Berger dressin typ 13 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Roberth Johanson, Wednesday, May 21, 2008, 16:39 (6115 dagar sedan)

Hej jag tänkte kola om någon vet vad det skal vara för olje blandning på motorn på en berger dressin modell 13

MVH Roberth Johanson /OKBv

Berger dressin typ 13

av Kurt Möller, Wednesday, May 21, 2008, 18:06 (6115 dagar sedan) @ Roberth Johanson

4 % räcker bra med dagens oljor. Jag antar att du menar Berg typ 112 eller 113. Obs att noggrann rengöring av förgasarn behövs ibland, spec. om den inte gått på några år...

Berger dressin typ 13

av Martin Kosleth @, Thursday, May 22, 2008, 11:21 (6114 dagar sedan) @ Kurt Möller

4 % räcker bra med dagens oljor. Jag antar att du menar Berg typ 112 eller 113. Obs att noggrann rengöring av förgasarn behövs ibland, spec. om den inte gått på några år...

Typ 13 är en äldre modell än 112-114. Den bör ha en motor som heter Cr, vilket är en tvåcylindrig boxer med fläktblad av plåt på svänghjulet och Amalförgasare.
Om jag säger Vallvikaren vet Kurt vad jag menar. (=typ 12 tror jag)

Typ 112 mfl har en något kraftigare motor som heter LS-10 vilken är utrustad med separat fläkt i gjuten fläktkåpa. För denna typ av motor anges "bensin med 5% motorolja av god kvalité", men som Kurt skriver så räcker det nog bra med 4% modern tvåtaktsolja.

//Martin

Berger dressin typ 13

av Christopher Lindgren, Thursday, May 22, 2008, 13:25 (6114 dagar sedan) @ Martin Kosleth

Dressinen finns med på en bild på OKBv:s hemsida. Det gick inte att direktlänka till fordonsförteckningen. Gå in på "Rullande material" och "Diesellok". Dressinen i fråga syns till vänster om Z3 284.

http://web.telia.com/~u26608499/index.htm

Bergbolagens dressin typ 13

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, May 22, 2008, 22:03 (6114 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Dressinen finns med på en bild på OKBv:s hemsida. Det gick inte att direktlänka till fordonsförteckningen. Gå in på "Rullande material" och "Diesellok". Dressinen i fråga syns till vänster om Z3 284.

http://web.telia.com/~u26608499/index.htm

Är det fler än jag som tycker att det är allt bra liten text för att hitta rätt på den hemsidan?

Pröva i alla fall denna direktlänk till bilden Ovan nämnda bild så bör det gå lite lättare.

Men en sådan dressin finns också hos FVJ i Klippan, detta är väl den bakhjulsdrivna varianten?

En troligen lite modernare modell, vad den nu kan ha kallats, av Berg-dressin med framhjulsdrift demonstrerades ju nyligen i Ängelholm av FVJ i samband med "10 år på spår" där (någon som har visningsbar bild?). Har någon en aning om vilka år dessa dressiner tillverkades?

När det gäller typ 13 så har denna faktiskt också använts av dåvarande Krigsmakten. Typen avregisterades 2006-08-29, men hade kallats M5406-001010 "Motordressin" med enda tillverkarreferens BERG 13. Den hamnade i materielregisteringssystemet Frej 1967-12-01, men bör ju ha funnits redan när detta startade på 60-talet, liksom framförallt en del 600mm-materiel, till vilken det bl a användes "dekåvillskarvjärn" (obs den militära stavningen!).
Data om den angavs sålunda: Maxlast 800kg, tj-vikt 375kg, spårvidd 1435mm (normalspår), 7,5hk 2-taktbensinmotor, järnhjul av lamelltyp, mekanisk fot- och handbroms.
Var och hur många det fanns för militärt bruk förtäljer inte systemet idag. Någon som vet?

Ingenting sägs där om dess bränsleblandning, men när man själv höll på med moppar på den tiden så stod det visst på tanklocket till min då ungefär 10 år gamla HVA Novolette att man skulle ha 4% oljeblandning, men på mackarna, som på den tiden hade pumpar för oljeblandning för alla SAAB, DKW m fl med tvåtaktsmotor, brukade man rekommendera bara 2% och hänvisade till bättre tvåtaktsolja redan då. Har kanske fler läsare den erfarenheten?
/CEO

Bergbolagens dressin typ 13

av Jörgen Bergfors, Thursday, May 22, 2008, 22:16 (6114 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Jag tror inte att man ska ha bara 2 % på en motor med kolvstyrt insug. Har motorn insug via vevhuset räcker det däremot bra med 2 %, inte ens om man kör på Castrol TTS. Jag tycker 4 % låter som en bra idé.

/Jörgen

Bergbolagens dressin typ 13

av Ola Almquist, Friday, May 23, 2008, 21:24 (6113 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

En troligen lite modernare modell, vad den nu kan ha kallats, av Berg-dressin med framhjulsdrift demonstrerades ju nyligen i Ängelholm av FVJ i samband med "10 år på spår" där (någon som har visningsbar bild?). Har någon en aning om vilka år dessa dressiner tillverkades?

Har hittat en av mina berömda lappar...
Dressinen som visades i Ängelholm var TGOJ Ba 47, Bergbolagen typ 114B nr 5129. BERG-motor typ LS-10 nr 70369. Har ingen bild tyvärr. Finns det inte en smalspårig av samma typ i Vadstena?

M.v.h.
Ola

Bergbolagens dressin typ 13 (bilder)

av Uno P ⌂ @, Hassle, Friday, May 23, 2008, 23:16 (6113 dagar sedan) @ Ola Almquist

En troligen lite modernare modell, vad den nu kan ha kallats, av Berg-dressin med framhjulsdrift demonstrerades ju nyligen i Ängelholm av FVJ i samband med "10 år på spår" där (någon som har visningsbar bild?).

Dressinen som visades i Ängelholm var TGOJ Ba 47, Bergbolagen typ 114B nr 5129. BERG-motor typ LS-10 nr 70369. Har ingen bild tyvärr.

Här är några bilder från Ängelholm

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Bergbolagens dressin typ 13 (bilder)

av Tuva, Monday, December 15, 2008, 19:57 (5907 dagar sedan) @ Uno P

Oj det är ju en lika dan som vi har i vår förening Norregårdsbanan, alltid kul att se att andra oxå uppskattar samma modell....

Historian bakom vår är att den blev räddad från den stora järnvägs skrotten i Vislanda 1975. Då en privat person köpte den som skulle ha den till sin Torvströfabrik. Det var där vi hittade vår.

Ägaren donerad den i sin tur till vår förening. I dag står den inom hus i vårt lokstall på Norregård i Lagan.

Kram Tuva Nordlund
www.mj-portalen.se

Bergbolagens dressin typ 13

av Jan O Andersson @, Njurunda/Sundsvall, Monday, June 13, 2011, 00:30 (4998 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Jag har hittat en Berg LS-10 med tillverkningsnummer 70387 i ett uthus till ett

skogsjordbruk jag köpt under vintern.

Motorn verkar vara komplett och i bra skick.

Men ingen kan tala om hur denna motor hamnade i Järkvissle by, då de gamla ägarna har avlidit.

Motorn är till salu för köpare med dokumenterat intresse.

Jag kan kontaktas på tel. 060-31709