självklart!
http://www.youtube.com/watch?v=UUtf_RE6r5Q
Vilken j-a smäll!

M.v.h.
Ola

Ringlings alltjämt på järnväg

av Granis, Tuesday, December 21, 2010, 23:26 (5170 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilken j-a smäll!

Jo. Fast är det inte lite "modellvarning" över scenen ändå? Undrar om man ens med dåtida "arbetsskyddsbestämmelser" skulle låtit skådespelare stå bredvid tåget när nästa plöjer in i detsamma och lastade fordon och annat gods vräks åt sidan? Utan "special effects" alltså.

/ L G

Ringlings alltjämt på järnväg

av Kurtan @, Tuesday, December 21, 2010, 23:42 (5170 dagar sedan) @ Granis

Vilken j-a smäll!


Jo. Fast är det inte lite "modellvarning" över scenen ändå?

Jag tvivlar på det. Ljuset i denna filmkopia är dessutom väldigt svagt - och jag är nästan bergsäker på att delar av "plogningen" är bortklippta här. Det var just DOM man kom ihåg långt efteråt!

Effekten när det påkörande tåget träffade första tågets bakände var precis som om du tänker dej ett JÄTTEtjockt rep, som du håller halvspänt - och sen ger en knyck framåt! Knycken fortplantades liksom i ultrarapid längs dom stillastående vagnarna...!

Ringlings alltjämt på järnväg

av Dag Bonnedal, Wednesday, December 22, 2010, 11:51 (5169 dagar sedan) @ Kurtan

Vilken j-a smäll!


Jo. Fast är det inte lite "modellvarning" över scenen ändå?


Jag tvivlar på det. Ljuset i denna filmkopia är dessutom väldigt svagt - och jag är nästan bergsäker på att delar av "plogningen" är bortklippta här. Det var just DOM man kom ihåg långt efteråt!

Effekten när det påkörande tåget träffade första tågets bakände var precis som om du tänker dej ett JÄTTEtjockt rep, som du håller halvspänt - och sen ger en knyck framåt! Knycken fortplantades liksom i ultrarapid längs dom stillastående vagnarna...!

Det är nog påtagligt mycket modellvarning. Den stora Drömfabriken skulle inte vara som den är om man inte gjorde det mesta i studios (notera studioekot i ljudet!). Den här typen av stora tågkrascher (och liknande katastrofer) gjordes alltid med stora, väldetaljerade modeller (kanske i skala 1:10 eller den storleksordningen). Sedan har man sannolikt köpt in en del gammal järnvägsmateriel och demolerat den för att bygga upp scenariot för tagningarna efter kraschen.

Dag B


PS.
Det, sannolikt unika, undantaget vad gäller tågkrascher var nog när Buster Keaton lät ett helt riktigt tåg kollapsa en bro i slutet av The General. Men han var ju en pedant och riktig tågnörd.

DB

Ringlings alltjämt på järnväg

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, December 22, 2010, 10:41 (5169 dagar sedan) @ Kurtan


Är tre maneger samtidigt nu ett minne blott?

Ja och nej!
För ca 5-6 år sedan krympte Ringlings formatet. IStället för att ha tre maneger på en hel hockeyarena med sittplatser runt om så valde man att bara bygga på en halv hockeyarena och en stor videoskärm på ena kortändan samt endast sittplatser från tre håll. MAnegerna - i uppblåspar plast likt ett hopptält på tivoli - finns kvar men används bara då det är tre nummer parraellellt inne samtidigt, ca 5-6 ggr per föreställning. Förr i tiden hade man tre nummer parallellt inne på arenan hela tiden -så det har ju skett en viss kostnadsbesparing även för "The greatest show on earth" som är "RB and B&B" slogan (myntat av reklamsnillet P T Barnum när han på ålderns höst blev kompanjon med A. Bailey).

En känd film om cirkusen på 50-talet hette förstås "Världens största show" med Betty Hutton i en av huvudrollerna. Underhållande Hollywoodprodukt med påkostade inslag och skratt och tårar och dramatik av alla slag.

Javisst och med Carlton Heston (senare känd för filmen Apornas planet och sina vapenliberala idéer) som den tuffe turnémanagern Brad samt James Steward som alltid går clownsminkad - även på fritiden - eftersom han egentligen är en känd läkare som gett dödshjälp (vilket var förbjudet i USA). :-)

Hilsen
Johan

Tivoli på Järnväg?

av Johan Vinberg, Bromsten, Tuesday, December 21, 2010, 21:41 (5170 dagar sedan) @ Ola Almquist

perputierades.


Johan Vinberg kan mycket om cirkus på järnväg. Se detta inlägg. Jag vet dock inte hur det har gått med bildbanken. Nu är det snart jul så det kanske är på gång...


Inte änn - men om ett par månader. Cirkusakademiens fotoarkiv (som har en hel del bilder på tivoli- oc järnvägstransporter per järnväg) i Bromma har fått en AMS-anställd som ska kopa med detta efter nyår.

Hilsen
Johan

Tivoli på Järnväg?

av Tore Blom, Tuesday, December 21, 2010, 21:55 (5170 dagar sedan) @ Johan Vinberg


Inte änn - men om ett par månader. Cirkusakademiens fotoarkiv (som har en hel del bilder på tivoli- oc järnvägstransporter per järnväg) i Bromma har fått en AMS-anställd som ska kopa med detta efter nyår.

Det låter intressant. Det ska bli spännande att ta del av.

Tore Blom

Tivoli på Järnväg?

av Hans samuelsson, gärdsköpinge, Wednesday, December 22, 2010, 05:00 (5170 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Hej
Kul att detta ämne kommer upp jag har själv forskat i detta ämne, 1954 jobbade
cirkus scott med cirkus franz althoff då står det i kristanstadbladet att läsa att det kom två extra godståg till kristanstad med denna cirkus , 1956 jobbade cirkus scott med cirkus willams åter igen kan man läsa att det kom två extratåg
till kristanstad , men detta får man ta med en nypa salt. jag köpte ett tv program av svt angånde cirkus scott som var från 1967 där säger lastmästaren att
det går 36 järnvägar för att frakta cirkus scott.

MVH Hasse,s

Tivoli på Järnväg?

av Anders Sandgren, Tuesday, December 21, 2010, 19:48 (5170 dagar sedan) @ Tore Blom

I Järnvägsstyrelsen skrift "Järnvägen" från 1956 fins ett par bilder på cirkuselefanter. Dessa borde vara Reka-bilder som möjligen borde kunna hittas på Centralen där det även borde finnas fler.

Tivoli på Järnväg? Eskilstuna Central 1966

av Eric Henriksson, Wednesday, December 22, 2010, 14:32 (5169 dagar sedan) @ Tore Blom

En bild på cirkuståg ur Konduktörspostens bildarkiv
[image]
Troligen Rolf Bergström som är fotograf.

Det finns i tidningens gömmer fler bilder men har inte de tillgängliga just nu

mvh
eric i ä-tuna

Tivoli på Järnväg. Bilder från JVM

av BJ, Thursday, December 23, 2010, 17:19 (5168 dagar sedan) @ Tore Blom

Eftersom det inte vart en enda respons på min fråga enlgt förra inlägget
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=68517 försöker jag igen genom att vända på frågan eller ställa följdfråga.

Finns det INGA bilder på Tivolin eller Cirkus som är lastade på våra järnvägsvagnar? De måste ju rimligtvis körts vissa sträckor på järnväg, men det kanske aldrig perputierades.

Det finns lite bilder från Cirkus Scott och transport Stocholm till Oslo 1965.
Detta hos JVM.
BJ
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Tivoli på Järnväg. Bilder från JVM

av BJ, Thursday, December 23, 2010, 18:47 (5168 dagar sedan) @ BJ

Här några till över transporten.
BJ
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Tivoli åter på spår ...

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Friday, December 24, 2010, 02:37 (5168 dagar sedan) @ Tore Blom

...
Finns det INGA bilder på Tivolin eller Cirkus som är lastade på våra järnvägsvagnar? De måste ju rimligtvis körts vissa sträckor på järnväg, men det kanske aldrig perputierades.

... efter en liten utflykt vid sidan om. Jo visst kördes tivolitransporter på järnväg och inte alltid bara störningsfritt. Länkade bilder (# 1, # 2) har vänligen ställts till förfogande av Lars Carlsson, tidigare reparatör vid SJ trafikverkstad i Boden. De visar insatsen av Bodens kran Qan "Putte" 014 vid en olycka på ort som jag ännu inte har utredd. Tidpunkten är inte heller helt säker men Kodachrome-ramen är präglad 1972-10 och årstiden ser ut att vara hög-/sensommar i sent kvälls- och tidigt morgonljus. På den tiden användes Boden-kranen rätt flitigt i röjningar och brobyten. Bärgning av urspårade godsvagnar lastade med tivolifordon var däremot säkert inte vardagsmat.

Tivoli på Järnväg? Bilder.

av Krister P, Friday, December 24, 2010, 08:49 (5167 dagar sedan) @ Tore Blom

Eftersom det inte vart en enda respons på min fråga enlgt förra inlägget
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=68517 försöker jag igen genom att vända på frågan eller ställa följdfråga.

Finns det INGA bilder på Tivolin eller Cirkus som är lastade på våra järnvägsvagnar? De måste ju rimligtvis körts vissa sträckor på järnväg, men det kanske aldrig perputierades.

På sidan 82 och 83 i boken "Lennarts Järnvägsbilder" kan man se längst bak i tåget en rad med upplastade tivoli/cirkusvagnar. På smalspår!