Kopparstölder (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson @, Tuesday, January 15, 2008, 00:36 (6228 dagar sedan)

Återigen har GBBJ drabbats av kopparstölder.
Denna gång handlar det om ett 50-tal kontaktorer till El-lok och El-rälsbussar, mm samt koppartråd och kopparkabel samt krossad fönsterruta i vår Q13.
I sammanhanget har en vinröd Opel kombi med öststatsregistrering (Estland/Lettland) varit synlig med 3 personer i. De har fått mycket bråttom då vi kört upp till deras bil och snabbt försvunnit, förmodligen då de rekognoserade vårt område.
Saken är polisanmäld och bilens reg.-nummer rapporterat, men tydligen kan polisen ej se vem som äger fordonet, enligt vad vi informerades om och de kunde alltså inget annat göra än att sätta anmälan i en pärm! Hur samarbetar vår polis med övriga länders polis?!

Jag vill härmed uppmana alla att vara observanta på obehöriga fordon som snokar runt våra museianläggningar i landet på kvällstid och helger. Vi måste tydligen själva hjälpa varandra att tipsa om mystiska fordon och personer för att gemensamt kunna stävja dessa stölder av kulturhistoriskt värde och som ej kan ersättas till rimliga kostnader, då det alltid handlar om gamla prylar.

GBBJ Trafikchef

Kopparstölder

av Anders Svenson @, Doboj, Bosnien, Wednesday, January 16, 2008, 19:06 (6226 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej Christer!

Materielstölder från såväl järnvägen som andra områden är ett allvarligt och växande problem. När det drabbar en museiförening eller motsvarande med historiskt oersättligt materiel eller mindre ekonomiska resurser baserade på ideellt arbete tillkommer självfallet fler dimensioner.

Tillgreppen av materiel från såväl färdiga anlägningar som upplag av byggmateriel har fått en sådan omfattning att COLPOFER (det Europeiska samarbetsorganet för järnvägspolis och säkerhetsfunktioner) har satt upp en särskild arbetsgrupp. RAILPOL (en del av EUROPOL) arbetar också till del med detta. Större exempel på sådana brott från vårt land är stöld av kontaktledningen Tibro-Karlsborg samt tillgrepp mot ännu inte driftsatt anläggning på BKB. Även i Grängesberg skedde ett större tillgrepp mot ABB och Banverket härom året.

Mitt förslagär att Du informerar COLPOFER om denna stöld och andra kända händelser i "gammaltågsbranchen". Detta i syfte att lyfta fram ytterligare en aspekt på materielstölder, viktig inte minst ur teknikhistorisk synvinkel. Kontaktadress hitttar Du på hemsidan www.uic.asso.fr/colpofer och brevet kan avfattas på valfritt engelska, tyska eller franska. Även om jag för närvarande inte tjänstgör på BV´s sektion för samhällsskydd får Du gärna hänvisa till mig.

Med vänliga hälsningar!
Anders Svenson
tidigare Banverkets representant i COLPOFER, f.n. tjänstgörande i EUFOR.

+387 (0)61-952009

Kopparstölder

av Peter Sjöquist ⌂, Wednesday, January 16, 2008, 19:55 (6226 dagar sedan) @ Anders Svenson

Utanför Åseda har koppartjuvar under året knackat loss skarvförbindningar på 2,2 km spårledning (15-20-metersräler = mååånga flätor). Jättekul när man ska driftsätta vägskydd.... INTE. Var också nära att de hade kommit undan med 250 m självnedskottande kabel...